مهدي فقيه بيش از پنج دهه است که در سينما ، تئاتر و تلويزيون حضور تعيين کننده و جدي دارد سينما را به صورت آکادميک و علمي در فرانسه و ايران آموخته، و با پشتوانه اي غني وارد اين عرصه شده است .

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مهدي فقيه يکي از راز هاي موفقيتش را داشتن همسري با گذشت و فهيم مي داند که همواره پشتيبان او بوده است . اغلب مخاطبان سينما، مهدي فقيه را با بازي در نقش بابا عقيل فيلم هور در آتش  مي شناسند . پيرمرد بسيجي ساده اي که به عشق ديدن فرزندش عازم خط مقدم جبهه مي شود. مهدي فقيه اين روزها دو فيلم اخلاقتو خوب کن و پايان دوم را در حال اکران دارد.



براي انجام فعاليت هاي هنري و بازيگري سالها است که دور از خانواده در تهران زندگي مي کنيد . خانواده و همسر شما با اين مسئله چگونه برخورد داشته اند ؟

اگر انسان ها با توکل و درست عمل کنند مي توانند همه مسائل زندگيشان منجمله زندگي مشترک را درست مديريت کنند و همسرانشان هم با آنها همراه و هم دل مي شوند .

در اوايل دهه پنجاه که در رشته هنر با گرايش عروسکي از دانشگاه  ونسن فرانسه  بورسيه شدم با همسرم صحبت کردم و شرايط را براي ايشان توضيح دادم که تا حد توانم تلاش مي کنم به محض رفتن به فرانسه شرايط حضورشان را آماده کنم .

بنابراين در زندگي ما هميشه يک احترام و اعتماد دو جانبه وجود داشته است . هميشه سختي ها و خوشي هاي زندگي را در کنار يکديگر گذرانيده ايم . در طول اين سالها هميشه ماههاي زيادي از خانواده دور بوده ام اما از رسيدگي به امورات خانه و خانواده هيچگاه کوتاهي نکرده ام . رو راستي و صداقت عامل تحکيم يک زندگي موفق زناشويي است . بهرحال در هر خانواده اي اختلاف سليقه وجود دارد که بايد با گذشت آن را حل کرد.

  چند فرزند داريد ؟

چهار پسر که خوشبختانه همگي تحصيل کرده و موفق هستند .

 چقدر آنها را در انتخاب راه و تحصيل آزاد گذاشته ايد ؟

پسر بزرگم طاها دانش آموخته رشته سينما و فوق ليسانس ادبيات نمايشي است و در اين عرصه فعاليت مي کند . پسردومم روحاني است و در رشته فلسفه تحصيل مي کند . پسر سومم هم مهندس تاسيسات است ودر عين حال در رشته موسيقي فعاليت مي کند و پارسال در جشنواره موسيقي فجر جوايزي به دست آورد . فرزند آخرم نيزدر رشته کامپيوتر تحصيل مي کند. هميشه به فرزندانم مي گفتم رمز موفقيت درکارشان علاقه ، پشتکار و داشتن تحصيلات عاليه است .

  آيا همسر شما خانه دار هستند ؟

  بله و سالها است که شاگردان زيادي دارند و به تدريس قرآن مشغول هستند .

 يکي از نقش هايي که باعث شد شما به چهره محبوبي براي مردم تبديل شويد بازي در فيلم هور در آتش به کارگرداني عزيرالله حميد نژاد بود چگونه در اين فيلم و در نقش بابا عقيل بازي کرديد ؟

کاري که از دل بر آيد لاجرم بر دل نشيند . من در کارم بازي نمي کنم بلکه نقش را زندگي مي کنم . اين زندگي کردن من در نقش بابا عقيل بود که مورد توجه مردم قرار گرفت . عزيزالله حميد نژاد کارگردان اين فيلم روزي به من گفت مهرشاد کارخاني عکسي از من را قبل از شروع فيلمبرداري به ايشان داده بود و حميد نژاد بعد از فيلمبرداري زير عکس خطاب به کارخاني نوشته بود از تو تشکر مي کنم که بابا عقيل فيلمم را به من دادي . هور در آتش شايد تنها فيلم دفاع مقدسي است که در بخش فلسفه دانشگاه شيگاگو حضور پيدا کرد و درباره فيلم اظهار نظر شد که با ساخت اين فيلم مي توان گفت هنوز عرفان در سينماي ايران زنده است . آدمهاي عارف نشانه خاصي ندارند و متاسفانه در برخي از فيلم هاي ايراني فقط به جنبه ظاهري يک عارف بسنده مي شود .

  چقد از ويژگي هاي شخصي شما در پردازش شخصيت بابا عقيل مورد استفاده قرار گرفت ؟

 بابا عقيل آدمي ساکت و وارسته بود و البته قرار بود بازيگر ديگري اين نقش را بازي کند که جزو بازيگران مطرح سينماي ما هستند . که در ادامه کارگردان با ديدن عکس من در انتخابش تجديد نظر کرد و نکته جالب اين است موقعي که حميد نژاد به اين بازيگر زنگ مي زند که بگويد بازيگر ديگري را از شهر شيراز براي ايفاي نقش بابا عقيل انتخاب کرده آن بازيگر فوري مي گويد اگر مهدي فقيه را انتخاب کرده اي انتخاب درستي انجام داده اي . درشروع کار طبق تعاملي که با کارگردان داشتم نمي خواستيم هيچ نشانه ظاهري از عارف بودن اين آدم نشان بدهيم . جايي که بابا عقيل در پست نگهباني شعر مي خواند و فال حافظ مي گيرد يک عرفان خيلي عاميانه و عادي از خودش بروز مي دهد .

 در فيلم ملک سليمان هم در قالب يک نقش منفي ( جادوگر ) ظاهر شديد چگونه در اين فيلم به بازي پرداختيد ؟

 نقش جادوگر نقش متفاوتي در کارنامه هنري ام بود و فيلم ملک سليمان يک کار فاخر ديني و قرآني بود و با کمال ميل دراين اثر سينمايي بازي کردم.

از روحاني فيلم اخلاقتو خوب کن بگویید و اینکه چه ويژگي هايي داشت ؟

با مسعود اطيابي دوستي ديرينه اي دارم و به خاطر اين دوستي حضور در اين فيلم را قبول کردم و در طول کار براي بهتر شدن نقش پيشنهادهاي زيادي ارائه کردم و تحت نظر کارگردان از اين پيشنهادات در طراحي و شکل دادن به شخصيت روحاني فيلم استفاده کردم

 در فيلم پايان دوم باز هم در قالب يک شخصيت متفاوت دانشمند ظاهر شديد اين فيلم برايتان چه جذابيتهايي داشت ؟

 در اين فيلم در نقش يک دانشمند و پرفسور رشته فيزيک که آدم جدي و اهل مطالعه اي است بازي کرده ام و از اين نقشم خيلي راضي هستم .

شما سال پیش با چهار فيلم در جشنواره فيلم رضوي حضور داشتيد  که بسیار در نوع خود جالب توجه بود. اين مسئله را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

 يک افتخار و موهبت محسوب مي شود که بتوانم با حضور در اين نوع آثار ارادتم را به امام رضا(ع) نشان بدهم .

در فيلم کمي دورتر به کارگرداني مجيد اسماعيلي چون فيلمبرداري در ماه مبارک رمضان انجام مي شد من روزه بودم در آن شرايط کاري و گرماي هوا واقعا کار دشوار و سخت بود و چون دائم سفر هستم روزه به من واجب است . اما عشق و علاقه به آقا امام رضا(ع) باعث شد که بتوانم اين سختي ها را تحمل کنم و با روحيه و انرژي در طول مدت فيلمبرداري حضور داشته باشم .

در همه فيلم هايي که در جشنواره سال گذشته فيلم رضوي داشته ام تلاش کردم با خلوص نيت و ارادت قلبي بازيم را ارائه کنم. ياد آقا امام رضا(ع) باعث تقويت روحي و تقويت باور و ايمان مي شود .

به طور حتم کاري که دلي باشد و از دل برايد لاجرم بر دل مي نشيند . در طول سال هايي که به بازيگري مشغول بوده ام همواره تلاش کردم در آثار ارزشي و ديني بازي کنم . ستارگان خاک ، ليلي با من ، مريم مقدس ، امام حسين و ملک سليمان از جمله اين آثار هستند .

به اين جمله معروف " خدايا بر دانش من بيافزا و من را با صالحين محشور کن " اعتقاد دارم . اين با صالحين محشور کن معناي زيادي دارد . خداوند رزاق و رحيم است .

يک از بزرگترين مايه افتخار ما ايراني ها آرميدن امام رضا(ع) در خاک مشهد مقدس است .

روزي مردم تهران را حضرت عبدالعظيم حسني مي دهند و روزي ملت ايران را هم امام رضا(ع) اعطا مي کنند و وجود ايشان منبع خيرات زيادي است .

 

سينماي ما چقدر توانسته وجوه مختلف شخصيتي و معرفتي امام رضا(ع) را نشان بدهد ؟

 در سينما و تلويزيون ما بيشتر جنبه تاريخي و نمايشي زندگي اين بزرگوار مطرح بوده و جاي کار زيادي داريم تا بتوانيم همه ابعاد وجودي حضرتش را به نمايش در بياوريم . همه امامان معصوم ما چنين قابليتهاي معنوي داشته اند که بايد به آنها هم بپردازيم . به حال وظيفه سينماگران ما در جهت تصوير درست از امامان معصوم واقعا دشوار و خطير است و بايد جوانها در قالب تصوير متوجه معرفت وجودي امامانمان بشوند . همه اين بزرگواران در زمان حياتشان علي رغم خفقان حکومتهاي اموي و عباسي به ترويج دين و اهميت وجودي مکتب شيعيه پرداختند . بعد از شهادت امام موسي کاظم(ع) و آغاز امامت امام رضا(ع) ايشان در طي دوران امامتشان با ذکاوت تمام توانستند در دربار عباسي حضور داشته باشند . وظيفه ما به عنوان شيعيان عمل به وصيت نامه اين بزرگان است تا بتوانيم در زندگي فردي و اجتماعي از آن بهره برداري کنيم . اميدوارم فيلمسازان ما در ساخته هايشان فقط به استفاده از صحنه هاي جنگي بسنده نکنند و تمام ابعاد وجودي آنها را به تصوير دربياورند .

 

چقدر به اين مسئله اعتقاد داريد نقشي که در فيلم کمي دورتر بازي کرديد شخصيت خاکستري است ؟

 در اين فيلم شخصيتي که بازي کرده ام  يک سوزبان قطار است که اعتقادات مذهبيش کمي با ترديد روبرو است . اين مرد علاقه قلبي زيادي به همسرش دارد و در راه خانواده حاضر به هر کاري است و در طي اتفاقاتي که در طول فيلم براي اين شخصيت به وجود مي آيد اعتقادات راستين و واقعيش را به ائمه(ع) مطرح مي کند .

 

در فيلم آسمان هشتم هم بازي موثري در نقش يک خادم حرم امام رضا(ع) ارائه کرديد . چقدر به اين مسئله اعتقاد داريد ؟

بله اين نقشم خيلي خاص و ويژه بود . خادمي دلسوز و مهربان که خالصانه براي زوار خدمات انجام مي دهد مردي که خصوصيات عارفانه اي دارد و برايم حضور در اين نقش چالش هاي زيادي را داشت و خيلي خوشحالم که در طول مدت فيلمبرداري فرصتي داشتم که در کنار حرم رضوي حضور داشته باشم

 

در فيلم مسافر باران هم در نقش يک دکتر معتقد بازي کرديد اين نقش چه ويژگي برايتان داشت ؟

 اين دکتر نقش تعيين کننده اي در درام فيلم دارد . اين دکتر خودش را وقف کودکان معلول کرده و از کارهاي خير غافل نبوده است. نقش ويژگي هاي خاص و منحصر به فردي داشت و کمتر اين نوع نقش ها را در گذشته تجربه کرده بودم.

 

چقدر اعتقادات ديني بازيگري که در اين نوع فيلم ها بازي مي کند مي تواند در بهتر شدن نقش موثر باشد؟

 اين اعتقاد واقعا تعيين کننده است و شايد خيلي از دوستان بازيگر اعتقاد به بازي تکنيکي دارند که مي توانند هر نقشي را بدون باور قلبي بازي کنند اما من چنين عقيده اي ندارم و نقش ها برايم با باورهاي قلبيم همراه است . خوشبختانه با اين نوع بازي است که مخاطب با من ارتباط برقرار مي کند و بعد از خاتمه نمايش فيلم هايم در جشنواره خيلي از دوستان با من تماس مي گيرند و از شيوه بازيم تشکر و قدر داني مي کنند . به يک نکته هميشه اعتقاد دارم که موقعي براي ائمه اطهار(ع) کار مي کنيم بايد نيتمان خالص باشد .

و سخن آخر : 

به علاقه مندان بازیگری و سینما سفارش می کنم، حتما مطالعات خود را گسترش دهند و در این راه از ادبیات غنی ایران زمین غافل نشوند و آثاری چون شاهنامه و گلستان و بوستان سعدی را حتما مطالعه کنند.

برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، مهدی ، فقیه ، گپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار