رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه بین پنج تا 10 هزار نانو داروی تزریقی ضد سرطان ساخت داخل در کشور تولید می شود.

محمود جعفری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب افزود: داروی تزریقی ضد سرطان با نام تجاری "سینادوکسوزوم" برای نخستین بار در خاورمیانه توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی ساخته شده و از چند ماه گذشته تولید انبوه آن در کشور آغاز شده است.

وی تصریح کرد : هم اکنون این دارو در چند بیمارستان کشور که مداوای بیماران سرطانی را برعهده دارند، توزیع شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه افزود: این نانو دارو یک ترکیب ضد سرطان است که تاکنون در انحصار کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده و به ترتیب با نام تجاری "کالیکس" و "داکسل" توزیع شده است.

جعفری با بیان اینکه نان داروی "سینادوکسوزوم"' برای درمان سرطان های تخمدان، سینه و مولتیپل میلوما (سرطان خون) کاربرد دارد، خاطر نشان کرد: فرم غیر نانوی این بیماری باعث سمیت قلبی و کبدی می شود و ریزش مو و کاهش سیستم ایمنی در بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند را بدنبال دارد.

وی در پایان گفت: با راه اندازی خط تولید این دارو در کشور، نیازی به واردات این دارو از خارج نیست و از سوی دیگر بیماران می توانند سینادوکسوزوم را با یک سوم قیمت خارجی تهیه کنند.

برچسب ها: نانو ، سرطان ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.