سامانه‌هاي هوشمند در گمرک !

تسهيل تجارت و اعمال قوانين و مقررات دو هدف عمده در گمرك است كه تحقق كامل آنها با اجراي سامانه‌هاي هوشمند آسان‌تر مي‌شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي گمرک ايران، علي بعيدي‌مفردنيا مدير كل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات گمرك گفت: پياده ‌سازي سامانه‌هاي هوشمند كنترل ورود و خروج كالا و ترانزيت در گمركات، سبب تسهيل و تسريع در انجام تشريفات گمركي، جلوگيري از اتلاف وقت و هزينه صاحبان كالا و تسهيل تبادل اطلاعات ميان گمركات شده است.

وي با بيان اين كه سامانه‌هاي هوشمند در واقع يك بزرگراه اطلاعاتي ميان سازمان‌هاي دخيل در امر تجارت هستند،‌ گفت: در سامانه هوشمند ورود و خروج كالا و ترانزيت، اطلاعات مربوط به كالا به صورت يكپارچه به اشتراك گذاشته مي شود و در يك بزرگراه اطلاعاتي قرار مي‌گيرد كه اين امر امكان مديريت هوشمند اطلاعات و همچنين اعمال حاكميت را فراهم مي کند.

رئيس ستاد اجرايي طرح جامع گمرك نوين با مقايسه سيستم رايانه اي آسيكودا و سامانه‌هاي هوشمند از جمله سامانه هوشمند ترانزيت گفت: پياده‌سازي اين سامانه باعث بالا رفتن سرعت و دقت عمليات ترانزيت كالا و افزايش نقش نظارتي و كنترلي گمرك در فرآيند ترانزيت شده است.

بعيدي با تشريح ويژگي‌ها و مراحل نظام گمركي يكپارچه نوين (نگين)، درباره مهم ترين اقدامات حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات، به راه‌اندازي سامانه هوشمند كنترل ورود و خروج كالا در 10 گمرك و سامانه هوشمند ترانزيت در 10 گمرك مهم ترانزيتي كشور اشاره كرد و اظهار داشت: بهره برداري مركز داده در گمركات شهيدرجايي (بندرعباس)، بوشهر و تهران، بهره‌گيري از مكانيزم تجميع در 60 گمرك، درج كلي مجوزها و بخشنامه‌هاي گمركي در سامانه صدور الكترونيكي مجوزها، ارتباط سامانه هوشمند ورود و خروج و كنترل هوشمند در زمان صدور مجوز بارگيري از اقدامات اين حوزه بوده است.

وي طراحي سامانه كسري دريافتي، سامانه اطلاعات درآمدي، طراحي سامانه زمان‌سنجي، راه‌اندازي سامانه كميسيون رسيدگي به اختلافات گمركي، نهايي كردن سامانه يكپارچه ترخيص گمركي و پياده‌سازي سامانه داشبورد الكترونيكي با راه‌اندازي سامانه تجميع اطلاعات گمركي را از ديگر اقدامات دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات گمرك بيان كرد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار