در اولین حضور ایران در جشنواره بین المللی فیلم های تاریخی و نظامی لهستان، فیلم مستند "مدرسه" ساخته محمد رضا عباسیان توانست جایزه "شمشیر نقره ای" این جشنواره را از آن خود کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم های تاریخی و نظامی لهستان در شهر "ورشو" و با حمایت "موسسه فیلم لهستان" و وزارت دفاع این کشور از تاریخ 26 مهر ماه آغاز به کار کرد و روز گذشته اول آبان ماه به کار خود خاتمه داد.
بنابراين گزارش؛ این فستیوال میزبان 50 عنوان فیلم در سه بخش رقابتی فیلم های داستانی، فیلم های مستند و فیلم های آموزشی بوده که در این میان 37 عنوان به بخش نهایی راه یافتند.
لازم به ذكر ا ست؛ فیلم مستند "مدرسه" به تهیه کنندگی وکارگردانی "محمدرضا عباسیان" که به موضوع جنگ بوسنی و کشتار مسلمانان این کشور می‌پردازد به عنوان تنها نماینده کشورمان و با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در لهستان در این رقابت شرکت نمود و جایزه شمشیر نقره ای را در بخش رقابتی فیلم های مستند از آن خود نمود.
گفتني است؛ بدلیل عدم حضور عباسیان در این جشنواره ،وابسته نظامی کشورمان طی مراسم رسمی، جایزه را دریافت کرد.
بر اساس اين گزارش؛ فیلم مستند "مدرسه" پیش تر برای حضور در بخش مسابقه فیلم‌های مستند بلند دوره هفتم (2012) جشنواره الجزیره برگزیده شده بود، اما محمد رضا عباسیان در اعتراض به سکوت شبکه الجزیره بر جنایات بحرین طی نامه ای به دبیر جشنواره فیلم مستندش را از جشنواره خارج نمود.
همچنين؛ وی علاوه بر این فیلم، مستندهای دیگری همچون "از انزلی تا باكو"(1373)، "زائر"(1374) و "افغانستان سرزمین خسته"(1377) را به عنوان تهیه‌كننده مقابل دوربین برده و "میراث موعود"(1379)، "سكوت در تاریكی"(1380)، "چهره‌های مجازی"(1382)، "قانا"(1385)، "افسانه مجاهدین افغان"(1387)، "سینکاوانس"(1389) و "دختران" (1390) تعدادی از مستندهایی هستند كه عباسیان ضمن تهیه‌كنندگی، كارگردانی آنها را نیز به عهده داشته است.
گفتني است؛ مستند موفق "قانا" در بیش از بیست جشنواره بین‌المللی شركت كرده و تندیس بهترین مستند دهمین جشن خانه سینما و جایزه طلایی جشنواره مستند شبكه الجزیره قطر و جوایز بهترین تحقیق و پژوهش جشنواره فیلم مستند كوتاه تهران و جشنواره سینما حقیقت و.... را از آن خود کرده است./ص
برچسب ها: فیلم ، سینما ، جشنواره ، لهستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار