شهادت امام جواد (ع) در بغداد، تأسیس بانک اقتصادی ایران، آغاز تحریم نفتی کشورهای عرب علیه حامیان رژیم صهیونیستی، انفجار اولین بمب هسته‌ای چین، روز جهانی غذا و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز سه شنبه 25 مهر 1391 خورشیدی برابر با 29 ذی القعده 1433 هجری و 16 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت امام جواد (ع) در بغداد (220 ق)

بعد از شهادت امام رضا (ع)، مأمون حضرت جواد(ع) را از مدینه به بغداد طلبید. دخترش (ام الفضل) را به ازدواج او دراوردکه شیعیان این ازدواج را تحمیلی و با اهداف سیاسی می‌دانند. امام جواد از دختر مامون فرزندی نداشتند و فرزندان ایشان ما حصل ازدواجشان با بانوی دیگری به نام سمانه مغربیه می‌باشد. امام به حج مشرف شد و از آنجا به مدینه آمده و در آن شهر منوره توقف کرد تا مأمون وفات نمود و معتصم برادر او به خلافت رسید و معتصم از شنیدن فضائل و کمالات آن بزرگوار آتش حسد در سینه او مشتعل گشت و آن جناب را به بغدادطلبید. امام جواد فرزندش امام علی النقی را جانشین خود نموده و وداع کرد و با دل خونین از قبر جد بزرگوارش مفارقت نمود و روانه بغداد گردید.
 در 28 محرم سال 220 داخل بغداد گشت معتصم بی میلی‌ام الفضل را از حضرت جواد می‌دانست. در زمان حیات مأمون مکرّرا از حضرت به او شکایت می‌کرد و او گوش نمی‌داد و اذیت حضرت را به صلاح خلافت خود نمی‌دید بالاخره معتصم ام الفضل را خواست و به قتل حضرت راضی کرد و زهری برای او فرستاد که به آن مظلوم بخوراند. آن زن بی وفا انگور رازقی را زهر آلود نمود و به آن بزرگوار آورد حضرت میل فرمود و در اثر آن در ۲۵ سالگی به شهادت رسید.


تأسیس بانک اقتصادی ایران (1328 ش)
بانک اقتصادی ایران به صورت بانکی صددرصد ایرانی و بدون حضور سهامداران بیگانه، در بیست و پنجم مهرماه 1338 ش با یکصد میلیون ریال سرمایه تأسیس گردید. این بانک به طور رسمی، بانک مجاز برای معاملات ارزی شناخته شده و هر نوع معاملات بانکی اعم از ارزی و ریالی را انجام می‌داد. عمر این بانک دوام چندانی نیافت و در حالی که در اکثر کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی کارگزارانی داشت، در سال 1341 ش منحل شد.

درگذشت استاد «سیدحسین خدیوجم» مترجم و محقق (1365 ش)
استاد سیدحسین خدیوجم در سال 1306 در مشهد مقدس به دنیا آمد. پس از اخذ لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه مشهد، دکترای خود را از دانشگاه سن ژوزف بیروت در رشته ادبیات عرب دریافت نمود. او پس از سال‌ها تدریس در دبیرستان‌های مشهد، به عنوان محقق در کتابخانه ملی و بنیاد فرهنگ مشغول شد و مدتی رایزن فرهنگی ایران در افغانستان بود.
از استاد خدیوجم بیش از 30 جلد کتاب در حوزه‌های تحقیق، تصحیح و ترجمه به جا مانده که تصحیح و ترجمه احیاء علوم‌الدین غزالی در هشت جلد، مهم‌ترین اثر اوست. همچنین تصحیح کیمیای سعادت در 2 جلد، جواهر القرآن، وجد و سماع و... به همت وی صورت پذیرفت. خدیوجم، خدمت مطبوعاتی را از 1340 آغاز کرد و با نشریه‌های سخن، نگین و راهنمای کتاب همکاری داشت. حسین خدیوجم سرانجام در مهرماه 1365 ش در 59 سالگی در مشهد درگذشت و پیکرش در کنار بقعه‌ای که مشهور به گور غزالی است، به خاک سپرده شد.


آغاز تحریم نفتی کشورهای عرب علیه حامیان رژیم صهیونیستی (1973 م)
به دنبال شروع جنگ چهارم اعراب و اسرائیل و حمایت امریکا و بریتانیا از رژیم صهیونیستی، کشورهای عرب صادرکننده نفت، در روز شانزدهم اکتبر 1973 م، تحریم نفتی امریکا، انگلیس و شرکت‌های نفتی فروشنده این ماده مهم به رژیم اسرائیل را آغاز کردند. این امر باعث افزایش سریع قیمت نفت تا چهار برابر در سطح جهان شد که برای کشورهای غربی بسیار غیرمنتظره بود، به گونه‌ای که از آن به شوک نفتی تعبیر کردند.

قتل «محمد فرخی یزدی» شاعر و روزنامه‌نگار مخالف استبداد (1318 ش)

میرزا محمد فرخی یزدی در سال 1267 ش در یزد به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات متداول، در جوانی فضل و سوادی پیدا کرد. استعداد شاعری فرخی از همان پشت نیمکت مدرسه آغاز گردید. پانزده ساله بود که به علت سرودن اشعاری انتقادی از مدرسه اخراج شد و چندی به کارگری پرداخت تا این که در اوان مشروطه به گروه آزادی‌خواهان پیوست. وی در سال 1300 ش روزنامه طوفان را منتشر ساخت و نسبت به اوضاع با انتقاد برخورد می‌کرد.
در این روزنامه، رباعی‌هایی که او هر روز درباره مسائل جاری کشور در چهار بیت می‌سرود و طرفداران زیادی یافت به طوری که مقام اجتماعی فرّخی به عنوان یک شاعر ملی و روشنفکر شهرت یافت. وی در دوره هفتم از طرف مردم یزد به وکالت مجلس شورای ملی انتخاب شد و مبارزاتش را ادامه داد ولی بعدها به دلیل فقدان امنیت جانی به مسکو و از آن‌جا به آلمان گریخت. فرخی بعدها به ایران بازگشت ولی دستگیر و زندانی شد و در 25 مهر 1318 ش در 51 سالگی به قتل رسید.


اجرای مجازات جنایتکاران جنگی محکوم شده در دادگاه نورنبرگ (1946 م)
پس از پایان جنگ جهانی دوم، دادگاهی بین‌المللی برای محاکمه جنایت‌کاران جنگیِ این نبرد خونین، در شهر نورنبرگ آلمان برگزار شد که اعضای هیأت قضاوتْ، از مقامات عالی رتبه چهار کشور اشغال کننده آلمان، یعنی امریکا، انگلیس، شوروی و فرانسه تعیین شده بودند. رسیدگی به جرائم رهبران آلمان هیتلری، که بیشتر آن‌ها به جنایت علیه بشریت و مشارکت در توطئه بر ضد صلح و جنایات جنگی متهم بودند، بیش از ده ماه به طول انجامید تا این‌که دادگاه در روز اول اکتبر سال 1946 م، نظر خود را درباره 22 نفر از متهمان اعلام کرد.
بر این اساس، 12 نفر از مقامات برجسته حزب نازی، محکوم به اعدام، 7 نفر به ده سال زندان تا حبس ابد و سه نفر نیز تبرئه شدند. تقاضای تخفیف مجازات محکومیت از طرف شورای عالی متفقین برای نظارت بر امور آلمان رد شد و احکام صادره، در روز 16 اکتبر 1946 م به اجرا درآمد. از محکومین به اعدام، هرمان گورینگ، مرد شماره دو آلمان نازی که در جریان دادگاه، خونسردتر از همه به نظر می‌رسید، دو ساعت قبل از اعدام، با سم سیانور خودکشی کرد. رودلْفْ هِس آخرین محکوم به حبس ابد بود که پس از چهل و دو سال، در 16 اوت 1987 م در زندان خودکشی نمود.


انفجار اولین بمب هسته‌ای چین (1964 م)
چینی‌ها در سال (1964) با آزمایش اولین بمب هسته ای خود، آژانس‌های جاسوسی غرب را غافلگیر کردند. چینی‌ها سال‌ها برای دستیابی به بمب هسته ای از شوروی کمک دریافت می‌کردند. اما این کمک‌ها بنا به دلایلی قطع شد و هنگامی که چین اولین بمب هسته ای خود را آزمایش کرد، تهدیدی بالقوه برای دو ابرقدرت جهان به شمار می‌رفت. تنها سه سال پس از این واقعه بود که چینی‌ها اولین بمب هیدروژنی خود را هم آزمایش کردند. گفته می‌شود چین از دهه هشتاد تا به امروز، (400) کلاهک هسته ای در اختیار دارد. البته برخی منابع به تازگی گفته‌اند چین تعدادی از کلاهک‌های هسته ای خود را نابود کرده است.

درگذشت «ادگار آلن پو» ادیب و داستان سرای امریکایی (1849 م)
ادگار آلن‌پو نویسنده معروف امریکایی در 19 ژانویه سال 1809 م از پدر و مادری که هنرپیشه سیار بودند به دنیا آمد و دوران کودکی را به سختی و در فقر و تهی‌دستی گذراند. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی وارد دانشگاه شد اما تحصیل را نیمه تمام گذاشت و به شعر و ادب که استعداد فراوان خود را در آن کشف کرده بود روی آورد. آلن‌پو را پدر سمبولیسم نامیده‌اند که مکتب سمبولیسمِ فرانسه از او تاثیر پذیرفته است. در مکتب سمبولیسم، هدفْ، نمایش افکار و عواطف با اشارات غیر مستقیم بود. به عبارت دیگر سمبولیست‌ها برای اشیاء، کلمات و اصوات، معانی نمادی قائل بودند و از بیان صریح و مستقیم اصطلاحات، پرهیز می‌کردند.
آثار شاعرانه آلن پو، جنبه تغزلی و شاعرانه دارد و درد غربت و ملال و اضطراب واقعی را به خواننده القاء می‌کند. اما شهرت و پیروزی آلن پو، از محیطی سنگین و اسرارآمیز مایه گرفته است. قصه‌های آلن پو، غالباً وحشت‌انگیز، جان‌گداز و خیالی است و از وسوسه مرگبار نویسنده سرچشمه می‌گیرد. این داستان‌ها را می‌توان اساس داستان‌های کارآگاهی دانست که بعد از او رایج گردید. کلاغ، تیمور لنگ، گربه سیاه، برگ سرخ و دوزخ از جمله آثار آلن‌پو به شمار می‌روند. ادگار آلن پو سرانجام در 16 اکتبر سال 1849 در چهل سالگی در فیلادلفیا درگذشت.


تأسیس سازمان بین‌المللی خواربار و کشاورزیِ سازمان ملل متحد (1945 م)

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی موسوم به فائو در اکتبر 1945 در شهر رُم پایتخت ایتالیا تأسیس شد و اساسنامه آن در 16 اکتبر 1945 م در کِبِک کانادا به تصویب 20 کشور حاضر رسید. هدف از تشکیل این سازمان، کمک به اعضاء خود برای ایجاد یک سرویس اطلاعاتی شامل حقایق و آمار مربوط به تغذیه، کشاورزی، جنگل داری، شیلات و هم‌چنین ارزش‌یابی و پیش‌بینی تولید، توزیع و مصرف و تلاش در زمینه بهبود تولید، بازاریابی، تبدیل و توزیع محصولات کشاورزی و حفظ منابع طبیعی، تعیین سیاست‌های مربوط به تامین اعتبار و مبادله کالا و تضمین کمک‌های مذکور برای متقاضیان می‌باشد. فائو بزرگ‌ترین مؤسسه تخصصی سازمان ملل محسوب گردیده و دارای یک کنفرانس عمومی مرکب از نمایندگان 34 کشور عضو است که هر دو سال یک بار تشکیل جلسه می‌دهند. مرکز فائو در شهر رم قرار دارد.

مرگ «موشه دایان» سیاست‌مدار برجسته رژیم صهیونیستی (1981 م)
موشه دایان از نظامیان و سیاست مداران مشهور رژیم اشغال‌گر قدس، در 20 مه 1915 م در دهکده‌ای یهودی نشین واقع در فلسطین اشغالی به دنیا آمد. وی در 14 سالگی به گروهک‌های تروریستی پیوست و از سال 1939 م به جرم فعالیت‌های شدید صهیونیستی، به زندان انگلیسی‌ها افتاد. با اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی در سال 1948 م، دایان از سال 1953 م به مدت پنج سال رئیس ستاد ارتش و پنج سال نیز وزیر کشاورزی بود. وی هم‌چنین در جریان جنگ شش روزه بین اعراب و اسرائیل پُست وزارت دفاع را برعهده داشت و در 1977 وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گردید. موشه‌دایان که از ستون‌های اصلی حکومت متجاوز اسرائیل محسوب می‌شد سرانجام در 16 اکتبر سال 1981 بر اثر ابتلا به سرطان در 66 سالگی درگذشت.

روز جهانی غذا
روز جهانی غذا توسط کشورهای عضو فائو در بیستمین کنفرانس این سازمان در نوامبر سال 1979 که در واقع روز تاسیس فائو است نام‌گذاری شد و همه ساله مراسمی در بیش از 150 کشور جهان برای بزرگداشت آن برگزار می‌شود. در این روز، سازمان‌های بین‌المللی، به انگیزه برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه‌سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط‌زیست، تلاش می‌کنند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار