مراسم هفته فضا در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران شب گذشته با حضور پدر نجوم آماتوري ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران؛ مراسم هفته فضا در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران شب گذشته با حضور پدر نجوم آماتوري ايران برگزار شد.55 سال از پرتاب اسپوتنیک 1 به فضا میگذرد. آن زمان شاید بشر فکر نمیکرد برای این اتفاق مهم که در حقیقت نقطه عطفی در تاریخ علم بشر بود، هفته ای را به پاسداشت این کار اختصاص دهند.

مجمع عمومي سازمان ملل متحد در دسامبر سال 1999 طي تصويب قطعنامه‌ای روزهای چهارم تا دهم اكتبر مصادف با 12 تا 18 مهرماه را هفته جهانی فضا ناميد.

هفته ای که در آن و در سراسر جهان برنامه های ترویجی علوم فضایی برگزار می شود. یکی از راه های توسعه پایدار علم، ترویج آن در میان مردم و علاقمندان است، بطوری که مردم احساس کنند پیشرفتهای علم برای بهبود زندگی آنها و از آن خود مردم است و نه فقط مختص به دانشمندان.

در این راستا برنامه های این هفته سالهاست که در ایران برگزار میشود و امسال یکی از این برنامه ها، برپایی نمایشگاه و مراسم سخنرانی در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران است.

مراسم سخنرانی قرار بود با حضور اولین فضانورد مسلمان، یعنی شیخ مظفر شکور پزشک 36 ساله مالزیایی رونق بیشتری بگیرد که متاسفانه ایشان در این برنامه حضور نیافت.
ا
ین مراسم در ساعت 17:30 دقیقه با قرائت آیاتی از قرآن مجید توسط  پیرزاده آغاز شد. گفتنی است تلاوت قرآن با اولین قرآنی که یک مسلمان به فضا برده بود، قرائت شد. سپس سرود ملی جمهوری اسلامی پخش گردید.

در ادامه جواد ارجمند، مدیریت مرکز علوم و ستاره شناسی ضمن عرض تشکر از حضور مردم و علاقمندان در این برنامه اظهار داشتند که این برنامه سرآغاز یک فعالیت جدید در کشور است. برای نخستین بار سال گذشته یک فضانورد روسی به این مراسم دعوت شده بود و امسال نیز طبق برنامه قرار بود اولین فضانورد مسلمان حضور پیدا کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در آینده قدمهای کوچکی که امروز نوجوانان و جوانان مشتاق به علوم فضایی برمی دارند، سبب پیشرفت کشور در عرضه صنعت فضانوردی و احتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهان شود.

سپس پدر علم نجوم آماتوری ایران، مهندس احمد دالکی که به تازگی از چند مرکز فضایی بازدید کرده بود سخنرانی کرد. ایشان از بازدید خود از لابراتور پیشران جت (JPL) ناسا که مدتی پیش ریاست آنرا دانشمند ایرانی ناسا، دکتر فیروز نادری بر عهده  برای حضار گفتند.

سخنران بعدی ی حمیدرضا کریم پور، مسئول برگزاری مراسم هفته فضا در مرکز علوم و صاحب امتیاز ماهنامه آسمان شب بود. وي از حمایت سازمان فضایی ایران برای برگزاری چنین مراسمی تشکر کرد و افزود که این مراسم، افتتاحیه اولین باشگاه فضا در ایران است. باشگاه فضا همچون باشگاه نجوم که سالهاست در کشور برگزار میشود و با رویکرد ترویج علوم فضایی در بین علاقمندان تاسیس شده است. نیازی که تاکنون به آن توجهی نشده بود. برای زودتر به نتیجه رسیدن ایران به اهداف فضایی خود در آینده باید از هم اکنون و در بین نوجوانان و جوانان این انگیزه ایجاد شود. به گفته ایشان این باشگاه با حمایت سازمان فضایی ایران تا پایان سال 91 هر دو ماه یکبار و از سال آینده هر ماه برگزار خواهد شد.

همچنین بر طبق گفته های کریم پور تا پایان هفته از پورتال جامع علوم فضایی به نشانی www.iir.ir رونمایی خواهد شد.

سخنران پایانی هم سیروس برزو بود که درباره پیشرفتهای فضایی کشورهای جهان و بخصوص ایران در یکسال اخیر صحبت کردند. وي ضمن توضیح درباره اینکه علوم فضایی در قرن 21 دیگر همانند قرن 20 میلادی در انحصار دو قدرت فضایی، یعنی آمریکا و شوروی نیست؛ افزود امروز کشورهایی چون چین با برنامه ریزی مدبرانه ای در حال پیشرفت در علوم فضایی است. همچنین هند هم با همکاری روسیه در حال ورود و پیشرفت در این صنعت مدرن است.

سيروس برزو همچنین از پیشرفتهای فضایی ایران ابراز امیدواری کرد و گفت با وجود اینکه ایران در تحریم های زیادی از جمله تحریم صنعتی قرار دارد، اما کارشناسان زبده ایرانی از پس این تحریم ها برآمده اند و خواهند توانست افتخارات فضایی بزرگتری را بدون اتکا به دانش کشورهای دیگر کسب کنند. البته ایشان از اینکه یک مدیریت ثابت و مدیر و مدبر در سازمان فضایی وجود ندارد انتقاد کردند و افزوند برای رسيدن به اهداف تعیین شده، مثل فرستادن اولین فضانورد ایرانی به فضا باید مدیریت سازمان ثابت باشد.

در محوطه مرکز علوم و ستاره شناسی هم غرفه های زیادی درباره علوم و اکتشافات فضایی وجود داشت که به بازدید کنندگان توضیحات لازم را میدادند. از جمله غرفه های نمونه در این قسمت میتوان به غرفه سازمان فضایی ایران که ماکتهای ماهواره های فجر و امید را داشتند و همچنین غرفه انرژی خورشیدی و غرفه انجمن مشورتی فضا که انجمنی بین المللی و زیر نظر سازمان ملل است اشاره کرد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار