سرپرست فدراسیون بازی های سنتی ، بومی و محلی گفت:بانك اطلاعاتی از انواع بازی ها و ورزش های بومی و محلی در كشور تهیه و تدوین خواهد شد.

'غلامرضا جعفری'  در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود: برای تدوین كتاب جامع اطلاعات بازی های بومی و محلی دستورالعمل ابلاغی نیز برای همه استان ها و مناطق مختلف كشور از سال گذشته تاكنون ارسال شده و برخی استان ها اقدام لازم را در این راستا انجام داده اند.
وی با بیان اینكه یكی از اولویت های اساسی و مهم این فدراسیون ثبت جهانی انواع كشتی های بومی و سنتی كشور در سازمان یونسكو است ،افزود: تاكنون حدود 29نوع كشتی را با هماهنگی كمیته تربیت بدنی بین دول در اقیانوسیه و آسیا برای ثبت جهانی آماده كرده ایم.
سرپرست فدراسیون بازی های بومی و محلی گفت: شیوه تنظیم و تدوین كتاب جامع اطلاعاتی بازی های بومی و محلی بر مبنای كاركردهای علمی و با رویكرد فرهنگی ، بومی و سرزمینی هر منطقه ای خواهد بود.
جعفری با بیان اینكه هم اكنون افزون بر دوهزارو 400 نوع بازی بومی و محلی در سطح كشور شناسایی شده است ، افزود: سعی می شود تا با رصد و دقت هرچه بیشتر مهمترین و پررونق ترین بازی های بومی و سنتی را متناسب با شرایط بومی هرمنطقه ساماندهی كنیم .
وی اظهار داشت: بسیاری از ورزش های بومی و سنتی با وجود آنكه در گذشته رونق فروانی داشته ولی امروزه بنا به دلایل مختلف به فراموشی سپرده شده اند كه لزوم احیای این ورزش ها ضرورتی اجتناب ناپذیر بشمار می رود.
جعفری افزود: ورزش های بومی و محلی ریشه درتاریخ ، فرهنگ ، آیین و سنت سرزمینی ما دارد و در بسیاری از این بازی ها نیز روح اسلامی و دینی حاكم است.
وی احیای ورزش های بومی و محلی در كشور را احیای ارزش های اسلامی و باورهای دینی دانست و گفت: ترویج بازی های سنتی در كشور عینیت بخشی به منویات مقام معظم رهبری است./س
برچسب ها: بانک ، جامع ، بازی ، بومی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
ممنون