يك فيزيوتراپ گفت: فعاليت نكردن و وضعيت‌‌هاي اشتباه بدني در خانه و محل كار از دلايل ابتلا به آرتروز است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛دكتر علي اصغر ارسطو در گفت‌وگو با خبرنگاران‌ـ اظهار كرد:‌ هر سطح مفصلي در بدن امكان ابتلا به آرتروز ر ا دارد. آرتروز با شغل و سن افراد مرتبط است و مشاغلي كه فشار فيزيكي زيادي را تحمل مي كنند و افرادي كه اصول وضعيت ايستادن، نشستن و استراحت كردن را رعايت نمي كنند بيشتر در معرض ابتلا به اين عارضه هستند.

 وي افزود: سطح مفصلي با گذر زمان دچار تغييراتي مي‌شود، استحكام استخوان‌ها كاهش يافته و سيستم عروقي كند شده و تغذيه سطوح مفصلي كاهش مي‌يابد. سطوح مفصلي كه غضروفي هستند شروع به ساييده شدن كرده و استخوان‌سازي‌هاي نابه‌جايي ايجاد مي‌شود و در نتيجه در سنين بالاتر ابتلا به آرتروز نيز افزايش مي‌يابد.

 

ارسطو تصريح كرد‌: ‌شايع‌ترين آرتروز مربوط به زانو است چرا كه زانو حركات مختلفي دارد. پس از آن نيز آرتروز ستوان فقرات بيشتر مشاهده مي‌شود كه دليل اين موضوع فشار زيادي است كه به كمر افراد وارد مي‌شود. مهره‌هاي پنجم و خاجي و مهره‌هاي پنجم و چهارم كه حالت پايه‌اي براي كمر دارند دچار اين عارضه مي‌شوند. در اين بيماران غضروف به حالت شفاف و انعطاف‌پذير ديده نمي‌شود و تيره شده است.

 عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: در آرتروز گردن نيز بيشتر مهره‌هاي چهارم و پنجم يا پنجم و ششم درگير مي شوند زيرا اين مهره‌ها مركز حركات گردن هستند. همچنين در مفصل ران آرتروز ديده مي‌شود.

 وي افزود: در آرتروز به دليل بر هم خوردن سازه سطح مفصلي منجر به افزايش ترشح مايع مفصلي و ادم يا تورم مي‌شود. ادم نيز منجر به فشار به ساختارهاي زيرين خود شده و در نتيجه چرخه معيوبي ايجاد مي‌شود. اين مشكل منجر به كاهش كيفيت زندگي و درد در ناحيه مربوط و حتي دردهاي راجعه مي‌شود. دردهاي التهابي اصولاً نيمه شب‌ها به اوج خود مي‌رسند و فرد را درگير مي‌كنند.

 ارسطو خاطرنشان كرد: آرتروز‌ بيماري شايعي است و در ايران علت آن وضعيت‌هاي غلط بدني است. بسياري از افراد به حالت چمباتمه يا روي زانو مي‌نشينند و هنگام ايستادن يا در محل كار نيز وضعيت درست بدن را رعايت  نمي‌كنند. فعاليت بدني نيز بين مردم كم است كه مي توان در خانه با انجام فعاليت هاي ايروبيك اين مشكل را حل كرد ولي مردم علاقه‌اي به ورزش نشان نمي‌دهند.

 وي ادامه داد: براي درمان اين عارضه مي‌توان از ليزردرماني، فيزيوتراپي، مغناطيس‌درماني و دارودرماني استفاده كرد. استفاده از زانوبند، كمربند و گردنبند طبي نيز مي‌تواند موثر باشد./س

 
برچسب ها: وضعیت ، بدن ، آرتروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.