رئیس سازمان بازرسی کل کشور "حوزه اقتصاد" را یکی از مستعدترین حوزه‌های کشور در بروز خطا و فساد دانست و گفت: یک دستگاه نظارتی مثل سازمان بازرسی باید توجه و تمرکز بیشتری بر این حوزه داشته باشد، چراکه اقتصاد اساس زندگی مردم را شكل مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي كه به مناسبت 19 مهرماه سالروز تأسيس سازمان بازرسي كل كشور به عنوان رئيس اين سازمان در برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته(سه شنبه) حضور يافته بود ضمن تشكر از دعوتش به اين برنامه در مورد تاريخچه تأسيس اين سازمان اظهار داشت: در اصل 174 قانون اساسي به عنوان يك اصل تشكيل اين سازمان آمده است ولي قانون جاري كه بر اساس آن بشود تشكيلاتي را راه‌اندازي كرد در سال 1360 تصويب شده،يعني قانون اساي در سال 1358 تصويب شده ولي 2 سال طول كشيده تا در مجلس بند‌هاي مختلف سازمان تصويب شود.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: در 19 مهرماه 1360 با تصويب قوانين مربوطه سازمان كار خود را آغاز كرد و 3 دوره در سال‌هاي 1375- 1382 و 1387  اصلاحاتي به قانون سازمان اضافه شده و تا قبل از من هم 3 رئيس داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي با بيان اينكه سازمان در ابتدا فقط در تهران مستقر شده بود و هيچ شعبه ديگري در كشور نداشته است، تصريح كرد: به مرور زمان در مراكز استان‌ها هم دفاتر سازمان تشكيل شد ولي باز مي‌بينند كه اين جوابگو نيست  و در نهايت حدود 2 سال قبل ادارات كل سازمان در مراكز استان‌ها شكل گرفت.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور همچنين تصريح كرد: در حال حاضر يك سازمان مركزي در تهران و 31 اداره كل در مكز استان‌ها داريم و اين موارد كه گفته شد سير تشكيل سازمان بوده است.

*وظايف عمده سازمان بازرسي كل كشور

وي در مورد اهم وظايف سازمان بازرسي كل كشور گفت: در اصل 174 قانون اساسي 2 وظيفه عمده براي سازمان تعريف شده است، نظارت بر اجراي صحيح قوانين و نظارت بر حسن جريان امور دستگاهاي اداي اين 2 وظيفه عمده مي‌باشد؛البته ناگفته نماند كه محلي كه بازرسي مي كنيم "همه جا" نيست و در مجموعه اداري كشور است، بخش خصوصي،بازار،بخش قضايي و چند مورد ديگر به ما ارتباط ندارد ولي در تعيين مباني قيمت يا اخذ ماليات نيازمند توضيحاتي است كه در صورت نياز ورود پيدا مي كنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي اهداف سازمان از بازرسي را در اجرا شدن يا نشدن قوانين و فعاليت‌هاي منتج به اهداف تعيين شده برشمرد و افزود: بعد از بررسي‌ها ممكن است اعلام كنيم كه بخش نامه ايراد داشتهاست نه اينكه كسي اجرا نمي كند و يا قانون تصويب شده كافي نيست و بايد تكميل شود؛لذا معايب را بررسي مي كنيم به مجلس پيشنهاد مي ‌دهيم تا حسن جريان امور اتفاق بيافتد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور اضافه كرد: در سازمان اهداف مشخصي را دنبال مي‌كنيم و موضوعات را براي رسيدن به اين اهداف رصد مي‌كنيم و ممكن است دستگاهاي مختلفي در اين اهداف با ما شريك باشند.

*براي ساماندهي مناسب بايد صاحب برنامه بود

وي در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر تشريح بيشتر 2 حوزه عمده فعالييت سازمان، گفت: مورد اول(اجراي صريح قانون) مساله بسيار مهم است؛ اگر كشور مي‌خواهد به سامان برسد بايد برنامه داشته باشد چون در برنامه هدف مهم است و مقصد و مسير بايد تعيين شود ،پس بايد صاحب برنامه باشيد.

* نظارت لازمه رسيدن به هدف است

وي نكته دوم در تشريح فعاليت‌هاي سازمان را داشتن نظم عنوان و تصريح كرد: بدون نظم به هدف نخواهيم رسيد، سپس نياز داريم كه يك نظارت انجام شود، اصولاً انسان در زندگي بدون نظارت موفق نمي شود؛ بنابراين نظارت لازمه رسيدن به هدف است و به عبارتي لازمه انجام يك برنامه خوب داشتن هدف است.

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي افزود: نظارت مقدمات دارد، نظارت در قوانين هم به همين گونه است كه مبناي آن قانون است كه همه بايد به آن تمكين كنند.

*محوري‌ترين وظيفه سازمان بازرسي، نظارت بر قانون است

رئيس سازمان بازرسي کل کشور با اشاره به اينکه در کشور نظارت بازرسي تثبيت شده و نظارت عالي بر دستگاه‌ها دارد اظهار داشت: اين سازمان نظارت مي‌کند که آيا قانون رعايت مي‌شود يا نه لذا عمده‌ترين و محوري‌ترين وظايف سازمان،  نظارت بر قانون است.

وي ادامه داد: ممکن است در اين بازرسي مردم ما از سازمان و نهادي شکايت کنند که فلان جا قانون نقض مي‌شود يا خودمان براي بازرسي به آنجا مي‌رويم لذا ممکن است بازرسي از قبل پيش بيني شده باشد يا حالتي فوق العاده داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمين پور محمدي با بيان اين مطلب که در داستان ارز به ما گفته شد که به آنجا ورود پيدا کنيم، افزود: مقام معظم رهبري يا سران سه قوه هم مي‌توانند از ما بخواهند که در جايي بازرسي داشته باشيم لذا طي مطالعات مختلف بازرسي‌ها نظارت‌ها،‌ گزارش‌گيري‌ها،‌ تحليل‌ها و بررسي‌ها به جريان حسن امور مي‌رسيم که جريان کشور در بخش اقتصاد، امنيت، فرهنگ،‌کشاورزي و ... روند خوبي را طي مي‌کند يا خير؟

*اساس اداره کشور بر ديوان سالاري است

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا تمرکز بيشتر سازمان بازرسي بر دو حوزه اقتصاد و اداره‌ها است گفت: وظيفه ما تمرکز بر حوزه دستگاه‌هاي اداري کشور است؛ اساس اداره کشور بر ديوان سالاري است و يک اداره بايد از ساختار،‌ نيرو و مدير قوي برخوردار باشد.

رئيس سازمان بازرسي کل کشور ادامه داد:‌ ممکن است در قدم اول ببينيم فعاليت اداري در اين دستگاه‌ها خوب انجام مي‌شود يا خير پس تمرکزها روي فعاليت‌هاي اداري است و اين فعاليت‌هاي اداري همه دستگاه‌ها شريک هستند.

وي تاکيد کرد:‌همه خدمات بايد از مجراي اداري عبور کند و ما بايد مجرا را چک کنيم که وظايفشان را خوب انجام مي‌دهند يا خير در واقع عيب و ايرادها را تشخيص دهيم و در جهت رفع آن عيب و ايرادها قدم برداريم.

*ثقل فعاليت‌ها در درون يک جامعه فعاليت‌هاي اقتصادي است

حجت‌الاسلام والمسلمين پور محمدي ورود به سازمان بازرسي به مسائل اقتصادي را يک الزام دانست و گفت: محوري‌ترين فعاليت يک کشور حوزه اقتصاد و معيشت مردم است بنابراين ثقل فعاليت‌ها در درون يک جامعه فعاليت‌هاي اقتصادي است.

رئيس سازمان بازرسي کل کشور با اشاره به روايتي مبني بر اينکه کسي که زندگي‌اش آباد نيست آخرتش هم آباد نخواهد بود، افزود: پس بحث زندگي و اقتصاد فوق العاده مهم و تعيين کننده است هر چند که مارکسيست‌هاي تندرو هم اقتصاد را اولويت کار خود قرار داده بودند ولي جدا از اين ها در تفکر ديني هم اقتصاد را يکي از پايه‌هاي اصلي زندگي مي‌دانيم و اين طبيعي است که ما در اين حوزه هم ورود پيدا کنيم.

وي در عين حال اقتصاد را يکي از بسترهاي عمده تخلف و انحراف برشمرد و افزود: چرخش پول و گردش مالي در حوزه اقتصاد بسيار زياد است لذا ممکن است يکي از مجاري اصلي فساد در جامعه حوزه اقتصاد باشد، چنانچه گفته شده است که اگر فرهنگ و اخلاق جامعه مشکلي دارد ممکن است لقمه‌اي که خورده است حرام بوده پس اقتصاد بر همه چيز تاثير دارد.

وي حوزه اقتصاد را حوزه بسيار مهمي دانست و گفت: دستگاه نظارتي مثل ما بايد روي مباحث اقتصاد حساس باشد و اهميت ويژه‌اي را به آن بدهد.

*مدير بايد در حوزه ماموريتش پر تردد و سرکش باشد

حجت‌الاسلام والمسلمين پور محمدي در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر اينکه گفته مي‌شود شما جز مديراني هستيد که مسافرت زياد مي‌رويد اظهار داشت: اين به نظر شما بد است؛ مدير بايد در حوزه ماموريتش پر تردد و سرکش باشد و مديري که بنشيند و تماشا کند بايد در مديريتش ترديد کرد.

وي حضور نزديک مدير در صحنه‌ها را يکي از شاخصه‌هاي مدير خوب دانست و گفت:‌ ارزيابي وظيفه يک مدير است؛ مدير بايد سوال کند و اطلاعات مورد نياز را کسب کند.

رئيس سازمان بازرسي کل کشور با يادآور اين مطلب که بنده زماني که در دولت بوده‌ام 51 سفر را داشته‌ام ولي نزديک به سه برابر آن يعني حدود 200 سفر را به تنهايي به استان‌ها رفته‌ام اظهار داشت:‌ کار بازرسي سرکشي است و من بايد بيشتر سرکشي کنم؛ همين امسال 12 سفر را در پيش دارم اين اواخر تبريز بودم و قبل از آن به سيستان و بلوچستان، بجنورد،‌ مازندران و خوزستان هم رفته بود.

وي با اشاره به سفرش به زاهدان جهت آشنايي بيشتر مديران با قانون برنامه پنجم توسعه کشور تصريح کرد: ما حتي از بازرسان افتخاري هم جهت شرکت در جلسات دعوت کرده و آنها را توجيح کرديم.

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي حل مشکل درياچه اروميه را از ديگر برنامه‌هاي خود در طي سفر به استان‌هاي مختلف برشمرد و گفت: در سفر به اروميه در دانشگاه اين شهر جلسه‌اي گذاشتيم و مشکلاتي درياچه اروميه را شناسايي و تا حدودي حل کرديم.

رئيس سازمان بازرسي کل کشور حل مشکلات سد گتوند را از ديگر برنامه‌هاي خود در سفر به استان‌ها عنوان و تصريح کرد: اين سد يک سد بزرگي در خوزستان بود ولي يک اشکال جدي هم داشت و غلظت نمکش بسيار بالا بود و آسيبي جدي را به شدت خوزستان وارد مي‌کرد؛ به ما گفته بودند که پشت اين سد سازنده‌هاي نمکي وجود دارد و آب درياچه را شور مي‌کند لذا ما از سد بازديد کرديم با اساتيد و دانشگاه‌ها جلسه گذاشتيم و مشکلات به وجود آمده را برطرف کرديم.

حجت‌الاسلام والمسلمين پور محمدي در مورد سفرهاي خارجي خود نيز اظهار داشت: يکي از مسائل مهم براي همه مديران حضور در مجامع بين المللي و روابط بين المللي است.

*سياه نمايي‌ها و بد نمايي‌هاي زيادي نسبت به ما در عرصه‌هاي بين المللي وجود دارد

وي ادامه داد:  در شرايطي که سخت تحت فشار محاصره و انزوا هستيم و سياه نمايي‌ها و بد نمايي‌هاي زيادي نسبت به ما وجود دارد بايد در عرصه‌هاي بين المللي حضور فعالي داشته باشيم.

رئيس سازمان بازرسي کل کشور با بيان اين مطلب که يک تصوير بدي از فساد در داخل جامعه ما در دنيا درست شده است اظهار داشت: متاسفانه رتبه اداري ما را در سلامت بسيار پايين نشان مي‌دهند؛ حتي ديپلماسي هسته‌اي و فرهنگي مقوله گسترده‌اي است که از طريق آن نيز به شما فشار مي‌آورند.

وي با اشاره به اينکه دنياي امروز دنياي ارتباطات است اظهار داشت: وظيفه ما اين است که از حقوق خود و ملت‌مان دفاع کنيم آن هم به عنوان يک دستگاه ضد فساد بايد از موضع حقيقي جمهوري اسلامي ايران دفاع کنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين پور محمدي درباره جايگاه کشورما در رنکينگ‌هاي مبارزه با فساد اظهار داشت: در جايگاه خوبي قرار نداريم البته در گذشته در جايگاه بدتر از اين هم بوده‌ايم مثلا در بين 180 کشور در رتبه 166 بوديم لذا ما شکايت کرديم،‌ گزارش فرستاديم و ظرف دو سه سال اخير در حدود 45 يا 46 رتبه بهبود پيدا کرديم.

*در رتبه بندي ديدگاه‌هاي سياسي القا مي‌شود

 رئيس سازمان بازرسي کل کشور بهبود صورت گرفته در جايگاه مبارزه با فساد ناکافي دانست و گفت: هنوز هم گله کرديم و گفتيم که اين جايگاه حقيقي ما نيست و ما فکر مي‌کنيم که ديدگاه‌هاي سياسي القا مي‌شود.

وي با بيان اين مطلب که ما در گزارش‌دهي به مجامع بين المللي ضعيف هستيم افزود: دنبال برطرف کردن اين ضعف‌ها بوده و الان اين کار را شروع کرديم و از دستگاه‌هاي مختلف گزارش مي‌گيريم،‌ ترجمه مي‌کنيم و به مجامع بين المللي مي‌فرستيم هر چند قبول دارم که ساز و کارهاي اداري را خوب تعريف نکرده‌ايم.

*در يک پيچ اداري قرار داريم

حجت‌الاسلام والمسلمين پور محمدي تاکيد کرد: در يک پيچ اداري قرار گرفتيم يعني در يک بوروکراسي آزار دهنده قرار گرفتيم و آن يک افت اداري است ولي بايد به دنبال حل مشکلات باشيم.

وي همچنين تصريح کرد: البته يک عده‌اي گزارش‌هاي بدي در مجامع بين المللي مي‌دهند ما در مالزي در اجلاسي شرکت کرديم که عنوان آن انجمن ضد فساد بود و نمايندگاني از 130 کشور در آن حضور داشتند و ما عضو فعال اين اتحاديه بوديم.

حجت‌الاسلام والمسلمين پور محمدي مذاکرات دو جانبه با مقام‌هاي مختلف کشورها در مالزي را از جمله دستاوردهاي سفرش برشمرد و گفت: در اين اجلاس گفتيم که شما که به دنبال مبارزه با فساد هستيد چرا به سراغ زمينه‌ها و بسترهاي فساد نمي‌رويد و به معلول‌ها و مراتب درجه دو و سه اهميت مي‌دهيد.

* جنگ‌ها و تحريم‌ها بستر ساز فساد هستند

وي جنگ‌ها و تحريم‌ها را از عوامل به وجود آمدن فساد در جامعه برشمرد و گفت: اگر به دنبال مبارزه با فساد هستيد جلوي جنگ‌ها را بگيريد جلوي قاچاق مواد مخدر را بگيريد جلوي بي حرمتي و هتک حرمت‌ها را بگيريد وقتي به اين بي حرمتي‌ها اهميت ندهيد احساسات مسلمانان جريه‌دار مي‌شود و اين خود منشا فساد است.

*‌ در اجلاس مالزي روي بحث تحريم‌ها ايستادم

حجت‌الاسلام والمسلمين پور محمدي تصريح کرد: در اجلاس مالزي روي بحث تحريم‌ها ايستادم و گفتم وقتي تحريم مي‌کنيد ملت ما را تحريم مي‌کنيد لذا در تحريم مجبور مي‌شويم از مجاري غير رسمي مواردي مانند تهيه دارو و يا از طريق طرق مختلف به دست بياوريم که اين خود پولشويي است و شما که مي‌گوييد ما با عوامل فساد مبارزه مي‌کنيم خود تحريم‌ها بستر ساز فسادها خواهد بود.

*در برنامه ريزي ضعيف هستيم و در اجراي برنامه ريزي ضعيف‌تر

وي در ادامه اين برنامه در خصوص نوع و مدل بازرسي‌هاي سازمان مطبوعش از دستگاه‌هاي اداري گفت: يکي از اشکالات ما  اين است که در برنامه‌ريزي ضعيف هستيم و در اجراي برنامه ريزي ضعيف‌تر هرکاري برنامه مي‌خواهد متاسفانه درصد اجراي برنامه‌هاي اول،‌دوم،‌سوم و چهارم توسعه پايين است.

رئيس سازمان بازرسي کل کشور با بيان اين مطلب که هر سال قبل از 20 اسفند برنامه سال بعدي را آماده مي‌‌کنيم اظهار داشت: الحمدالله در بسياري از موارد تا حدود 89 درصد برنامه‌ها را اجرا کرده‌ايم و حتي يک سال تا مرز 97 درصد در اجراي برنامه‌ها به موفقيت‌هاي لازم رسيده بوديم.

وي با اشاره به اينکه کار سازمان بازرسي کار اطلاعاتي نيست و اصولا ما کار سرزده انجام نمي‌دهيم تشريح کرد:‌ کار ما رسيدگي به شکايات مردم است در بعضي مواقع ممکن است خودمان اعلام کنيم که مي‌خواهيم بازرسي کنيم و از مردم درخواست مي‌کنيم که اگر شکايتي دارند پيش ما بيايند و حرف‌هايشان را بزنند.

* سازمان بازرسي دنبال اصلاح روند امور است/ آشکارا و علني بررسي مي‌کنيم

حجت‌الاسلام والمسلمين پور محمدي اصلاح روند امور را يکي از اهداف اصلي سازمان بازرسي معرفي کرد و گفت: درست است که ما آشکارا بررسي مي‌کنيم ولي اگر کسي جايي آب جارو کرده باشد مي‌فهميم يعني کارشناسان متخصص را براي بازرسي به اداره‌ها مي‌فرستيم و کسي نمي‌تواند ما را دور بزند بنابراين مدل بازرسي ما متفاوت است و آشکارا و علني بررسي مي‌کنيم.

وي در مورد نحوه کار و همکاري سازمان با شوراي دستگاه‌هاي نظارتي اظهار داشت: متاسفانه خود دستگاه‌هاي نظارتي باري بر دوش نظام اداري هستند و بعضي وقت‌ها کارهاي موازي انجام مي‌دهيم؛ جايي ما يک نظري مي‌دهيم و دستگاه نظارتي نظري متفاوت و اين عين اختلاف و موازي کاري و اصطکاک است.

اين مقام مسئول با بيان اين مطلب که دنيا، دنياي همکاري و هم‌افزايي است افزود: هر کس از اين منطق استفاده نکند به اهداف خود نمي‌رسد.

وي با اشاره به فرمان هشت ماده‌اي رهبر معظم انقلاب تصريح کرد:‌ مقام معظم رهبري طي حکمي نکته‌اي به فرمان هشت ماده‌اي اضافه کرده بود ولي متاسفانه اين حکم زمين مانده بود وقتي من وارد سازمان شدم از روساي دستگاه‌هاي نظارتي دعوت کرديم که اين خواسته آقا را برطرف کنند لذا از مقام معظم رهبري اجازه گرفتيم و کار را آغاز کرديم و در مجلس هم آن را قانوني کرديم.

وي تصريح کرد: هم اکنون از هر قوه دو عضو حضور دارند و الان تبديل به يک شوراي فعال شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين پور محمدي در بحث پاياني اين برنامه در مورد اقدامات سازمان بازرسي کل کشور براي حل مشکلات اقتصادي و کمک اين سازمان به دولت در جهت فروکش کردن نوسانات ارز اظهار داشت: بحث ارز بحث پيچيده‌اي است؛ تک قانوني نيست.

وي ادامه داد: اولا بايد خوب اين مقوله را شناسايي کنيم چرا که تاثير زيادي بر ساير حوزه‌ها نيز دارد البته بايد عوامل مخرب و مزاحم را نيز شناسايي کرده و دست‌شان را کوتاه کنيم.

وي يکي از دلايل نوسانات ارز را تحريم دانست و گفت: مشکل تحريم‌ها جدي است دشمني که به مقدسات ما اهانت مي‌کند تحريم را هم در مقوله‌هاي خود قرار خواهد کرد.

وي نکته مهم در مقابله با نوسانات ارز را انديشيدن تدابير لازم دانست و گفت:‌ بايد در مقوله‌هاي اقتصادي اتخاذات خوبي را داشته باشيم تا بحث ارز را خوب ساماندهي کنيم يا اگر کمبودهاي داريم آن ها را برطرف کنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين پور محمدي افزود: اگر خوب تدبير نکنيم عوامل مخرب و سو استفاده‌گرها فعال مي‌شوند پس بايد با اخلال‌گران برخورد شود و اين برخوردها بايد ادامه داشته باشد.

رئيس سازمان بازرسي کل کشور با بيان اين مطلب که در حل نوسانات ارز بايد از حاشيه سازي نسبت به يکديگر خودداري کنيم خاطرنشان كرد: بايد خوب تدبير کنيم،‌ هماهنگ دور هم جمع شويم، از نگاه کارشناسانه استفاده کنيم و با قدرت تمام مقابل عوامل مخرب بايستيم تا اقتصادي پويا و فعال در جامعه داشته باشيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدی در خپايان گفتگوي ويژه خبري، براي دسترسی مردم به سازمان بازرسی کل کشور پایگاه اینترنتی WWW.136.IR و تلفن 136 را معرفی کرد.

انتهاي پيام/پ3

برچسب ها: نظارت ، بازرسی ، دستگاه ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار