دعای عرفه از مشهورترین دعاهاست كه شامل مضامین عارفانه‎ای چون شناخت پروردگار و تضرع به درگاه لایزال اوست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان دعای امام حسین (ع) در روز عرفه عنوان دعایی است مفصل و مشتمل بر تمام مطالب دنیا و آخرت كه در روز عرفه و در صحرای عرفات (در 20 كیلومتری مكه) توسط وی و همراهانش در بیرون خیمه‌ها خوانده شد.

این دعای نسبتا طولانی از اعمال مهم شیعیان در روز عرفه است كه پس از نماز ظهر و عصر تا غروب خوانده می‌شود، این دعا توسط بشر و بشیر فرزندان غالب اسدی نقل شده است.

دعای عرفه، دعایی كم نظیر است كه شامل ستایش حق تعالی، تجدید عهد و میثاق با خدا، راز آفرینش انسان، تربیت انسان در دانشگاه الهی، شهادت به بیكرانی نعمتهای الهی، ناتوانی بشر از بجا آوردن شكر الهی و ستایش خدای یگانه است.

امام جمعه بروجرد در مورد مضامین دعای عرفه گفت: در دعای پر فیض عرفه می خوانیم، حمد و سپاس خدایی را سزاست كه تیر حتمی قضایش را هیچ سپری نمی‌شكند و لطف و محبت و هدایتش را هیچ مانعی باز نمی‌دارد و هیچ آفریده‌ای به پای شباهت مخلوقات او نمی‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین ' حسن ترابی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در فراز دیگری از دعای عرفه با خداوند سبحان نجوا می كنیم كه پروردگارا به سوی تو روی می آورم، و به ربوبیت تو گواهی دهم و اعتراف می كنم كه تو تربیت كننده و پرورنده منی و بازگشتم به سوی توست، مرا با نعمت آغاز فرمودی قبل از این كه چیز قابل ذكری باشم.

وی اظهار داشت: در ادامه دعای عرفه می خوانیم ای توشه و توان سختی‌هایم، ای همدم تنهایی‌هایم، ای فریادرس غم‌ها و غصه‌هایم، ای ولی نعمت‌هایم، ای پشت و پناهم در هجوم بی‌رحم مشكلات و ای مونس و مأمن و یاورم در كنج عزلت و تنهایی و بی‌كسی، ای تنها امید و پناهگاهم در محاصره اندوه و غربت و خستگی و ای كسی كه هر چه دارم از توست و از كرامت بی‌انتهای تو.

وی در ادامه بیان كرد: در فرازهای دیگری از دعای عرفه آمده است، بنابر این من با تمام جد و جهد و توش و توانم تا آنجا كه وسعم میرسد با ایمان و یقین قلبی گواهی میدهم. و اظهار میدارم، حمد و ستایش خدایی را كه فرزندی ندارد تا میراثبرش باشد و در فرمانروایی نه شریكی دارد تا با وی در آفرینش بر ضدیت برخیزد و نه دستیاری دارد تا در ساختن جهان به وی كمك دهد.

امام جمعه بروجرد در باره فرازهای پایانی دعای عرفه گفت: انسان با خواندن دعای عرفه به خدای خود می گوید: تو پناهگاه منی، به هنگامی كه راهها با همه وسعت، بر من صعب و دشوار شوند و فراخنای زمین بر من تنگ گردد و اگر رحمت تو نبود من اكنون جز هلاك شدگان بودم و تو مرا از خطاهایم باز میداری و اگر پردهپوشی تو نبود از رسوایان بودم.

حجت الاسلام والمسلمین ترابی افزود: در دعای عرفه می خوانیم خدای من را از سیطره ذلت بار نفس نجات ده و پیش از آنكه خاك گور، بر اندامم بنشیند از شك و شرك، رهایی‌ام بخش.

وی اظهار داشت: گاهي انسان از خداي متعال در دعا رضاي او را می خواهد یا مغفرت او را مطالبه می كند، بهترین مضامین در زیباترین الفاظ و سرشار از معارف الهي است كه قدر آنها را باید دانست و بایستي به آنها متوسل شد.

امام جمعه بروجرد همچنین گفت: مثل دعاي عرفه كمتر دعایي را داریم كه سوز و گداز و نظم عجیب و توسل به ذیل عنایت حضرت حق متعال بر فاني دیدن خود در مقابل ذات مقدس ربوبي در آن باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ترابی افزود: دعای پرفیض عرفه همزمان با سراسر كشور و هم نوا با حاجیان بیت اله الحرام در صحرای عرفات در مساجد و حسینیه ها و به طور ویژه با حضور گسترده مردم مومن و خداجوی بروجرد در مسجد امام خمینی(ره) این شهر برگزار می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.