يک کارشناس فرهنگي در جلسه هفتگي انصار حزب الله درباره پروژه سينمايي لاله گفت: لازم نيست که يک فيلم صهيوينستي حتماً نشان عبري، ستاره هاليوود و نمادهاي فراماسونري داشته باشد، لذا مواردي مانند باستان گرايي، تاکيد روي مليت، جدا کردن دين از سياست و ناکارآمد نشان دين اسلام در عرصه هنر و جامعه از جمله مسائل اينگونه پروژه‌هاست.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، جلسه هفتگي انصار حزب الله روز گذشته به موضوع بررسي وضعيت سينمايي ايران اختصاص داشت.

سعيد مستغاثي، کارشناس فرهنگي و سينمايي در اين جلسه با اشاره به اينکه جوانان حزب الله بايد به صحنه آمده و فيلم‌هاي سينمايي بسازند، اظهار داشت: بايد با دست پر به اين ميدان آمد تا بسياري از افرادي  که در عرصه سينما، کمتر معتقد به ارزش‌ها و باورهاي اسلامي هستند و حتي تخصص آنچناني هم ندارند کنار بروند، لذا با کمي خودباوري، حزب اللهي‌ها مي‌توانند فيلم‌هاي خوبي بسازند و در اين عرصه حضور داشته باشند.

وي افزود: جوانان حزب الله در جشنواره عمار کارهاي خوبي را ساختند و مانند دوران جنگ نشان دادند که مي‌توانند در هر عرصه‌اي موفق باشند؛ مگر امثال شهيد حسن باقري به عنوان يک نابغه، دانشکده جنگ‌هاي استراتژيک ديده بودند؟ اما کارهايي کردند که در دانشکده‌هاي بزرگ جهان نيز تدريس نمي‌شد، بنابراين امروز بايد به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامي در عرصه‌هاي مختلف حضور داشت و کارهاي بزرگي انجام داد.

مستغاثي درباره پروژه سينمايي "لاله" گفت: بيش از 8 ميليارد دلار هزينه اين پروژه است؛ اين پروژه همان اهداف صهيوينستي را نشان مي‌دهد زيرا لازم نيست که يک فيلم صهيونيستي حتماً نشان عبري، ستاره هاليوود، نمادها، اعداد و علائم خاص فراماسونري را داشته باشد و متاسفانه نماد گرايي به عنوان ملاک تشخيص فيلم‌هاي صهيونيستي باب شده در حالي که معاني اصلي فيلم‌ها به راحتي قابل تشخيص است و مواردي مانند باستان گرايي، تاکيد بر روي مليت، جدا کردن دين از سياست،‌ ناکارآمد نشان دادن دين اسلام در عرصه هنر و جامعه از جمله مسائلي است که در اينگونه فيلم‌ها و پروژه‌ها وجود دارد.

اين کارشناس فرهنگي با اشاره به برخي فيلم‌هاي سينمايي ايران مانند «بوسيدن روي ماه» اظهار داشت: ما نمي‌گوييم که چنين خانواده شهيدي که در فيلم نشان داده مي‌شود وجود ندارد اما آيا همه مناديان دفاع مقدس به اسقاطي‌ها تبديل مي‌شوند پس افراد بزرگي مانند شهيد تهراني مقدم و سردار قاسم سليماني چه مي‌شوند؟

وي افزود: آيا آنگونه که در اين فيلم‌ها نشان داده شده، زن اسلامي يک زن رالي باز است؟ بي بي سي نيز از روي همين داستان، مستند خود را زودتر ساخته بود؛ اما با وجود اين همه افراد موفق و الگوهاي مختلف در بين زنان ايراني چرا به سراغ زناني مانند نفر ششم مسابقات تيراندازي المپيک لندن که محجبه بود نمي‌روند؟ چرا زناني که در عرصه علم، خانواده و ... موفق هستند را به عنوان الگو معرفي نمي‌کنند؟ لذا همانطور که حضرت آقا در ديدار با فيلم سازان تاکيد کردند بايد سعي کنيم مخاطب خود را بسازيم نه اينکه مخاطب ديگران را جلب کنيم.

مستغاثي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه با توجه به تولد سينما در تمدن غرب، آيا مي‌توان در يک فضاي نظريه پردازانه از سينما بهره گرفت، تصريح کرد: به تصريح حضرت امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامي،‌ ما تکليف داريم تا از سينما به نفع اسلام استفاده کنيم حتي اگر خودمان مخالف اين موضوع باشيم به دليل اينکه بيانات ولايت است،  تکليف داريم تا استفاده کنيم، لذا به قول شهيد آويني، سينما اسلامي نمي‌شود اما مي‌توان آن را در خدمت اسلام قرار داد، مانند موشک و سلاح‌هاي ديگري که مي‌توان آن را ساخت و به صورت اسلامي استفاده کرد.

اين کارشناس سينمايي با اشاره به تاکيدات رهبر معظم انقلاب به حوزه سينما گفت: خوشبختانه بسياري از مراجع تقليد نيز به اين حوزه ورود کرده و درباره سينما صحبت کرده‌اند، افرادي مانند آيت الله جوادي آملي که راهکارهاي خوبي در اين زمينه ارائه کردند و دفتر آيت الله مصباح يزدي نيز حرکت‌هايي در اين باره آغاز کرده و در ميان بسيجي‌ها، فعاليت‌هاي سينمايي ديده مي‌شود.

وي درباره برنامه‌هاي تلويزيوني اظهار داشت: در برنامه‌ها، مصاحبه‌ها و سخنراني‌هاي پخش شده از صدا و سيما برنامه‌هايي مانند «راز» که از شبکه چهارم پخش مي‌شود، خوب بوده و بايد همه مراکز فرهنگي ما با گفتمان انقلاب اسلامي، دگرگون شوند.

مستغاثي افزود: جوانان حزب الله اندک نيستند و نبايد ظرفيت خود را در سينما به وضع موجود کنوني، محدود کنيم، بايد آب راکد را با يک آب تازه عوض کرد؛ با انگيزه‌هاي جديد، فضا را تغيير داد و در جا نزد، مثلا مجموعه تلويزيوني اخير به نام «آخرين روزهاي زمستان» که درباره زندگي شهيدحسن باقري است از مجموعه‌هايي است که همه عوامل آن، تازه نفس و با انگيزه‌هاي جديد و جوانان حزب الهي هستند و کار بسيار متفاوتي را ارائه داده‌اند.

اين کارشناس فرهنگي تصريح کرد: بسياري از فيلم‌ها و سريال‌ها داراي نگاه اسلامي بوده‌اند اما اين قضيه سيستماتيک نبوده بنابراين نگاه قرآني و اسلامي بايد در درون سينما و رسانه‌ها لمس شود؛ نبايد فقط شبکه قرآن و شبکه معارف اينگونه باشند، بايد فضاي حاکم بر همه شبکه‌ها، فيلم‌ها، سريال‌ها، مسابقه‌ها، برنامه‌‌ها و ... فضاي اسلامي و قرآني باشد که البته اين موضوع به کار فکري احتياج دارد، لذا مثل غرب که سينما،‌ هنر و تلويزيون آن جدا از ايدئولوژي آن نيست، لااقل اين يکي را هم مانند ساير تقليد‌هاي خود از غرب تقليد کنيم!

وي افزود: به دليل خشت کجي که از ابتدا در سينماي ايران گذاشته شده بايد از نو خشت تازه‌اي براساس گفتمان انقلاب اسلامي به جاي آن گذاشت و جوانان حزب الله بايد با جسارت، فضاي تازه‌اي در سينما بوجود بياورند.

انتهاي پيام/


برچسب ها: مستغاثی ، انصار ، حزب الله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار