عدم آشنایی و ضعف در ترویج فرهنگ و آداب و رسوم اصیل ایرانی در بین جوانان و نوجوانان ایرانی باعث گرایش آنها به فرهنگ ها و پوشش های غربی و در نهایت پیشی گرفتن مدگرایی غربی از مدگرایی سنتی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، جوانی فصل تازه ای در زندگی افرادی است که در سال های پرشور و نشاط عمر خود را با هزار امید و آرزو و خواسته سپری می کنند فصلی که غریزه های طبیعی موجب شکل دهی شخصیت فرد می شود.
 
میل به نوگرایی، پیشرفت، استقلال طلبی، به روز بودن و به نوعی کم نیاوردن در برابر دوستان و هم سن و سالان رسیدن به هویت های جدید و فاصله گرفتن از والدین برای اثبات شخصیت مستقل به نوعی کم نیاوردن در برابر دوستان و هم سن و سالان، رسیدن به هویت های جدید و فاصله گرفتن از والدین برای اثبات شخصیت مستقل رقابت و چشم و هم چشمی با دیگران در پیروی از پدیده مد و مدگرایی از پیامدهای این دوران است.
 
علیرضا اسحاقی جامعه شناسی در رابطه با مدگرایی می گوید: واژه مد در لغت به معنی سلیقه و روش و شیوه است و در اصطلاح شیوه ای که فرد ساخت زندگی خود مطابق با سلیقه های رایج در یک جامعه مانند شکل لباس، معاشرت، تزئینات و... از آن پیروی می کند.
 
اگر نگاهی به تاریخچه بیاندازیم متوجه خواهیم شد که مد و مدگرایی در ایران از اوایل سلطنت فتحعلی شاه قاجار با باز شدن پای مستشاران خارجی به ایران شروع و از همان زمان اعلام ظهور فرهنگ غربی در ایران پدیدار شد.
 
مدگرایی در بین نوجوانان و جوانان که با ورود به مرحله ای جدید از زندگی به دنبال استقلال و اثبات شخصیت خود هستند شکل می گیرد.
 
در این دوران جوانان و نوجوانان بیشتر در بین جمع های دوستانه حضور پیدا می کنند و به نوعی از کانون خانواده دور می شوند استقلال طلبی و همانند سازی با دیگران و آنچه که در جامعه رایج است باعث می شود تا فرد در این سنین برای بالا بردن خود و افزایش اعتماد به نفس و برای قبول شدن در بین جمع های دوستانه اش شروع به الگو برداری از رفتار و نوع پوشش مهره های محبوب و معروف یا گروه های خاص می کند.
 
وی افزود: از دیگر عوامل پیروی از مد در بین جوانان رقابت و چشم و هم چشمی و ترس از تحقیر شدن و متلک شنیدن و تمسخر از سوی دوستان و افرادی است که پیرو مد هستند از طرفی مد و مدگرایی تنها در پوشش افراد جلوه نمی کند بلکه در دکوراسیون و وسایل منزل، نوع آرایش صورت و مو نیز تأثیرگذار است حتی این موضوع در نوع ورزش کردن، جراحی های زیبایی و غیره نیز مؤثر است.
 
این جامعه شناس اذعان داشت: عدم ترویج فرهنگ اصیل ایرانی در نوع پوشش افراد محبوب جامعه بازارها، مغازه ها، تولیدکنندگان و غیره و همچنین اشاعه فرهنگ غربی در ماهواره و اینترنت موجب شد تمایل افراد به تقلید از فرهنگ غربی بیشتر و در نتیجه تولیدکنندگان و فروشندگان نیز برای فروش اجناس خود مجبور شوند که از مدهای غربی پیروی کنند تا موفق به فروش اجناس خود شوند.
 
طی سال های اخیر آنقدر مدگرایی و غرب زدگی در کشور و در بین جوانان و حتی برخی خانواده ها زیاد شده که تبلیغ لباس های ایرانی و سنتی خیلی به چشم مردم نمی آید شاید به خاطر این است که مسئولین ما زمانی برای ترویج سنت ایرانی وارد عمل شدند که غرب زدگی و مدگرایی غربی در بین جوانان ما ریشه دوانده بود زمانی در بین جوانان، مانتو، لباس و روسری هایی با نوشته ها غربی بیشتر و در نتیجه تولیدکنندگان و فروشندگان نیز برای فروش اجناس خود مجبور شوند که از مدهای غربی پیروی کنند تا موفق به فروش اجناس خود مجبور شوند که از مدهای غربی پیروی کنند تا موفق به فروش اجناس خود شوند طی سالهای اخیر آنقدر مدگرایی و غرب زدگی در کشور و در بین جوانان و حتی برخی خانواده ها زیاد شده که تبلیغ لباس های ایرانی و سنتی خیلی به چشم مردم نمی آید، شاید به خاطر این است که مسئولین ما زمانی برای ترویج سنت ایرانی وارد عمل شدند که غرب زدگی و مدگرایی در بین جوانان ما ریشه دوانده بود زمانی در بین جوانان مانتو، لباس و روسری هایی با نوشته ها و اشعار فارسی وارد بازار شد اما آنطور که باید مورد توجه جوانان ما قرار نگرفت و این بدان علت است که ما در ترویج فرهنگ ایرانی دچار ضعف هستیم و از همان دوران کودکی و دانش آموزی که باید کودک را با فرهنگ کشورش آشنا کنیم بسیار ضعیف عمل می کنیم.
 
به طور مثال در کتاب های دبستانی، راهنمایی و حتی دبیرستانی به جز رشته های مربوط به طراحی لباس و غیره کتابی در مورد فرهنگ ایرانی و نوع پوشش مردم ایران در گذشته پیدا نمی کنید.
 
ایرانی ها در فرهنگ خود قدمتی چند ساله دارند بسیاری از مدهایی که وارد بازار غرب می شود برگرفته از پوشش مردمان قدیم در دهه های قدیم نیز هست ولی ما حتی به 30 تا 40 سال قبل بر نمی گردیم تا با بهره گیری از پوشش های زیبایی مردمان و تلفیق پوشش های مختلف و الگوبرداری از آنها لباسی را وارد کنیم که نشانگر فرهنگ ایرانی و موجب جلب توجه جوانان و نوجوانان شود پس وقتی جوانان ما از فرهنگ خود نمی توانند بهره ببرند به فرهنگ مردمان دیگر روی آوردند و در نهایت اصالت خود را از دست می دهند البته این موضوع تنها در کشور ما به چشم نمی خورد کشورهایی مانند هند، کشورهای عربی و برخی کشورهای آسیایی که مانند کشور ما در ترویج فرهنگ خود دچار ضعف هستند نیز با چنین مشکلی روبرو هستند حتی برخی از آنها مانند کشور هند، در زبان خود نیز از زبان انگلیسی پیروی می کنند و اینها همه نشانگر ضعف فرهنگی در جوامع است.
 
در این میان نیز غربی ها به راحتی از این فرصت استفاده و با نفوذ در میان جوانان ما فرهنگ خود را ترویج می کنند.
این بدان معنا نیست که افرادی را با پوشش غربی وارد کشور کنند تا مردم آنها را دیده و سرمشق بگیرند بلکه آنها در اینترنت، ماهواره، فیلم ها و حتی کارتون هایی که تولید می کنند به راحتی این کار را انجام می دهند اما ما در فیلم ها و حتی تبلیغات خود نیز بازار این فرهنگ غلط پیروی و به نوعی حتی کسب زندگی غربی را اگر جوانان ما که قشر آسیب پذیر جامعه هستند دوست دارند با یکدیگر همرنگ باشند پس بهتر است فصل ایرانی را پیروی کنند نه فرهنگ غربی پس این موضوع برعهده مسئولین است تا قشر جوانان ما را بیشتر با آداب و روسوم و ملیتشان آشنا کنند./ز
برچسب ها: مدگرایی ، غربی ، سنتی ، آداب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۳۰ دی ۱۳۹۸
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۰:۴۷ ۲۴ بهمن ۱۳۹۳
خیلی ممنون عالی بوداگه میشه چندتا عکس هم بذارین.
آخرین اخبار