استاد دانشگاه بيروت و تحليلگر مسائل سياسي در گفتگوي ويژه خبري گفت: رژيم صهيونيستي قادر به حمله به لبنان نيست و در گذشته نيز شکست خورده است، لذا مي‌خواهد در داخل لبنان، مقاومت را تضعيف کرده و افکار عمومي را عليه مقاومت برانگيزد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما در شب گذشته، با حضور "مسعود اسداللهي" کارشناس مسائل خاورميانه و "جمال وکيم" استاد دانشگاه بيروت و تحليلگر سياسي، به تحليل و بررسي حادثه تروريستي بيروت و حوادث تروريستي در لبنان پرداخت.

مسعود اسداللهي درباره ترورهاي اخير لبنان اظهار داشت: ترورهاي سياسي در لبنان در چهار دهه اخير به طور مداوم انجام ‌شده که پيامدهاي متفاوتي نيز در برداشت.

اين کارشناس مسائل خاورميانه ادامه داد: در اين ترورها قدرت‌هاي خارجي و گروه‌هاي داخلي تاثيرگذار بودند و قدرت‌هاي خارج، عموما از عوامل رژيم صهيونيستي به حساب مي‌آمدند، ولي در اين ميان کساني مانند قذافي، صدام، گاهي سوريه و حتي عربستان در ترورهاي لبنان تأثير گذار بودند.

وي با بيان اينکه هر شخصيتي که در لبنان ترور مي‌شد پيامدهاي خاص خود را به همراه داشت، تصريح کرد: مثلا قبل از ترور "رفيق حريري" قطعنامه‌اي عليه لبنان صادر شد که به نظر مي‌رسيد اجراي اين قطعنامه به حادثه بزرگي نياز دارد، از اين رو مخالفان لبنان تصميم به ترور رفيق حريري گرفتند و فرداي آن روزي که اين ترور انجام شد موجي از جنگ رواني در لبنان برپا شد و سوريه نيروهاي خود را از لبنان خارج کرد. حتي پس از مدتي سعد حريري اعلام کرد که سوريه نقشي در ترور رفيق حريري نداشته است همچنان که هنوز هم مشخص نشده که ترور رفيق حريري چگونه صورت گرفته است و عوامل آن چه بوده است، ولي پيامدهاي اين اتفاق به نفع اسرائيل، آمريکا و همپيمانانشان در داخل لبنان بود.

اسدالهي با اشاره به ترور "وسام الحسن" رئیس دایره اطلاعات سازمان امنیت داخلی لبنان بيان کرد: هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين ترور را بر عهده نگرفته است. وسام الحسن به عنوان رئيس اداره اطلاعات لبنان شخصيتي مطرح در اين کشور محسوب مي‌شد.

وي با اشاره به نقش ارتش در کشور لبنان اضافه کرد: ارتش لبنان دو نقش اطلاعاتي و امنيتي را در اين کشور بر عهده داشته و مأمور حفظ امنيت لبنان است.

اين کارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به اداره اطلاعات لبنان گفت: آمريکايي‌ها به دليل غير قابل نفوذ بودن ارتش لبنان بر روي  پليس اداره اطلاعات اين کشور سرمايه‌گذاري کردند و چنان ارتباطي به وجود آوردند که حتي در مراسم فارغ التحصيلي دانش آموختگان پليس لبنان حضور مي‌يافتند.

در ادامه گفتگوي ويژه خبري، "جمال وکيم" استاد دانشگاه بيروت و تحليلگر سياسي درباره ترور وسام الحسن اظهار داشت: وسام الحسن همکاري نزديکي با مخالفان سوريه و ايران داشت. او با حکومت لبنان مخالف بود ولي اين موضوع کافي نيست که بگوييم سوريه يا ايران وسام الحسن ‌را ترور کرده است.

وي با بيان اينکه وسام الحسن به عنوان هماهنگ کننده و پياده کننده اهداف آمريکا به شمار مي‌رفت، ادامه داد: از اين ويژگي وسام الحسن مي‌توان نتيجه گرفت که ترورها براي ايجاد اغتشاش در لبنان صورت گرفته است.

وي همچنين با اشاره به ترور رفيق حريري گفت: اسرائيل در مورد ترور رفيق حريري مرتکب يک جنايت شده که در آن زمان در امنيت سوريه تأثير مستقيم گذاشت، ولي هدف اصلي اين ترور ايران بود.

وي تصريح کرد: رژيم صهيونيستي تصميم داشت از طريق ضربه به سوريه، امکان ضربه به ايران را فراهم کند تا از اين طريق، اهداف آمريکا که به دنبال جلوگيري از نفوذ ايران و چين در خاورميانه بود، محقق شود.

در ادامه برنامه، اسدالهي در تشريح ترور وسام الحسن گفت: گروهي که اين کار را انجام دادند، حرفه‌اي بودند ولي بايد به اين موضوع توجه کنيم که دستگاه اطلاعاتي لبنان به دنبال کشف عدالت باشد و نگذارد ترورهاي صورت گرفته در لبنان، موجبات تسويه حساب سياسي را به وجود آورد.

وي با بيان اين‌که در يک و نيم سال اخير، وسام الحسن نقش فعالي در تجهيز مخالفين سوريه داشت، افزود: او در چند سال اخير تبديل به قهرمان اطلاعاتي لبنان شده بود و 30 جاسوس اسرائيل را در لبنان شناسايي کرده بود که البته همگي اين جاسوسان از افراد سطح پايين سيستم اطلاعاتي اسرائيل بودند؛ از همين‌رو مي‌توان گفت که سوريه و اسرائيل، دو دشمن وسام الحسن به شمار مي‌روند، ولي دشمن سوم الحسن را نيز مي‌توان گروه سلفي‌ها و القاعده دانست.

اين کارشناس مسائل خاروميانه افزود: تحولات آينده لبنان موجب مي‌شود عوامل اصلي اين ترورها شناسايي شوند.

جمال وکيم در ادامه اين برنامه با اشاره به گروه 14 مارس گفت: ترور وسام الحسن از همان ابتدا سوريه را نشانه گرفته بود، ولي به نظر من دخالت هيچ يک از عوامل ديگر در اجراي اين ترور بعيد نيست. اين ترور براي ساقط کردن دولت ميقاتي و ماندگاري سعد حريري صورت گرفته است.

وي افزود: گروه 14 مارس با چراغ قرمز غرب تصميم گرفت که تلاش براي سقوط دولت را کنار گذاشته و به انتخابات چند ماه آينده لبنان چشم بدوزد.

جمال وکيم با بيان اينکه قانون انتخابات در لبنان هنوز تصويب نشده است، اظهار داشت: برخي از کشورهاي غربي‌ تصميم دارند که نمايندگان آينده مجلس لبنان را در اختيار خود بگيرند. گروه 14 مارس در رأس عوامل اين تصميمات قرار دارد و هدف اصلي  از ترور وسام الحسن ايجاد شوک در شرايط کنوني لبنان است و اين گروه مي‌خواهد در مقابل تصويب قانون انتخابات لبنان بايستد.

اسدالهي در ادامه گفتگوي ويژه خبري اظهار داشت: در شرايط فعلي، غربي‌ها نمي‌خواهند وضعيت لبنان بحراني شود، ولي انجام اين ترور ناشيانه و تظاهرات مسيحيان در مقر نخست وزير لبنان باعث ايجاد تفرقه در گروه‌هاي مذهبي اين کشور شده است.

اين کارشناس مسائل خاورميانه با  اشاره به ديدار سفير دائم شوراي امنيت با رئيس جمهور لبنان اظهار داشت: سفير دائم شوراي امنيت اعلام کرده است که در شرايط کنوني لبنان ميقاتي بايد باقي بماند، ميقاتي هم که بعد از ترور اخير، روحيه‌اش را از دست داده بود بر سر کار خود حاضر شده و گفته است که مي‌خواهد به حج برود؛ از همين رو او شرايط را براي حضور خود مساعد مي‌بيند.

در ادامه گفتگوي ويژه خبري، جمال وکيم درباره احتمال وقوع جنگ در لبنان تصريح کرد: پرواز هواپيماهاي حزب الله در خاک اسرائيل و همچنين وجود هزاران موشک نشان از قدرت فراوان حزب الله دارد از همين‌رو هرگونه حمله اسرائيل به لبنان بعيد به نظر مي‌رسد. هر حمله نياز به حمايت آمريکا دارد و آمريکا در يک سال آينده با انتخابات درگير است، به همين دليل وقوع جنگ ميان اسرائيل و لبنان بعيد است.

اين استاد دانشگاه و تحليلگر سياسي در ادامه گفت: ميقاتي به عنوان نخست وزير، بازي سياسي را به درستي انجام مي‌دهد و علي‌رغم ارتباط قوي با آمريکا و فرانسه از مقاومت لبنان حمايت مي‌کند. ميقاتي در باطن با حزب الله مخالف است ولي تاکنون نتوانسته اين موضوع را به زبان بياورد.

وي ادامه داد: اسرائيل قادر به حمله به لبنان نيست چون در گذشته نيز شکست خورده است. اسرائيل مي‌خواهد در داخل لبنان، مقاومت را تضعيف کرده و  افکار عمومي را عليه مقاومت برانگيزد.

اسدالهي در ادامه گفتگوي ويژه خبري تصريح کرد: لبنان کشور کوچکي است و همواره صحنه تقابل قدرت‌هاي جهان بوده است.

وي با بيان اينکه دولت مرکزي قوي در لبنان مي‌تواند توطئه‌هاي برنامه‌ريزي شده در اين کشور را خنثي کند، افزود: ضعف دولت مرکزي در لبنان باعث شده از شمال اين کشور همه نوع سلاح وارد سوريه شود و در اختيار مخالفان اين کشور قرار گيرد و حتي مجروحين گروه‌هاي مسلح سوريه، در لبنان مداوا مي‌شوند.

وي ادامه داد: سقوط دولت مرکزي هم شرايط سوريه را بدتر مي‌کند و هم موجب نگراني اسرائيل مي‌شود از همين‌رو شرايط براي وقوع جنگ مساعد نيست.

اين کارشناس مسائل خاورميانه، امنيت لبنان را به شدت شکننده دانست و خاطرنشان کرد: آمريکا مي‌خواهد لبنان را تحت کنترل خود داشته باشد. وضعيت سياسي و داخلي رژيم صهيونيستي نيز براي جنگ مساعد نيست، به همين دليل احتمال وقوع جنگ بين اسرائيل و لبنان بعيد به نظر مي‌رسد.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار