تقويت بازار سرمايه در ايران، براي تامين مالي بخش‌هاي اقتصادي ضروري است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا، مجيد‌رضا حريري، عضو اتاق تهران، وابستگي توليد به سيستم بانكي را مشكل ساختاري در اين بخش دانست و گفت: در حال حاضر اقتصاد ما به شدت بانك‌محور است، به‌طوري كه بنگاه‌هاي اقتصادي در زمان كمبود نقدينگي، ابتدا به سراغ بانك‌ها مي‌روند و از اين سيستم تقاضاي تامين منابع مي‌كنند كه به نظر مي‌رسد اين روند بايد تغيير كند.

وي با بيان اين كه روند تامين مالي در ساير كشورها به خلاف ايران برعهده بازار سرمايه است، گفت: در دنيا، بار تامين سرمايه را فقط بانك‌ها ‌برعهده نمي‌گيرند بلكه بازار سرمايه كه بورس نماد آن است، محور تامين مالي بخش‌هاي اقتصادي است و بانك‌ها كمترين وظيفه را در تامين نقدينگي واحد‌هاي توليدي و صنعتي در كشورها برعهده دارند.

حريري معتقد است كه به دليل ضعف بازار سرمايه در ايران، توليد‌كنندگان تمايلي ندارند كه از ابزاري به نام بورس براي تامين منابع لازم خود بهره ببرند كه اين موضوع به عنوان يك معضل در اقتصاد كشور مطرح است.

عضو اتاق تهران در همين راستا نيز افزود: از آنجا كه سيستم بانكي با توجه به حجم بالاي تقاضايي كه وجود دارد، داراي ظرفيت محدودي از منابع است، بنابراين نمي‌تواند به تنهايي جوابگوي تمامي نيازها باشد كه در اين راستا وجود بازارهاي ديگر در كنار سيستم بانكي ضروري است.

به گفته وي، بانك‌ها نيز به عنوان يك بنگاه اقتصادي دنبال سود هستند و در همين راستا نيز تمايل ندارند در قبال پرداخت سود ۲۰ درصدي به سپرده‌گذاران در شرايطي كه نرخ تورم هم بالاست، نرخ سود تسهيلات را پايين‌تر از نرخ تورم دريافت كنند كه همين امر باعث به‌وجود آمدن گلايه‌ها از سوي فعالان اقتصادي شده است. عضو اتاق تهران در پايان بر تقويت بازار سرمايه در ايران براي تامين مالي بخش‌هاي اقتصادي تاكيد كرد./س
برچسب ها: بورس ، تامین مالی ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار