عضو مركز تحقيقات چشم دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت : عفونت های خاصی در دوران بارداری كه موجب به وجود آمدن سندروم تورچ در مادران مي شود احتمال ابتلا به نابينايي را در نوزادان افزايش مي دهد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد دكتر محمد اعتضاد رضوي در اين خصوص اظهار کرد: از جمله عفونت هايي كه منجر به سندروم تورچ در مادران مي شود عبارت از سرخچه، نوع خاصي از تبخال، توكسيمو پلاسموز، ويروس سيتومگال و عفونت هايي از اين دست هستند.

وي تصريح كرد : احتمال بروز نابينايي در نوزادني كه نارس به دنيا مي آيند و وزن كمي دارند به دليل اختلالاتي كه در شبكيه ايجاد مي كند بالاتر از ساير كودكان است همچنين مشكلاتي كه در هنگام زايمان بروز مي كند به عنوان مثال نرسيدن اكسيژن به نوزادان ممكن است منجر به نابينايي شود .

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به علل ديگر بروز نابينايي در افراد ادامه داد : يكي از مهم ترين دلايل بروز نابينايي در افراد وجود ژن هاي مخفي و زمينه هاي ژنتيكي در آنها است .

عضو مركز تحقيقات چشم دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين راستا خاطرنشان كرد : براي پيشگيري از بروز نابينايي هاي مادرزادي مي توان از مشاوره هاي ژنتيكي پيش از ازدواج استفاده كرد .

اعتضاد رضوي با اشاره به دلايل بروز نابينايي در سنين نوجواني و كودكي ادامه داد : تنبلي چشم يكي از دلايل اصلي بروز نابينايي در سنين نوجواني است كه ريشه اصلي آن در دهه اول زندگي مي باشد به اين معني كه بروز و درمان اين اختلال فقط در همين دهه امكان پذير است .

وي تاكيد كرد : تنبلي چشم در افرادي كه عيوب انكساري با نمرات متفاوت در دو چشم دارند بيشتر شايع است زيرا روي چشم قوي تر بيشتر فشار مي آيد و چشم ضعيف تر دچار تنبلي مي شود.

عضو مركز تحقيقات چشم دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به اينكه تشخيص زودرس تنبلي چشم در كودكان بسيار ضروري است بيان كرد : به صورت نسبي براي تمامي كودكان تست هاي تشخيص تنبلي چشم در دوران مهد كودك انجام مي شود و براي كودكان مشكوك تست هاي تكميلي انجام مي شود .

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به مشكلات اصلي نابينايان خاطر نشان كرد : علاوه بر مشكل اصلي اين معلوليت يعني بروز اشكال ارتباطي مشكل اساسي اين افراد احساس تمايز با اطرافيان و ترحم آنان نسبت به اين معلوليت است./س  -

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.