رئيس موسسه مطالعات عربي ورود هواپيماي بدون خلبان حزب الله به حريم هوايي رژيم صهيونيستي را تحول بسيار مهمي دانست و افزود صهيونيست ها هنوز به سبب اين حادثه در شوک به سر مي برند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين، "سمير الخادم" درباره پرواز هواپيماي بدون خلبان حزب الله به حريم هوايي فلسطين اشغالي و اهميت اين موضوع گفت: اهميت اين مسئله قبل از هر چيز از اين امر ناشي مي شود که اين اولين بار است حزب الله لبنان چنين هواپيماي پيشرفته اي را ارسال مي کند. نکته مهم ديگري که در اين  جا وجود دارد مسافت طولاني است که اين هواپيما بر فراز درياي مديترانه طي کرد. اين در حاليست که ناوگان يونيفل، ناوگان اسرائيل و ناوگان آمريکا در مسير اين هواپيما در درياي مديترانه مستقر هستند. اين هواپيما توانسته است با عبور از اين چند ناوگان  به سمت نوار غزه تغيير مسير دهد. 

وي ادامه داد: مسئله ديگري که درباره اين هواپيما اهميت دارد کنترل آن از راه دور است. با توجه به مسير حدود چهارصد کيلومتري که اين هواپيما طي کرده است بايد از دستگاه هاي فرستنده بسيار قوي و نيز تجهيزات کنترل بسيار پيشرفته در هواپيما استفاده شده باشد تا علاوه بر کنترل هواپيما تصاويري را که تهيه کرده است به زمين ارسال کند. در نتيجه اين امر از نظر فني براي اسرائيل غافلگيرکننده بود. به نظر من اسرائيل فعلا به سبب اين که اين هواپيما توانسته است به حريم هوايي آن نفوذ کند و دست کم يک ساعت در آنجا پرواز کند شوکه شده است و  هنوز هم در شوک به سر مي برد. 

وي در پاسخ به اين که آيا درست است که گفته مي شود اسرائيل اين هواپيما را دنبال مي کرده و زير نظر داشته است گفت: چنين چيزي درست نيست زيرا پس از شناسايي و رديابي هواپيما دادن هشدار به پايگاه ها و پرواز هواپيما براي مقابله با آن مدت زماني به طول مي انجامد و تاخير در سرنگوني اين هواپيما نيز به همين علت بوده است و گمان نمي کنم اسرائيلي ها به اين هواپيما اجازه داده باشند در حريم هوايي اين رژيم پرواز کند تا به هدف آن پي ببرند.  
 
وي ادامه داد: به نظر من اسرائيلي ها اميدوار بودند بتوانند اين هواپيما را بدون آن که آسيبي ببيند به زمين بنشانند تا جزئيات آن را بررسي کنند ولي علت اين که نتوانستند اين کار را انجام دهند اين بود که اولا غافلگير شدند و از سوي ديگر تجهيزات کنترل اين هواپيما از نوعي است که امکان ورود به امواج آن  وجود ندارد  و اسرائيلي ها تاکنون نتوانسته اند کدهاي اين نوع هواپيما را کشف کنند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار