توسط محققان دانشگاه صنعتي اميركبير؛

ارائه مدلی برای رشد آنوريسم مغزي

پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتي اميركبير براي ارزيابي ميزان خطر و پيش بيني رفتار برآمدگي های مرضی شریانهای مغزي (آنوريسم مغزي) مدل جديدي را پيشنهاد كردند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر: خانم ملیكه نبئي، پژوهشگر طرح ‌ آنوريسم مغزي را برآمدگي پاتولوژیک عروق مغزي كه غالبا در حلقه ای از شریانها در قاعده مغز اتفاق مي افتد ذكر كرد و گفت: اين عارضه مي تواند موجب خونريزي تحت عنكبوتيه شده و مرگ و میر بالایی را به دنبال داشته باشد.

وي افزود: به علت خطرات و هزینه های زياد جراحي های مغزی، جراحان اين عمل را تا زمانی که ریسک پارگی آنوریسم از ریسک جراحی بیشتر نشده است به تاخير مي اندازند اما معیار غالب فعلی برای تشخیص میزان این خطر اندازه برآمدگي رگ است که به اندازه كافي گويا نيست.

خانم نبئي تصريح كرد: گاهي میزان برآمدگی رگ زياد است ولي احتمال پارگي آن زياد نيست و برعكس گاهي برآمدگی كوچك اما آنوریسم تحت خطر بالایی است، از اين جهت پژوهشگران در تلاش هستند تا راهکارهايي را براي پيش بيني چگونگي رشد و ميزان خطر آنوریسم ها پيدا كنند.

پژوهشگر طرح در نظر گرفتن عواملي مانند فشار خون، سن و بيماري هاي زمينه اي را از جمله مسائل مطرح ذكر كرد و گفت: در اين طرح ما مدلي را پيشنهاد كرديم كه در آن برای نخستین بار ميزان تنش موثر ناشی ازجريان خون در ديواره رگ به عنوان معيار فعالیتهای تخريبی دیواره معرفی شده است.

وي افزود: دراين مدل هم اكنون با تعامل میان جریان خون و دیواره، مي توان رفتار آينده، روند رشد و ميزان خطر يك برآمدگي مرضی (آنوريسم)‌ را در عروق مغزي پیش بینی کرد و پیشرفت تحقیقات در این زمینه در سرتاسر دنیا می تواند در نهایت یک ابزار تشخیصی کاربردی را در اختیار پزشکان قرار دهد تا به وسیله آن بتوانند تصمیمات صحیح تری در مورد تخمین ریسک و وزن دهی روش های مختلف درمانی آنوریسم های مغزی اتخاذ نمایند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار