متاسفانه در حال حاضر بدون توجه به معنی واقعی سینما مستقل فقط به اشتراک لفظی درباره آن رسیده ایم.

احمدرضا معتمدی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص سینمای مستقل گفت: فیلم های ساخته شده بر اساس هزینه های شخصی فیلم سازان صرف نظر از هزینه های دولتی و برخی جاهای خاص در رده ی فیلم های مستقل قرار می گیرند.

وی افزود: اما متاسفانه در حال حاضر بدون توجه به معنی این سینما فقط به اشتراک لفظی درباره این موضوع رسیده ایم.

معتمدي خاطرنشان کرد: این مقوله ابتدا در سینمای هالیوود، اروپا و بعد جهان سوم مطرح شد که درصدد ترویج عدم استفاده از بودجه های دولتی و دیدگاه های رایج بود و نکته ی قابل توجه این است که ابتدا باید به صورت دقیق به تفکیک مرز های سینمای مستقل از سینمای روشن فکری یا آوانگارد پرداخت.

وی عنوان کرد: این سینما ضمن برخورداری از برخی دغدغه های اجتماعی خاص، فقط بعضی موضوعات خاص را نیز پیگیری می کند.

این کارگردان بیان کرد: در سینمای روشن فکری برخی از فیلم سازان با توجه کردن به گیشه، علاقه ی مردم و گرایش به برخی جشنواره ها، رفته رفته مخاطبان خود را از دست دادند، زیرا در نظرگیری برخی دغدغه های دولتی باعث کاهش استقبال مردم از این فیلم ها شد.

وی در ادامه گفت: این سینما در دوره ای از زمان با شکل گیری در متن هالیوود جریان مک کارتیسمی را کار زد و در حاشیه ی آن پی گیری شد.

معتمدی اذعان کرد: اما به علت وجود یک وجه روشن فکری در آن و عدم تفاهم فکری افراد با روشن فکران، عموم مردم قادر به برقراری ارتباط با ساختارهای زیبایی تناسبی آن نیستند.

اين كارگردان در خصوص نوع و کیفیت حضور بازیگران در این سینما گفت: در برهه ای از زمان در سینمای آوانگارد و آثار تولید شده در آن، همچون" زمین می لرزد" با استفاده از نا بازیگران به سمت سینمای خیابانی و پرورش قهرمانان خیابانی برخواسته از توده های مردم پیش رفت.

وی افزود: این سینما توانست با جذب مخاطبان ملی و جهانی ضمن یافتن جایگاه شایسته به عنوان سینمای پیشرو مطرح شود و مطابق تعریف جهانی سینمای مستقل شاهد نقش آفرینی هیچ ستاره ای در آن نیستیم.

این کارگردان بیان کرد: البته گاهی در آثار برخی از سینماگران ایتالیایی همچون " هشت و نیم"  و  جاده" به کارگردانی فدریلو بازیگران چهره ای مانند آنتونی کوئین نیز به چشم می خورد.

معتمدی بیان کرد: بنابراین، این موضوع بستگی زیادی به چگونگی استفاده از این بازیگران چهره به عنوان بخشی از جامعه و آشنایی زدایی از آنها و استفاده از توانمندی های دیگر آنها دارد البته به طور کلی در این آثار سعی در جلوه دادن آنها به عنوان چهره ی مردمی است.

معتمدی در پایان در خصوص رویکرد تبلیغاتی این آثار خاطرنشان کرد: بسیاری از این فیلم ها در صورت تبلیغات مناسب ضمن آگاهی دادن به مردم قادر به جذب مخاطبان خاص خود خواهند بود اما متاسفانه بسیاری از آنها در شرایطی اکران می شوند که مخاطبان هیچ اطلاعی از وجود این فیلم ها ندارند.  /ي2
برچسب ها: معتمدی ، سینما ، مستقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار