بيست درصد بيشتر از متوسط و زن نسبت به قد و سن - چينهاي چربي در اطراف ران‌ها، سينه‌ها، قسمت بالاي بازو و چانه - تنگي نفس به هنگام فعاليت

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک زماني به يك كودك چاق مي‌گوئيم كه وزن وي 20 درصد بيشتر از متوسط قد و سن او باشد. اما چنانچه كودك داراي شكم برآمده و يا صورتي با گونه‌هاي گرد و گوشت‌آلود باشد چاق محسوب نمي‌شود زيرا اين صفات در اكتر كودكان كمتر از پنج سال وجود دارد. براي آنكه چاقي غيرطبيعي را به آساني تشخيص دهيد به بالاي بازوها و ران‌هاي كودك خود نگاه كنيد. اگر چينهاي چربي را مشاهده كرديد كودك شما احتمالاً مشكل اضافه وزن دارد.
چاقي غيرطبيعي در اطفال و كودكان كمتر به زمينه ارثي يا بيماري هورموني مربوط است. بلكه عموماً از عادات غذايي بد مخصوصاً زياد غذا دادن به بچه از سوي والدين ناشي ميشود، و اينكه پدر و مادر اطفال چاق بندرت متوجه مشكل اضافه وزن كودك خود مي‌شوند ناشي از همين مطلب است.

آيا خطرناك است؟
چاقي بيش از حد در كودكان خطرناك است. يكي از مشكلات اينست كه كودك بخاطر مسخره شدن از سوي همبازي‌هايش دچار ناراحتي روحي ميشود. مهمتر اينكه كودكان چاق در آينده به بزرگهاي چاق تبديل ميشوند واين افراد بيشتر از سايرين در معرض بيماريهاي قلبي، فشارخون بالا و بيماريهاي مفصلي قرار مي‌گيرند.

ابتدا چه كار بايد بكنيد؟
كودك خود را وزن كنيد. سپس براي آنكه او را نسبت به سن وي تشخيص دهيد از نمودارهاي صفحه 486 كمك بگيريد.
اطراف بالاي بازو و ران‌هاي كودكتان را از نظر چينهاي چربي نگاه كنيد و ببينيد آيا پستانهاي وي بيشتر از حد رشد يافته‌اند.
به رژيم غذايي وي توجه كنيد. آيا غذاهاي پركالري از قبيل نوشيدنيهاي شيرين، آرد سفيد و مواد قندي به وي مي‌دهيد.كودك خود را با همبازيهايش مقايسه كنيد. آيا نسبت به آنها فعاليت جسماني دارد.

آيا مشورت با دكتر لازم است؟
اگر فكر مي‌كنيد كودكتان مشكل اضافه وزن دارد با دكتر مشورت كنيد. چنانچه خود شما دچار اضافه وزن هستيد ممكن است وزن كودك خود را طبيعي بدانيد اما دكتر اين مسئله را براي شما روشن خواهد ساخت.
دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟
دكتر كودك شما را معاينه خواهد كرد. اگر در برخي موارد، اضافه وزن مربوط به مسائل هورموني و غددي باشد شما را نزد متخصص غدد داخلي براي بررسي بيشتر خواهد فرستاد.
اگر بيماري بخصوص تشخيص داده نشود، به شما توصيه‌هاي غذايي مي‌دهد و از شما مي‌خواهد تا كودك خود را وادار به صرف انرژي و فعاليت بيشتر كند.
شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟
ببينيد آيا اضافه وزن يك مشكل خانوادگي است. اگر تغييراتي را براي غذاي كودك در نظر گرفته‌ايد خود نيز از آن يا برنامه‌هاي مشابه آن پيروي كنيد. و نحوه سالم غذاخوردن را بياموزيد.
براي كاهش دادن وزن كودك خود، وي را تحت فشار رژيم غذايي مخصوص قرار ندهيد. بلكه تغذيه وي را با افزودن غذاهايي كه حاوي فيبرهاي غذايي هستند مانند: ميوه‌هاي تازه و سبزيجات تغيير دهيد. آرد سفيد و سبوس گرفته و شكر تصفيه شده را از پخت و پز حذف كنيد و از دادن كيك، بيسكويت، نوشيدنيهاي شيرين و شيريني‌جات خودداري كنيد.
غذاها را تا حد امكان سرخ نكنيد بلكه آنها را كباب كنيد و يا بپزيد. چربي گوشتها را قبل از پختن بگيريد.
غذاها را با مقدار صحيحي شير خشك توأم كنيد.
به كودك، نان سوخاري يا بيسكويت ندهيد زيرا هر دو مواد قندي فراوان دارند بجايش ميتوانيد به وي سيب بدهيد.
آب ميوه تازه را با آب رقيق كنيد و از دادن نوشابه‌هاي گازدار خودداري كنيد.
كودك خود را به فعاليت وادار كنيد. تنها او را به يك اسباب‌ابزي دستي يا صندلي متحرك محدود ننمائيد بگذاريد با خزيدن و راه رفتن، انرژي خود را كاملاً مصرف كند. با او بازيهاي پرتحريك انجام دهيد./س
برچسب ها: چاقی کودکان ، غذا ، کالری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.