کارشناس مسائل راهبردي با اشاره به اين که ورود هواپيماي بدون خلبان به حريم هوايي رژيم صهيونيستي مقامات آن را به شدت شوکه کرده است افزود مقامات صهيونيست درصدد کشف پيامي هستند که اين هواپيما به سبب آن فرستاده شده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم ؛ خليل شاهين در گفتگويي با اين شبکه درباره ماجراي هواپيماي بدون خلبان که در آسمان رژيم صهيونيستي هدف قرار گرفت گفت: نمي توان پيش بيني کرد که چه کسي اين هواپيما را فرستاده است زيرا طرف هايي که اينگونه هواپيماهاي جاسوسي را به پرواز در مي آورند مسئوليت آن را بر عهده نمي گيرند اما اسرائيل ارزيابي هايي از اين موضوع کرده است و به نظر من هدف از ارسال اين هواپيما وارد کردن شوکي بود که به اين رژيم وارد شد.

وي افزود: اسرائيل جنبش جهاد اسلامي و حماس را به ارسال اين هواپيما متهم کرده است و همچنين گفته است که امکان دارد اين هواپيما از سينا يا حتي لبنان ارسال شده باشد. اين امر نشان مي دهد که مسئولان سياسي و نظامي اسرائيل همچنان در شوک ناشي از اين مسئله هستند و مي کوشند به پيامي که اين هواپيما براي رساندن آن ارسال شده است دست پيدا کنند هر چند که آنها حزب الله و ايران را نيز به دست داشتن در ارسال اين هواپيما متهم کرده اند.
وي درباره پيامي که ارسال اين هواپيما در بر دارد گفت: به طور کلي اسرائيل با اين مسئله به عنوان اين که فقط يک هواپيماست برخورد نمي کند بلکه آن را معادله اي استراتژيک مي داند. به اين معنا که اسرائيل با نگراني کامل به علل اين مسئله مي نگرد. زيرا ممکن است فناوري پيشرفته اي در پشت پرده ارسال چنين هواپيمايي وجود داشته باشد زيرا اگر ارزيابي هاي اسرائيل درست باشد اين هواپيما مسافت زيادي را از لبنان تا جنوب اسرائيل طي کرده است.

از سوي ديگر اسرائيل مي داند که اين مسافت را بدون هدايت هواپيما که شايد از طريق ماهواره باشد نمي توان طي کرد. مهمتر از همه اين که اسرائيل معتقد است وقتي چنين هواپيمايي توانسته است براي مدت زماني بيش از يک ساعت تا اين مسافت طولاني وارد حريم هوايي اين رژيم شود ممکن است در آينده به سلاح و مهمات مجهز شود و برخي مراکز استراتژيک اعم از رآکتور ديمونا و نيروگاه هاي توليد برق را تهديد کند. اين در حاليست که اسرائيل با اين تصور که خطرات اصلي از شمال نشأت مي گيرد بيشتر تاسيسات خود را در جنوب متمرکز کرده است. در نتيجه در وضعي قرار داريم که سراسر اسرائيل از شمال تا جنوب با تهديد روبروست.
شاهين ادامه داد: بنابراين اسرائيل با تهديدي روبروست که چالش هاي جديدي را پيش روي آن قرار مي دهد.

وي درباره واکنش احتمالي اسرائيل به اين حادثه گفت: اسرائيل توجه زيادي به اين مسئله کرده است و پس از شوک اوليه که به اين رژيم وارد شد نشست هايي در سطوح مختلف بخصوص سطوح امنيتي و نظامي برگزار کرد. به نظر من اسرائيل پيش از هر چيز به مسائل اطلاعاتي توجه مي کند و مي خواهد بداند سطح فناوري نظامي و استراتژيکي که در پشت پرده چنين هواپيماهايي قرار دارد چه اندازه است و ترديدي نيست که اسرائيل به اظهارنظرهاي مقامات کشورهاي مختلف بخصوص ايران در خصوص ساخت هواپيماهاي بدون خلبان اهتمام جدي مي ورزد. به نظر من تهديدات اسرائيل بخصوص درباره احتمال وجود مقر فرماندهي و کنترل براي ارسال چنين هواپيماهايي در لبنان باعث مي شود اين رژيم به تلاش براي پيدا کردن اين مقرها  تلاش کند و آنها را مورد حمله نظامي قرار دهد.

برچسب ها: صهیونیستی ، سرزمین ، پهپاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار