رییس مركز تحقیقات دیابت خوزستان گفت: رژیم غدایی مناسب یكی از مهم ترین پایه های درمانی بیماری دیابت است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،'حاجیه شهبازیان' در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: در دیابت نوع یك كه مخصوص سنین پایین (كودكان) می باشد پایه اصلی درمان استفاده از انسولین است كه در كنار آن باید رژیم غذایی هم رعایت شود ولی در دیابت نوع دوم اصل پایه درمانی رعایت كردن رژیم غذایی است و ممكن است بیمار حتی بتواند تا مدت ها با رژیم غذایی و ورزش بیماری خود را كنترل كند و به دارو هم نیاز پیدا نكند.

وی اصلی ترین ویژگی رژیم غذایی بیماران دیابتی نوع دو را حذف قندهای ساده بیان كرد و افزود: در برنامه غذایی این بیماران سعی می شود حتی الامكان استفاده از مواد شیرین مانند شكر، خرما و یا میوه هایی مانند انگور و انجیر محدود شود، به این معنی كه این بیماران مجاز به مصرف یك واحد میوه تا سه نوبت در هر شبانه روز هستند.

شهبازیان در تعریف یك واحد میوه گفت: واحد میوه در اكثر میوه های موجود معادل یك میوه متوسط است كه در دست جا بگیرد مثلا یك سیب یا پرتقال متوسط، در مورد انگور كه یك میوه بسیار شیرین است حداكثر 12 دانه اجازه مصرف داده میشود و یا زردآلو نهایتا 4 دانه.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز در خصوص نحوه مصرف مواد غذایی حاوی مواد قندی و شیرین با بیان این مطلب كه توصیه می شود میوه ها را بصورت میان وعده مصرف كنند افزود: به بیماران دیابتی توصیه می شود میوه های شیرین و سایر مواد قندی را به فواصل در طول روز مصرف كنند و به هیچ عنوان میوه ها را همراه با وعده اصلی غذا مصرف نكنند زیرا استفاده یك دفعه این مواد باعث افزایش ناگهانی قند خون آنها می شود.

وی با توصیه به بیماران دیابتی در خصوص كاهش مصرف چربی در غذاهای روزانه ادامه داد: باید كمتر از 30 درصد كالری روزانه مورد نیاز آنها از نوع مواد چربی باشد و چربی هایی كه مصرف می كنند روغن هایی مانند زیتون و روغن های گیاهی بدون كلسترول باشد.

شهبازیان تاكید كرد: مواد غذایی باید بیشتر به شكل آب پز مصرف شوند، از مواد پروتئینی و گوشتی سفید نسبت به قرمز بیشتر استفاده كنند، مصرف نمك در این بیماران باید كاهش پیدا كند زیرا احتمال فشار خون در بیماران دیابتی از افراد عادی بسیار بالاتر است.

رییس مركز تحقیقات دیابت خوزستان اظهارداشت: حداقل ورزش روزانه برای این بیماران نیم ساعت می باشد كه حداقل آن یك پیاده روی تند است در عین حال دیگر ورزش هایی مانند دوچرخه سواری و شنا كه ورز ش های متوسطی محسوب می شود می توانند انجام دهند.

وی گفت: در هنگام انجام ورزش های سنگینی مانند فوتبال چون این بیماران از انسولین یا داروهای پایین آورنده قند خون استفاده می كنند احتمال افت قند خون وجود دارد در نتیجه توصیه می شود كه هر نیم ساعت قند خون را چك كنند و لازم است كه همیشه مقداری مواد غذایی مثلا در حد یك میوه متوسط مصرف كنند كه جلوی افت قند خون گرفته شود.

شهبازیان خاطرنشان كرد: ضروری است كه این بیماران در صورتی كه نمی توانند ورزش روزانه خود را داشته باشند ولی حتما حداقل 5 روز در هفته به مدت 50 دقیقه ورزش را داشته باشند كه هم می تواند در پیشگیری موثر باشدو هم در درمان و در عین حال باعث كاهش شانس احتمال به دیابت تا 50 درصد در سایر افراد می شود./س
برچسب ها: رژیم ، درمانی ، دیلبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.