کرمانشاه/ تا ساعاتی دیگر ؛

بیستون بهشت سنگنوردی ایران میزبان برترین سنگنوردان دنیاست

دیواره بیستون از امروز شاهد حضور برترین سنگنوردان دنیاست تا برای دومین بار متوالی میزبان جشنواره بین المللی سنگنوردی کشور باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

در این جشنواره یکصد سنگنورد ایرانی به همراه 55 سنگنورد از کشورهای آلمان ،استرالیا،ایتالیا،اسلوونی،ایرلند،انگلستان،ترکیه،دانمارک،سوئد، سویس و فرانسه حضور دارند که 15 نفر از آنها را سنگنوردان زن خارجی تشکیل می دهند.

کوه بیستون با ارتفاع 2700 متر و ارتفاع دیواره ی 1200 متری ، بلندترین دیواره ی کشور است که سنگنوردان ایرانی و خارجی تاکنون بیش از یکصد مسیر سنگنوردی با درجه سختی بالا بر روی آن باز کرده اند به گونه ای که آنرا بهشت سنگنوردی ایران می نامند.

سنگنوردان ایرانی و خارجی قصد دارند در زمان برگزاری این جشنواره از مسیرهای پیتون و سختون که جزو فنی ترین مسیرهای دنیا هستند صعود کنند .

گفتنی است به دلیل سخت گذر بودن و بالایی درجه سختی این مسیرها به ندرت صعود شده اند به گونه ای که در جشنواره پیشین سنگنوردان فرانسوی قادر به صعود این مسیرها نشدند.

حسن جوادیان ،آرش فرهنگ ، مرتضی زارع ،منوچهر مرادنژاد از گشایش دهندگان مسیر بر روی دیواره بیستون ،حمید امیری تنها دیواره نورد کرمانشاهی صعود کننده به ترانگو بلندترین دیواره دنیا ،محمدحسین دسترنج نفرچهارم رقابتهای سنگنوردی آسیا از برترین سنگنوردان کرمانشاهی و عظیم قیچی ساز فاتح 10 قله 8 هزار متری دنیا ، حسن گرامی سرپرست تیم ترانگو به همراه حسین بلنداختر ،حمیدرضا شفقی دیگر اعضا تیم ترانگو ، همچنین فرح منصوری ، پرستو ابریشمی ، مریم بهرامی نژاد از برترین سنگنوردان و کوهنوردان کشور هستند که در این جشنواره حضور دارند .

سم بوژه فرانسوی رکوردار صعود به قله های سرعتی به عنوان نماینده اصلی سازمان کوهستانهای بلند (GHM) و سباستین بوین سنگنورد 19 ساله ی فرانسوی که از برترین سنگنوردان جوان دنیا ، برای گشایش مسیر بر روی دیواره بیستون نیز در این جشنواره حضور دارند.

برگزاری این جشنواره نقش مهمی در تعامل و تبادل فرهنگی و فنی بین کوهنوردان ایرانی و خارجی دارد.

اجرای حرکات بندبازی پریدن از روی دیواره با پاراگلایدر از برنامه های مهیج این جشنواره اعلام شده است.

در سال 89 نیز 25 سنگنورد از سه کشور فرانسه سویس و اسلوونی به همراه 60 سنگنورد ایرانی در اولین جشنواره سنگنوردی بیستون به کرمانشاه آمدند.

مراسم افتتاحیه این جشنواره امروز ساعت 16 در کاروانسرای صفوی بیستون برگزار می شود و این جشنواره 27 مهرماه به کار خود پایان می دهد./س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.