عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: گاندو یکی از ثروتهای طبیعی و خدادادی منطقه بلوچستان است که می‌تواند منبع مهمی برای توسعه صنعت گردشگری سیستان و بلوچستان باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، دکتر نوری اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با آب و هوای منحصر به فرد و اماکن باستانی و تاریخی و گردشگری یکی از شگفتیهای سرزمین پهناور ایران اسلامی است که علیرغم پتانسیلهای فراوان اقدام مناسبی برای معرفی آن انجام نشده است.
وی بیان کرد: یکی از جانوران و گونه های حیوانی که در استان وجود دارد تمساح پوزه کوتاه یا گاندو است.
نوری گفت: این جانور باقی مانده ای است از راسته کروکودیل ها که خود خزندگانی بودند در دوران فروزئین که 225 تا 265 میلیون سال قبل می زیسته اند، آن ها در طول 65 میلیون سال گذشته تغییرات اندکی یافته اند.
وی اضافه کرد: این جانور گوشتخوار از پرندگان، انواع ماهی و جانداران حاشیه برکه‌ها تغذیه می‌کند.
انوری ادامه داد: این تمساح از خانواده کروکودیل با نام علمی "کروکودیلوس پلاستریس"، (‪ (Crocodylus Palustrisو اسم انگلیسی (‪ (Muggerو نام محلی گاندو در زیستگاه‌های جنوب شرقی کشور و تنها در منطقه بلوچستان زیست می‌کند.
وی ادامه داد: رنگ عمومی بدن حیوان در ناحیه پشت زیتونی تا قهوه‌ای و به لحاظ وجود استخوانهای استئودرم در زیرپوست و روی ماهیچه، سطح پشت جانور خشن و سپر مانند است.
به گفته وی، ناحیه شکم گاندو به رنگ سفید متمایل به زرد است، دم حیوان که نیمی از طول بدن آن را تشکیل می‌دهد، آنقدر قدرتمند است که می‌تواند استخوان بدن پستاندار بزرگ جثه‌ای را با ضربه‌ای قوی خرد کند.
وی بیان کرد: در ایران تنها ناحیه زیست این گونه، منطقه حفاظت شده باهوکلات در جنوب استان سیستان وبلوچستان است.
نوری خاطرنشان کرد: گاندو بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است و به سختی می توان آن را مشاهده کرد، حیوانی باهوش وزیرک است که به محض احساس خطر یا حضور مزاحم در آب فرورفته و مخفی می شود ولی برای تنفس فورا باید به سطح آب باز گردد و عموما شب ها به شکار می رود./س
برچسب ها: تمساح ، پوزه ، کوتاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.