دکتر برزويي معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي کاربردي در گفتگو با
خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت:سیستمهای آموزشی علمی – کاربردی و مهارتی ، تحولات اجتماعی و فرهنگی ، تحولات فناوری و نظام تولید ، تحولات اقتصادی و محیط کسب و کار و روند پرشتاب مزیتهای رقابتی ، چالشهای بزرگی را فراروی بسیاری از کشورها قرار داده است .
برای برون رفت از این بحرانها ، سیستمهای آموزشی فرایند محور مبتنی بر فناوری ، مهارت و کارآفرینی با هدف تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص به عنوان مهمترین سرمایه هر کشور، به جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی در دستور کار بسیاری از کشورهای توسعه یافته در دهه های قبل و در حال توسعه در حال حاضر قرار گرفته است .
وي تاکيد کرد:سیستمهای آموزشی آینده ساز و ثروت آفرین هستند که با تولید ابر شغلها در جهان آینده، پارادایم جدیدی را بنیان خواهند گذاشت.
اقتدار دانش و فناوری محصول مدیریت سرمایه های فکری و تمدنی این نسل جدید خواهد بودو این سیستم های آموزشی تغییر در پارادایمهای علمی و فناوری را سبب میشوند بطوريکه در سند چشم انداز 1404 علاوه بر این که جمهوری اسلامی ایرانی باید به رتبه اول علمی منطقه نایل شود، باید در حوزه اشتغال نیز به استناد همین سند به تعادل و تعامل کامل با بازار کار برسد .
وي با بيان اينکه باور و رویکرد در سالهای اخیر دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف فراهم آوردن موجباتی که مشارکت سازمانها و دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی را برای تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ممکن سازد،خاطر نشان کرد: به نحوی که فارغ التحصیلان هر یک از مراکز وابسته به این دانشگاه بتوانند برای کاری که به آنان محول می شود دانش و مهارت لازم را کسب کنند، همه توان و ظرفیتهای سازمانی و فراسازمانی را به کار گرفنه و با تشکیل جلسات و شوراهای تخصصی و مطالعه تطبیقی تجربیات و نظام های آموزشی سایر کشورهای جهان، حرکت جهشی و پرشتابی را دنبال کرده است .
وي گفت:استقرار نظام جامع مهارت و فناوری با هدف اثربخشی نیروی انسانی و غنی سازی حوزههای شغلی با محوریت آموزش در محیط کار که بر پایه 40-30% آموزشهای دانش پایه و 70-60% آموزشهایی در محیط کار که دروس عملی را شامل میشود به همراه دروس اختصاصی به عنوان توانمندی خاص فارغ التحصیلان این دانشگاه متناسب با هر زیرگروه آموزشی تحول بنیادین در فعالیتها دانشگاه جامع به شمار میرود .
وي تصريح کرد:توجه جدی به فعالیتهای فوق برنامه در حوزههای فرهنگی، هنری ، اجتماعی ، مناسبتی ، قرآنی ، دینی و جشنوارههای دانشجویی و پاسداشت ارزشها و شعائر دینی و انقلابی در دانشگاه و مراکز مجری امري ضروري است وحذف آزمون جامع و افزایش سطوح تحصیلی تا مقطع کارشناسی ارشد فناوری کمک شاياني به استقرار نظام اموزش مهارتي مي کند./ع2