پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، جشنواره بين‌المللي پژوهش فرهنگي سال را امسال برگزار نمي‌كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل معاون پژوهشي پژوهشگاه، با اعلام اين خبر گفت: دبيرخانه "جشنواره پژوهش فرهنگي سال" كليه آثار ارسالي به دوره هاي دوازده (1389) و سيزدهم (1390) جشنواره را از جنبه موضوع مورد بررسي قرار داد؛ نتايج بررسي‌هاي انجام شده نشان     مي دهد كه حجم قابل توجهي از آثار ارسالي به دبيرخانه جشنواره، معطوف به حوزه‌هايي است كه لزوماً در شرح وظايف و مأموريت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيست.

دكتر حميد اخوان افزود: بسياري از آثار ارسالي به «جشنواره پژوهش فرهنگي سال»، طي دو دوره گذشته معطوف به نيازهاي پژوهشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نبوده است؛ اين آثار مي توانند در جشنواره‌هاي ديگري مثل جشنواره فارابي يا جايزه كتاب سال مطرح شوند؛ لذا تصميم گرفته شد تا بر اساس صلاح و صرفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز بهينه هزينه كردن بودجه‌هاي پژوهشي در جهت ارتقاي كيفيت آثار توليد شده در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، «جشنواره پژوهش فرهنگي سال» در سال 1391 برگزار نشود.

دبير اجرايي «جشنواره پژوهش فرهنگي سال»، تشويق پژوهشگران به انجام پژوهش‌هاي فرهنگي در فضاي عمومي و فرهنگي كشور به‌ويژه در حوزه‌هاي مختلف هنر و در راستاي شرح وظايف و مأموريت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را از جمله اهداف برگزاري «جشنواره پژوهش فرهنگي سال» دانست و افزود: يافتن پشتوانه‌اي علمي براي فعاليت‌هاي فرهنگي اثر بخش و ايجاد بستري براي ارتقاي فعاليت‌هاي فرهنگي به‌ويژه در حوزه‌هاي سينما، تئاتر، موسيقي، كتاب، چاپ و نشر و رسانه هاي جديد از ديگر اهداف مهم برگزاري «جشنواره پژوهش فرهنگي سال» بوده است.

معاون پژوهشي پژوهشگاه همچنين با اشاره به هدف توسعه رویکرد مطالعات میان‌رشته‌ای در حوزه فرهنگ و هنر و نيز شناسايي پژوهش هاي خارجي انجام شده در حوزه فرهنگ و هنر ايران از طريق برگزاري «جشنواره پژوهش فرهنگي سال» گفت: اميدواريم پژوهشگران حوزه فرهنگ و هنر، آثار محققانه و كاربردي خود را در اين حوزه و بر اساس نيازهاي پژوهشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با دقت و كيفيت بهتر تهيه و توليد نمايند تا مقدمه‌اي باشد بر معرفي آثار برتر در "جشنواره پژوهش فرهنگي سال".
وي با اشاره به اهميت و قدمت اين جشنواره؛ گفت: جشنواره پژوهش فرهنگي سال"،‌جشنواره‏اي كه چنانچه در راستاي وظايف و مأموريت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اجرا شود مي‌تواند معنادار باشد.
گفتني است؛ فروردين ماه امسال نيز رئيس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دكتر يحيي طالبيان، در گفتگو با خبرنامه پژوهشگاه بر ضرورت انجام پژوهش¬هاي فرهنگي در كشور تأكيد كرده و خاطر نشان كرده بود: جاي پژوهش¬هاي فرهنگي در كشور، خالي است. وي لازمه اجراي فعاليت¬هاي فرهنگي اثربخش را انجام پژوهش به عنوان پشتوانه علمي اين فعاليت¬ها دانسته و افزوده بود: رصد سالانه پژوهش‌هاي فرهنگي با هدف معرفي اين پژوهش¬ها به سازمان¬ها و دستگاه¬هاي اجرايي و نيز تقدير از پژوهشگران آن¬ها ضروري است. دبير علمي «جشنواره پژوهش فرهنگي سال» ويژگي خاص «جشنواره پژوهش فرهنگي سال» را معطوف بودن آن به پژوهش¬هاي فرهنگي اعلام كرده و تاكيد كرده بود جشنواره «پژوهش فرهنگي سال» تشخص ويژه¬اي نسبت به ديگر جشنواره¬ها مانند جشنواره فارابي دارد و اجراي آن با اين ويژگي مي‌تواند معنادار باشد./ص


برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، ارتباطات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار