حذف خيانت به عنوان يكي از عناصر اصلي درام سينمايي با تأثيرپذيري از فرهنگ ما و به دنبال داشتن جذابيت امري غيرممكن است.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران حاضر در محل اختتاميه بيست و نهمين جشنواره فيلم كوتاه تهران شب گذشته در تالار وحدت با حضور سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، جواد شمقدري معاون وزير و رئيس سازمان سينمايي و هاشم ميرزاخاني رئيس هيئت مديره و مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران برگزار شد.
در اين مراسم سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بعد از تقدير و تشكر از زحمات هاشم ميرزاخاني و ديگر همكارانش عنوان كرد: همين هفته كه ما در روسيه بوديم تعابيري كه وزير فرهنگ روسيه درباره جايگاه سينماي ايران داشت واقعا جالب بود كساني كه اهل انصاف باشند و مقايسه كنند مي‌دانند كه سينماي ايران از يك معنويت از يك صميميت برخوردار است كه در سينماي غرب و هاليوود كه خشونت هست اين سينما كاملا متفاوت است.
وزير ارشاد افزود: تشكر مي‌كنم از همه سينماگران و فيلمسازان فيلم كوتاه كه همت كردند و آثار خودشان را ارسال كردند در داخل كشور ما بيش از 2000 فيلم كوتاه را داريم كه خيلي ها اينگونه تعبير مي كنند كه ساخت فيلم كوتاه مقدمه ايست براي جوانان عزيز كه بعدا فيلم هاي بلند و سينمايي بسازند سكوي پرش هست براي آن ها، و اگر اين گام اول را مستحكم و خوب بردارند با دقت بعدا هم مي‌توانند آينده سينماي ايران را تضمين كنند چون ما بايد دائم در حال رويش باشيم پيشكسوتان ما بايد دست جوان تر ها را بگيرند و آنچه را كه دارند به آن ها بدهند و آن فوت كوزه گري كه دارند در اختيار خود نگه ندارند و به جوان ها بدهند.
در حاليكه تكريم مي‌كنيم جايگاه هنرمندان پيشكسوت را اما بايد شاهد روي كار آمدن نسل جديد هم باشيم و ميدان را براي آن ها آماده كنيم و شاهد خلاقيت و نواوري آن ها باشيم در هر عرصه مثل علم و فرهنگ و هنر و هسته اي جوان ها بودند كه تحول را ايجاد كرده اند به هرحال روحيه جواني روحيه تحول خواهي و نوگرايي است شهامتي كه در جوان ها هست روحيه حق جويي و حقيقت طلبي و عدالت گرايي كه در جوان است كه انگيزه ايجاد مي كند تا گام هاي بلندي را بردارد و اگر اين در كنار آموزش و مطالعه و بهره گيري از تجارب ديگرا باشد قطعا مي‌تواند آينده روشني را نويد بخش باشد.
وزير فرهنگ گفت: جوان ها انتظار نداشته باشند كه يك شبه ره صد ساله را عبور كنند كارهاي كوتاه را انجام دهند تا مورد ارزيابي و ارشاد قرار بگيرند و ضعف آن ها بيان شود و حتي گاهي شكست بخورند و باز برخيزند و قدم بردارند مي‌توانند در آينده منشا اثر باشند دائم ما بايد جوان هايي را داشته باشيم كه در اين عرصه وارد شوند و البته در بين اين ها بعضي به جايگاه رفيع مي‌رسند.
حسيني با اشاره به فعاليت هاي انجمن گفت: اما كاري كه در سينماي جوان انجام مي‌شود و به جوان ها ميدان مي دهند و امكانات اوليه را فراهم مي‌كنند با تجهيزاتي كه اين دوره ارسال شده است به سراسر كشور مي تواند مسمرثمر باشد. دوره هاي آموزشي كه اين اخيرا حدود 500 نفر فارغ التحصيل داشته است كه بيانگر اهميت مسئله است و اين كه تكيه به آموزش و انتقال تجربيات دارند انشاءالله كه اين حركت ادامه د اشته باشد و ما شاهد باشيم كه سينماي ما در دنيا بتواند بهتر جلوه كند.
وزير صحبت هاي خودرا با نقل و قول از حضرت امام علي (ع) پايان داد و تصريح كرد: اين را هم به دوستان بگويم كه هر چه كار محكم تر باشد قطعاً بهتر جواب مي‌دهد ما يك سخن از امام علي (ع) داريم كه بيانگر عظمت شخصيت مولا هست. ارزش هر كسي به كار نيكي است كه انجام مي‌دهد.
اينكه كار اساسي و با تلاش و كوشش باشد و خشت اول را در دست بگذارد قطعا بقيه طبقات را هم مي‌تواند به خوبي بنيان كند.
اين بيت شعر را هم بيان مي‌كنم براي جوان ها كه خاطره خوبي از اين شب باشد:
هر كه در عشق سر از قله برآرد هنر است/همه تا دامنه كوه تحمل دارند
حسيني آرزو كرد ساير جشنواره هاي پيش رو و جشنواره بين المللي فيلم فجر هم به خوبي برگزار گردد.

*حذف خيانت از درام سينمايي امري غيرممكن است
در ادامه اين مراسم جواد شمقدري معاون وزير و رئيس سازمان سينمايي كشور در خصوص برگزاري اين جشنواره گفت: برگزاري جشنواره 29 بسيار خوب بوده و همه بخش هاي جشنواره از شرايط مطلوبي برخوردار بود.
وي در خصوص دو ايده صحبت كرد و افزود: همزماني جشنواره با ديگر جشنواره ها يكي از مسائلي است كه بايد در مورد آن بررسي هاي لازم صورت گيرد و سازمان سينمايي موقعيت جديدي را براي همكاري و توسعه سينما ايجاد مي كند و سينماي جوان ظرفيت بسيار خوبي دارد زيرا داشتن 60 دفتر در شهرستان ها فرصت خوبي را فراهم مي‌سازد.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد در خصوص پيشنهاد خود افزود: 8 منطقه سينمايي را بعنوان دفاتر فعال انجمن انتخاب مي‌كنيم كه اين دفاتر نماينده سازمان سينمايي در شهرستان ها باشند.
وي ادامه داد: البته براي دفاتر نظارت و حمايت وجود خواهد داشت و ما مي‌توانيم ماموريت جديدي را براي آن هشت دفتر به عنوان نماينده تعريف نمائيم و همانند فيلم اولي ها از آنان با فراهم آوردن شرايطي مناسب حمايت كنيم.
رئيس سازمان سينمايي اظهار داشت: شايد جشنواره سي ام زودتر برگزار شود زيرا ارتباطي با روز خاصي ندارد و مي‌توان برگزاري اين جشنواره را جا به جا كرد و زمان آن را در فصل بهار يا تابستان قرار داد.
شمقدري گفت: عرصه فيلمسازي تخصصي ترين عرصه كار فرهنگي است و خود فيلمسازي حساس ترين فعاليت هنري است.
معاون وزير اظهارداشت: ما امروز از نظر قالب هاي هنري و زيباشناسي و تكنيك هاي سينماگران در سينماي جوان و فيلمسازان كوتاه و حرفه اي به جايگاه خوبي رسيده ايم و جوايزي كه در دنيا مي گيرند ناظر اين واقعيت است.
وي ادامه داد: ما در انتقال مهارت و انديشه ها به زبان تصديفق با يك ضعف جدي روبرو هستيم كه بايد روي آن كار شود.
شمقدري اظهار داشت: عنصر جذابيت فيلم درام است كه مي‌تواند يك فيلم داستاني را جذاب كند.واژه خيانت حس منفي را ايجاد مي كند، اما خيانت به عنوان يكي از عناصر اصلي درام متاثر از فرهنگ ماست، متاسفانه در حجاب واژگان مردم را قرار دادند و مي‌بينيم كه چه اتفاق بدي دارد مي افتد در حالي كه اگر خيانت يكي از عناصر درام است ما بايد ازاين قابليت دراماتيك استفاده كنيم يا نه؟ و اگر قرار است كار شود فيلمسازان چه بايد بكنند البته ممكن است دو فيلمساز در طراحي و پرداخت آن خطا كنند اما ما نمي‌توانيم عنصر خيانت را از داخل عناصر درام بيرون بكشيم و چنين مميزي قطعا معقول نيست.

*آثار فاخر فيلم كوتاه اكران مي شوند
همچنين در ادامه مراسم هاشم ميرزاخاني رئيس هيئت مديره و مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران و دبير جشنواره بيست و نهم در مورد برگزاري جشنواره گفت: براي برگزاري بيستو نهمين جشنواره فيلم كوتاه قريب به 9 ماه همكاران ما در انجمن سينماي ايران تلاش شبانه روزي داشتند كه جشن بزرگ خانواده فيلم كوتاه كشور برگزار شود.
وي ادامه داد: تعداد آثار رسيده به جشنواره 5219 فيلم در بخش بين المللي و ملي بود كه بايد تمام آ‌ثار رسيده به جشنواره مورد بررسي قرار مي‌گرفت براي ديدن اين تعداد آثار زمان زيادي را صرف كرديم.
دبير جشنواره اظهار داشت: اين تعداد آثار در هيچ جشنواره اي نبوده و ديدن هريك از فيلم ها به دليل تنوع و گوناگوني در اين  دوره از جشنواره همانند سفره رنگارنگي بود كه برگزار شد.
رئيس هيئت مديره انجمن افزود: براي نمايش آثار برنامه ريزي هاي جدي صورت گرفت كه فيلم ها در بخش هاي مختلفي از جشنواره كه مخاطبين خاصي دارد به نمايش گذاشته شود.
وي گفت: جشنواره فيلم كوتاه امسال بخش هاي مختلفي داشت همچون بخش بهترين بهترين ها كه ‌آثار برگزيدگان دوره هاي قبل از به نمايش گذاشتيم و نيز بخش ديگري از جشنواره مروري بر آثار شهرهاي ساحلي بود كه هر دوره از جشنواره به فيلم هاي يك منطقه از كشور مي‌پرداخت.
ميرزاخاني تصريح كرد: جهت كثرت آثار در بخش بين الملل و ملي از 3196 اثر در مجموع 251 اثر به بخش مسابقه راه پيدا كرد و بقيه‌ي آثار كه در حدود 3000 فيلم كوتاه از 107 كشور جهان بود و فيلم هايي را به  نمايندگي از كشورهاي شركت كننده در جشنواره انتخاب و آثارشان را به نمايش گذاشتيم.
دبير جشنواره افزود: در بخشي از جشنواره با عنوان دوران پيرامون آثار همه كشورهايي كه به مسابقه راه پيدا نكرده را به نمايش گذاشتيم.
مديرعامل انجمن بيان كرد: مهمترين وظيفه انجمن آموزش و استعداديابي جوانان است كه در همه جشنواره ها مقوله كارگاه آموزشي را با اساتيد نام آشناي عرصه سينما برگزار كرديم كه هر جشنواره بعنوان يك كلاس درسي براي فيلمساز است.
رئيس هيئت مديره انجمن سينماي جوان افزود: تمامي آثار را از جنبه آموزشي نگاه كرديم و هر شب با حضور منتقدان كشور نقاط قوت و ضعف فيلم ها براي فيلمسازان جوان را يادآور شديم.
ميرزاخاني گفت: نمايش‌ آثار در تمامي سالن هاي پرديس سينمايي ملت با فرمت FULL HD پخش شد كه فيلمسازان از اين موضوع رضايت داشتند.
دبير جشنواره تصريح كرد: فيلم كوتاه در همه جاي دنيا در زمينه اكران در رنج بوده و ما براي رخ دادن اتفاقات خوب در جهت اكران فيلم هاي كوتاه در تلاش هستيم.
وي بيان كرد: مسئولان برنامه ريزي جشنواره ما بايد طوري برنامه هاي جشنواره را انجام دهند كه با ترافيك جشنواره ها روبرو نباشيم و در نيمه اول سال جشنواره ها را برگزار كنيم.
مديرعامل انجمن افزود: براي سي امين جشنواره فيلم كوتاه از فردا كار خود را آغاز  مي‌كنيم و آئين نامه آن روي سايت انجمن قرار خواهد گرفت.
دبير جشنواره تاكيد كرد: برگزيدگان اين جشنواره نبايد فراموش شوند و بايد اثر بعدي آن ها مورد حمايت قرار بگيرد و كليه دفاتر انجمن آمادگي خود را براي حمايت از فيلمسازان جوان قرار دهند.
وي در ادامه گفت: براي اكران ‌آثار فاخر فيلم كوتاه مجوزهاي لازم را گرفته ايم كه فيلم كوتاه در كنار آ‌ثار بلند با ضوابط سازمان سينمايي به نمايش در بيايد.

* اسامی برگزیدگان بخش مسابقه بین الملل
هیئت داوران لوح تقدیر بخش داستانی در مسابقه بین المل را اهدا می نماید به فیلم:" چهاردیواری سارایوو " ساخته ­ی ندیم کوک از ترکیه.
جایزه بهترین فیلم داستانی در بخش مسابقه بین الملل اهدا می شود به فیلم :"وقت نهایی" ساخته خانم روآ نظر از کشور اردنلوح تقدیر بخش تجربی در مسابقه ی بین الملل اهدا می شود به فیلم: مبهم ساخته سلیمان دمیرل از ترکیه جایزه بهترین فیلم تجربی در بخش مسابقه بین الملل اهدا می شود به فیلم :"ما نفت خواهیم شد”  ساخته ی میهای گرکو از کشور رومانیلوح تقدیر بخش مستند در مسابقه ی بین الملل اهدا می شود به فیلم:" رشید " ساخته: حسام اسلامی و حسین افشار از ایران جایزه بهترین فیلم مستند در بخش مسابقه بین الملل اهدا می شود به فیلم:"بذله اودیسه" ساخته الکس لورا از کشور آمریکالوح تقدیر بخش پویانمایی در مسابقه ی بین الملل اهدا می شود به فیلم:"خانه"  ساخته ی احمد صالح از اردن جایزه بهترین فیلم پویانمایی در بخش مسابقه بین الملل اهدا می شود به فیلم:"خط قرمز" ساخته مونا عبداله شاهی از ایران.

* آرای هیئت داوران بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران
1-در بخش بهترین فیلم با موضوع چشم انداز سرزمین زیبای مااز میان 6 نامزد دریافت جایزه-  شیروان دره- زادگاه خورشید- بوی بنفشه- جرعه های تاریخ- اینجا ایران است تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا می شود به بهزاد مولود برای  فیلم مستند شیروان دره از اردبیل.
2- در بخش بهترین فیلم با موضوع پرتو ایمان از میان 4 نامزد دریافت جایزه- تووکل- نفت آتش خاک- ساعت 6- و دیگر هیچ نبود تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا می شود به داوود محمدی برای فیلم مستند تووکل از ساری.
3-در بخش بهترین فیلم با موضوع چراغ راه از میان  نامزد دریافت جایزه - خواب ابریشم- نفت آتش خاک- بازگشت یک ناوشکن- سکوتندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا می شود به سلمان خورشیدی و امیر محمدزاده برای فیلم پویانمایی سکو از تهران.
4- در بخش بهترین فیلم استعداد جوان با موضوع داستانی از میان 4 نامزد دریافت جایزه-  قرمز- پرتره- روز داخلی خانه - ادریس دیپلم افتخار اهدا می شود به بهنام عابدی برای فیلم پرتره از تهران تندیس جشنواره و مبلغ بیست میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا می شود به حسین کشاورزی برای فیلم قرمز از بوشهر.
5-در بخش تصویربرداری از میان 5 نامزد دریافت جایزه- باد چیزی خواهد گفت- جعبه ها- قی قو - صبح زود فردا- ستاره ها خورشید شبند تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال اهدا می شود به محمد فکوری برای فیلم داستانی  باد چیزی خواهد گفت از ارومیه.
6- در بخش تدوین از میان 5 کاندید دریافت جایزه-‌ سی فور- و دیگر هیچ نبود- شاهرخ - شنبه- باران تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال اهدا می شود به امید توتونچی برای فیلم داستانی باران از تهران.
7- در بخش صدا- از میان6 نامزد دریافت جایزه- سی فور- باران- کمی آن سوتر - روزنه- زادگاه خورشید- کمی آن سوتر تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال اهدا می شود به وحید مقدسی برای صدابرداری فیلم داستانی کمی آنسوتر از تهران.
8-در بخش بهترین فیلمنامه از میان 5 نامزد دریافت جایزه- شنبه- صبح زود فردا- باران- خط قرمز- روزنه تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال اهدا می شود به سعید روستایی برای فیلم داستانی شنبه از تهران.
9- در بخش بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند از میان 3 نامزد دریافت جایزه- گوچو- جرعه های تاریخ- بازگشت یک ناوشکن تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال اهدا می شود به محمدعلی یزدان پرست برای فیلم گوچو از کاشان.
10- در بخش بهترین مجری طرح یا تهیه کننده از میان 7  نامزد دریافت جایزه- نفت، آتش، خاک- سی فور- بازگشت یک ناوشکن  - توکل- باران- و دیگر هیچ نبود- 11=1+1تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال  اهدا می شود به  فیلم 11=1+1 برای بهترین اجرای طرح به انجمن سینمای جوانان ایران
11- در بخش بهترین فیلم تجربی با تقدر از فیلم های- خانواده چند صد نفری- مونولوگ - قرمز مارمولک خانم و آقای اسمیت- پیاده رودیپلم افتخار اهدا می شود به بهروز باقری برای فیلم سی فور از تهران.
12- در بخش بهترین فیلم پویانمایی از میان 5 نامزد دریافت جایزه- روزنه- خط قرمز- ترازو - کرماندو- سکو تندیس جشنواره و مبلغ پنجاه میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا می شود به امیر مهران برای فیلم روزنه از تهران.
13- در بخش بهترین فیلم مستنداز میان 6 نامزد دریافت جایزه- گوچو- پژواک سرزمین من- نفت آتش خاک - شاه رخ- جرعه های تاریخ- بازگشت یک ناوشکن تندیس جشنواره و مبلغ پنجاه میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی  اهدا می شود به وحید زارع زاده برای فیلم شاه رخ از تهران.
14- در بخش بهترین فیلم داستانی از میان  5 نامزد دریافت جایزه- باد چیزی خواهد گفت- انتظار- باران - صبح زود فردا- شنبه تندیس جشنواره و مبلغ پنجاه ریال و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا می شود به علی مردمی برای فیلم  باد چیزی خواهد گفت از ارومیه.
15- در بخش بهترین جان بخشی در آثار پویانمایی از میان 5 نامزد دریافت جایزه- ترازو- خط قرمز- روزنه - کرماندو- نبرد خلیج فارس تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال اهدا می شود به حسین ملایمی انیماتور فیلم خط قرمز از تهران.
16- بهترین فیلم از نگاه تماشاگران تندیس جشنواره و مبلغ دو میلیون ریال اهدا می شود به فیلم فرار ساخته مهدی باقری آزاد از تهران به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.