در ترافيک با فقر فرهنگي روبه رو هستيم

معاون شهردار تهران گفت: در زمينه ترافيک با فقر فرهنگي روبه رو هستيم.

 
 
به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران به نقل از  پايگاه خبري پليس،معاون شهردار تهران با اشاره به اين که در زمينه ترافيک با فقر فرهنگي روبه رو هستيم، اظهار کرد: همان گونه که در فرهنگ ديني و انتقال مضامين مذهبي شخصيت فرد از دوران طفوليت و کودکي شکل مي گيرد، در فرهنگ عبور و مرور و انتقال مفاهيم ترافيکي نيز شاکله شخصيتي افراد از همين دوران تشکيل مي شود.
مهندس سيدجعفرتشكري هاشمي  با بيان اين مطلب افزود:معضل ترافيک پايتخت، موضوعي چند بُعدي و نتيجه شکل گيري طيفي از مسائل و مشکلات است که اين معضل را به مهم­ترين دغدغه شهروندان تبديل کرده است.
 
وي تصريح كرد:در حوزه ساختاري؛ نبود زيرساخت­هاي لازم، در حوزه نرم­افزاري؛ نگاه غلط به موضوع ترافيک و عدم وجود مديريت پکپارچه و در حوزه سخت­افزاري؛ پيشرفت نامناسب و ناموزون پديده­هاي شکل دهنده ترافيک مانند خودرو، از جمله مسائل و مشکلات موجود است.
 
تشكري هاشمي کليدي­ترين دغدغه حوزه ترافيک را موضوع فرهنگ دانست و گفت: آداب و رفتار جامعه که با اراده و خواست افراد انجام مي شود و به صورت عادت در مي ­آيد، فرهنگ عمومي جامعه را شکل مي­دهد و در اين ميان رفتارهاي شهروندان در جريان آمد و شد­هاي روزانه نيز فرهنگ ترافيک را تشکيل مي­دهد.
 
در ترافيک با فقر فرهنگي رو­به­رو هستيم
 

معاون شهردار تهران با اشاره به اين­ که در زمينه ترافيک با فقر فرهنگي رو­به­رو هستيم، اظهار کرد: همان گونه که در فرهنگ ديني و انتقال مضامين مذهبي شخصيت فرد از دوران طفوليت و کودکي شکل مي­گيرد، در فرهنگ عبور و مرور و انتقال مفاهيم ترافيکي نيز شاکله شخصيتي افراد از همين دوران تشکيل مي­شود.
 
وي با بيان اين­که فرهنگ ترافيک را نمي­توان در قالب کتابچه آيين­نامه راهنمايي و رانندگي به فرد آموزش داد، تصريح کرد: بسياري از افراد هنگام دريافت گواهي­نامه رانندگي اين کتابچه را مطالعه کرده و به اصطلاح آن را براي امتحان آيين­نامه حفظ مي­کنند اما اين آموزش همان جا تمام شده و رها مي­شود.
 
تشکري هاشمي با بيان اين­ که آموزش فرهنگ ترافيک در تمام فصول زندگي همه انسان­ها يک نياز ضروري است، اضافه کرد: اين در حالي است که ما در مقدمات اين آموزش­ها مشکل داريم، چرا که هيچ جايگاهي براي آموزش­هاي ترافيک از دوره مهد کودک و کودکستان گرفته تا دوره تحصيلات تکميلي پيش­بيني نشده است.
 
جرايم مادي براي تخلفات مرگبار کافي نيست
 
معاون شهردار تهران با اشاره به اين­ که امروزه آموزش فرهنگ ترافيک به يک ضرورت اجتناب ناپذير در زندگي شهري تبديل شده، اعلام کرد: در صورتي که براي انواع و اقسام موضوعات از هپاتيت گرفته تا ايدز، که در جاي خود بايد آن­ها نيز مورد توجه قرار گيرند، دل­نگراني داريم و براي آن­ها فرهنگ­سازي مي­کنيم اما براي موضوع ترافيک اين ضرورت را احساس نمي­کنيم.
 
وي با بيان اين که سال گذشته در تصادفات رانندگي کشور بيش از 20 هزار کشته و 300 هزار نفر نيز مجروح شده­اند، افزود: هزاران کشته و ده­ها هزار مجروح حوادث و سوانح رانندگي، محصول اين است که هنوز به اين ضرورت نرسيده­ايم که به موضوع مهم ترافيک و فرهنگ­سازي آن نيز مانند ساير موضوعاتي که آثار و تبعات آن­ها به مراتب کمتر از ترافيک است، بهاء دهيم.
 
تشکري هاشمي با تاکيد بر اين­ که در موضوع تخلفات رانندگي ميزان جرم و جريمه در کشور ما با يکديگر متناسب نيست، گفت: در برخي تخلفات که راننده علاوه بر جان خود، جان ديگران را نيز را مورد تهديد قرار مي­دهد، صرفا جرايم مادي کافي نيست بلکه راننده­اي که چنين تخلفي را مرتکب مي­شود بايد عقلانيتش مورد ترديد قرار گيرد و جريمه­­اش فراتر از جرايم معمول باشد.
 
آموزه­هاي ديني در اصلاح رفتارهاي ترافيکي موثرند
 
معاون شهردار تهران با تاکيد بر اين­ که مردم بايد در امور ترافيکي به عنوان يک حق اجتماعي دخالت کنند و به اين منظور براي اين مداخله مي­بايست بستر­هاي لازم از سوي مسئولان فراهم شود، اظهار کرد: به نظر مي­رسد موضوع امر به معروف و نهي از منکر که در آموزه­هاي ديني ما مورد تاکيد قرار گرفته، به عنوان ابزاري بازدارنده در اصلاح رفتارهاي ترافيکي مي­تواند موثر باشد.
 
وي با ذکر اين نکته که تصميم­گيري هماهنگ و هم­افزا در بين دستگاه­هاي مربوطه ضرورت دارد، تصريح کرد: روابط بين اين دستگاه­ها بايد به گونه­اي تنظيم شود که هر يک خود را به عنوان يک پيکره واحد احساس کرده و سعي کنند به­ طور يکپارچه به حل ­و فصل مسائل و مشکلات موجود بپردازند، يعني همان تعاملي که اينک بين مديريت شهري و پليس راهور برقرار است.
 
معاون شهردار تهران در پايان خاطرنشان کرد: همان طور که اشاره شد موضوع ترافيک به طيفي از موضوعات بر مي­گردد که در اين ميان توجه به آموزه­هاي ديني، رعايت آداب اجتماعي و در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقي در موضوع رفتاهاي ترافيکي و فرهنگ ترافيک از جايگاه ويژه­اي برخوردار است. /ل
برچسب ها: ترافیک ، فقر ، فرهنگ ، عبور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار