گزارش منتشر شده از سوي بيست کشوري که بيش از ديگر کشورها در معرض خطرات ناشي از تغييرات آب و هوايي قرا دارند نشان مي دهد تغييرات آب و هوايي ناشي از پديده گرم شدن زمين بر اوضاع اقتصادي جهان تأثير مي گذارد و به مرگ ميليون ها نفر در سال منجر مي شود.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از گزارش منتشر شده از سوي بيست کشوري که بيش از ديگر کشورها در معرض خطرات ناشي از تغييرات آب و هوايي قرا دارند پديده گرم شدن زمين نه تنها به فجايع زيست محيطي مي انجامد بلکه سبب کاهش روند رشد اقتصادي در سطح جهان مي شود. يافته ها نشان مي دهد تغييرات آب و هوايي عامل مرگ پنج ميليون نفر در سال است که نود درصد از اين مرگ و مير به آلودگي هوا مربوط مي شود.
در اين گزارش - که توسط مرکز تحقيقاتي دارا  DARA در نيويورک منتشر شده است - آمده است:« ناکامي در انجام اقداماتي مناسب براي مقابله با تغييرات آب و هوايي سبب شده است سالانه يک مميز از شش دهم درصد از توليد ناخالص ملي اقتصادهاي جهان که بالغ بر يک تريليون و دويست ميليارد دلار مي شود براي مقابله با اين تغييرات اختصاص يابد.»
علاوه بر اين « افزايش دماي هوا با سرعتي بالا و آلودگي هاي مرتبط با دي اکسيد کربن تا سال دو هزار و سي سبب دو برابر شدن هزينه ها و اختصاص يافتن سه مميز دو دهم درصد توليد ناخالص ملي کشورها براي مقابله با اين پديده شود.»
بر اساس اين گزارش، اين امر « صدمات بي سابقه اي » را بر انسان ها تحميل مي کند. در اين گزارش آمده است اما مقابله با عوامل  تغييرات آب و هوايي « فوايد اقتصادي در خور توجهي براي جهان، اقتصاد هاي بزرگ و همچنين کشورهاي فقير خواهد داشت.»
اين گزارش مي افزايد در حالي که کشورهاي فقيرتر با شديد ترين صدمات اقتصادي و کاهش توليد ناخالص ملي رو به رو هستند کشورهاي بزرگ نيز از اين خطرها در امان نخواهند بود.
بر اساس اين گزارش، « در کمتر  از بيست سال چين بيش از ديگر کشورها و بيش از يک تريليون و دويست ميليارد دلار ضرر خواهد ديد. دو درصد توليد ناخالص داخلي آمريکا نيز کاهش خواهد يافت. هند نيز با کاهش پنج درصد توليد ناخالص ملي خود رو به رو خواهد بود.» شيخ حسينه نخست وزير بنگلادش و رئيس اجلاس مقابله با تهديدات آب و هوايي گفت که تغييرات الگوهاي آب و هوايي به ويژه براي کشور پرجمعيت او نيز مخرب خواهد بود.
او در نيويورک گفت:« افزايش يک درجه سانتيگرادي در دماي هوا با کاهش ده درصدي سودآوري در کشاورزي در ارتباط است. براي ما اين به معناي کاهش چهار ميليون متر تن گندم و زيان اقتصادي معادل حدود دو ميليارد و پانصد ميليون دلاري است. اين رقم حدود دو درصد از توليد ناخالص ملي ما را تشکيل مي دهد.»
او افزود:« با در نظر گرفتن اين خسارات ، ميزان فقر و ديگر زيان ها ما با زيان حدود سه تا چهار درصدي توليد ناخالص ملي مواجه هستيم.»
او گفت افزايش يک متري سطح آب دريا سبب خواهد شد يک پنجم از مناطق کم ارتفاع اين کشور را آب در بر گيردو حدود سي ميليون نفر بي خانمان شوند.
او گفت:« اين موضوع براي کشورهايي که از جزاير کوچک تشکيل شده اند از قبيل مالديو، کاريباتي و تووالو وحشتناک تر خواهد بود.»
محمد وحيد رئيس جمهور مالديو گفت کشورش در اينده از سوي کشورهاي ظاهرا امن تهديد خواهد شد.
جرمي هوبز مدير اجرايي سازمان بين المللي آکسفام اين گزارش را « بار ديگر يادآورکننده اين موضوع دانست که بيشترين تأثير تغييرات آب و هوايي گرسنگي و فقر » دانست.
او گفت:« هزينه هاي اقتصادي و اجتماعي ناشي از عدم انجام اقدامات سياسي درا رتباط با تغييرات آب و هوايي در حال افزايش است. جدا از آمار و ارقام ، خانواده ها و جوامعي قرار دارند که تغييرات آب و هوايي براي آنها به معناي خواباندن کودکان با شکم گرسنه است.»
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيويورک، محمد ميجارول کوآيس وزير امور خارجه بنگلادش در اين اجلاس در نيويورک گفت که ايجاد تغييرات اساسي در کشورهايي که بيشترين گازهاي گلخانه اي را توليد مي کنند تنها گامي است که مي توان برداشت.

برچسب ها: اقتصاد ، آب وهوا ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار