ماجراي طرح سؤال از رئيس‌جمهور در مجلس نهم از زماني آغاز شد كه پاي ارز به ميدان بهارستان كشيده شد و پاستور‌نشينان براي اين رويداد تلخ جواب قانع‌كننده‌اي نداشتند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران حدود دو هفته پيش بود كه حجت‌الاسلام حبيب‌الله برومندي نماينده بيله‌سوار از طرح سوال از رئيس ‌جمهور خبر داده و گفته بود تاكنون 64 امضا براي طرح سوال از رئيس جمهور جمع آوري شده و تنها 9 امضا باقي مانده است تا اين طرح در صحن علني مطرح شود.

البته تعطيلي يك هفته‌اي مجلس فرصت مناسبي بود تا رئيس جمهور در نشست خبري خود به خوبي از خجالت نه تنها نمايندگان بلكه ساير مسئولان نيز در‌ آيد كه همين ابتكار رئيس دولت باعث شد نمايندگان خانه سبز پس از بازگشت با جديت بيشتري اين موضوع را دنبال كنند.

چند روز بعد محمد دامادي نماينده مردم ساري در خانه ملت كه مسئوليت جمع آوري امضاهاي طرح سوال از رئيس جمهور را داشت با بيان اينكه طرح سوال از رئيس جمهور به امضاي 93 تن از وكلاي ملت رسيده است گفت: اين طرح را روز چهارشنبه يا يكشنبه 23 مهر تسليم هيئت رئيسه خواهيم كرد.

البته وي گفت كه آشفتگي بازار ارز و عدم تزريق به موقع آن به بازار و گراني‌ها محور پرسش نمايندگان از رئيس دولت خواهد بود.

دو روز پس از اين اعلام، دامادي در خلال جلسه علني روز چهارشنبه 19 مهر ماه از تقديم طرح سوال از رئيس جمهور با 102 امضا به هيئت رئيسه مجلس خبر داد و اظهار داشت: اين طرح با 102 امضا تسليم هيئت رئيسه شد تا در دستور كار نمايندگان قرارگرفته و به آن رسيدگي شود.

وي گفت: براساس آيين نامه داخلي مجلس نماينده رئيس جمهور موظف است ظرف يك هفته در كميسيون اقتصادي حضور يافته و پاسخگوي سوالات نمايندگان باشد.

دامادي اين را هم گفته بود كه چنانچه پاسخ‌هاي ارائه شده از سوي نماينده رئيس‌جمهور براي نمايندگان قانع كننده نباشد، اين سوال به رئيس جمهور ارجاع خواهد شد تا وي براي پاسخگويي در صحن علني مجلس حضور يابد.

در همين راستا عبدالرضا عزيزي نماينده ساري كه مخالف طرح سوال از رئيس‌جمهور است، گفت: جريان سوال از رئيس‌جمهور در شرايطي كه تمام جهان عليه انقلاب اسلامي همسو شده‌اند به صلاح نيست.

وي تصريح كرد: در حالي كه آمريكا، اسرائيل در حال تشديد جنگ اقتصادي شديد عليه ايران هستند بايد با همدلي و تعامل قواي سه گانه در پي ايجاد آرامش در جامعه و دولت باشيم.

عزيزي به اين نكته هم اشاره و گفته بود: رويكرد مثبت برخي نمايندگان نبايد مورد سوء استفاده دولت قرار گيرد و در صورتي كه دولت بخواهد از رويكرد تعامل مثبت نمايندگان مجلس سواستفاده نمايد سوال و استيضاح اعضا دولت دور از نظر نخواهد بود.

البته در اين ميان فراكسيون‌هاي مجلس هم غافل از موضوع طرح سوال از رئيس جمهور نبودند به طوري كه سيد رمضانعلي شجاعي كياسري از نشست مشترك هيئت رئيسه فراكسيون‌هاي رهروان ولايت و اصولگرايان خبر داد و گفت: در اين نشست مشترك چگونگي طرح سوال از رئيس جمهور مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

در همين حال جوکار عضو كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس گفت: به نظر من اگر نمايندگان در نشستي مسائل را با رئيس‌جمهور در ميان بگذارند نتيجه‌ بهتر خواهند داشت.

نماينده يزد در خانه ملت با بيان اينكه با طرح سوال از رئيس‌جمهور نمي‌شود وضعيت را تغيير داد گفت: پيشنهاد مي‌كنيم دولت و مجلس در يك فضاي تعاملي به حل مشكلات بپردازند.

عبدالرضا مصري سخنگوي هيئت رئيسه مجلس نيز در مورد طرح سوال از رئيس جمهور گفت: دولت به صراحت برنامه‌هاي خود براي مقابله با گراني‌ها را با مردم در ميان نگذاشته است.

وي همچنين موضع‌گيري مختلف نمايندگان در خصوص طرح سوال از رئيس جمهور را نشان دودستگي نمايندگان ندانست و گفت: مطالبي كه در خصوص انجام يا عدم انجام طرح سوال از رئيس جمهور مطرح مي‌شود تنها اظهار نظرهاي كارشناسانه نمايندگان است.

البته از لحن مصري پيدا بود كه به نوعي با طرح سوال از رئيس جمهور موافق است چرا كه معتقد بود اين موضوع سبب سردرگمي مردم شده و لذا طرحي كه نمايندگان نمي‌خواهند با طرح سوال فردي را محكوم كنند بلكه خانه ملت درصدد است از تريبون اين خانه، دولت برنامه‌ها خود در خصوص مسائل اقتصادي را اعلام كند.

ناگفته نماند محمد دامادي سخنگوي کميته طراحان سوال از رئيس جمهور در‌باره منتفي شدن طرح سوال از رئيس جمهور گفت: گزارشي مبني بر اعلام انصراف نمايندگان از طرح سوال از رئيس جمهور ارائه نشده و اين طرح در آستانه ابلاغ قرار دارد.

وي همچنين گفت: در طرح سوال از رئيس جمهور بحث برد و باخت مطرح نبوده و اين طرح در راستاي حل مشکلات مردم صورت مي‌گيرد.

با تاملي بر مواضع موافقان و مخالفان طرح سوال از رئيس‌جمهور و انصراف برخي امضا‌كنندگان اين طرح، سرانجام سوال از رئيس‌جمهور  روشن نيست.

اما با استناد به استيضاح ناموفق وزير ورزش و جوانان كه اخيرا و در لحظه 90 از دستور كار خارج شد و سابقه مجلس هشتم در طرح سؤال از احمدي‌نژاد، بعيد به نظر مي‌رسد كه اين طرح سوال آن‌ هم ‌در آستانه پايان عمر دولت عملياتي شود.

البته تجربه تلخ سوال از رئيس جمهور كه اواخر پارسال در مجلس هشتم اتفاق افتاد هم مزيد بر علت بوده و مانعي در اين راه به شمار مي‌رود.
با اين اوصاف بايد منتظر گذر زمان شد تا سرانجام طرح سوال از رئيس‌جمهور در مجلس نهم و حدود 8 ماه مانده به پايان عمر دولت احمدي‌نژاد مشخص شود.
گزارش از: وحيد عظيم‌نيا
انتهاي پيام/
برچسب ها: طرح ، سوال ، رئیس ، جمهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار