با ترمیم خطوط لوله آسیب دیده بار دیگر گاز ایران در رگهای ترکیه تزریق شد.

به گزار ش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گاز طبیعی تاریخی هزاران ساله دارد ، اما اهمیت آن به عنوان سوخت مورد استفاده در زندگی ما از اوایل دهه 1930 آغاز شد . در اواخر قرن بیستم مشخص شد که گاز طبیعی در بخش گسترده ای از دنیای صنعتی به یک منبع انرزی بسیار ضروری و حیاتی مبدل شده است.

طبق این گزارش: شعله ور شدن تصادفی گازها با رعد و برق یا عوامل دیگر باعث ایجاد پدیده های مشتعل طبیعی نظیر آتش جاودان باکو در دریای خزر و نقاط دیگر دنیا شد. اعتقاد بر این است که اولین بار چینی ها در 3000 سال قبل استفاده عملی از گاز را برای تبخیرآب نمک به کار گرفتند. گفته می شود چینی ها در3 قرن قبل از میلاد مسیح چاه های گاز به عمق 2000 فوت حفر کرده اند و از ساقه درخت بامبو جهت انتقال گاز استفاده می کرده اند.

بر اساس برخي نوشته هاي تاريخي ايرانيان در امر استفاده از گاز و ديگر مشتقات نفتي بر ساير اقوام معاصر خود پيشي داشتند و  آنچه كه واضح است مناطق غرب و جنوب غرب ايران از مراکز عمده نفت و گاز مي باشند و در گذشته به دليل عمق بسيار كم برخي از اين سفره هاي زيرزميني فرسايش خاك و يا حركت گسلها و ... باعث تراوش مواد نفتي به بيرون شده است.

 اولين تجربه مستقل استفاده از گاز خارج از حوزه مناطق نفت خيز به تغذيه كارخانه جديد التأسيس مجتمع كود شيميايي شيراز بر مي گردد كه توسط وزارت صنايع معادن وقت در سال 1344 احداث شده و به بهره برداري رسید و به همين منظور خط لوله اي به قطر 10 اينچ و طول تقريبي 215 كيلومتر از گچساران به شيراز احداث شد كه با نصب يك واحد كوچك نم زدايي به بهره برداري رسيد و سالها مورد استفاده بوده است.

در همین راستا شرکت ملی صادرات گاز ایران با هدف صادرات گاز طبیعی از طریق مایع سازی (LNG) و یا صادرات گاز از طریق خطوط لوله در سال 1381پا به عرصه تجاری گذاشت و فعالیتهای خود را با عقد قراردادهای مختلفی در راستای اهداف و مأموریتهای خود گسترش داد. یکی از این مأموریت های  شرکت ملی صادرات گاز از طریق خط لوله می باشد که این شرکت قراردادهایی با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه به صورت فعال دارد.

براساس این گزارش، در سال 1996 میلادی ایران و ترکیه قرارداد 25 ساله،  صادرات گاز 10 میلیارد متر مکعب  را به طول 2 هزار کیلومتری از پارس جنوبی تا مرز بازرگان به امضا رساندند که فاصله این خطوط لوله تا ترکیه 1800 متر است  که از نقطه صفر مرزی وارد کشور ترکیه می شود و بر اساس این قرار داد ایران هر روز 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند.

متأسفانه در نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه ( 28 مهر)  انفجاری در منطقه دغوبایزید ترکیه، شهری در استان آغری در نزدیکی مرز بازرگان ایران رخ داد که در پی این انفجار خط  لوله انتقال گاز ایران به ترکیه روند انتقال گاز با قطعی مواجه شد. گفتنی است  کشور ترکیه روزانه از طریق این خط لوله 30 میلیون مترمکعب گاز از جمهوری اسلامی ایران وارد می کند.

با توجه به توقف صادرات گاز به ترکیه مقامات ترک از ایران برای کمک به تعمیرات خط لوله صادرات گاز رسما درخواست کمک کردند.

شرکت ملی گاز ایران که در انفجار قبلی خط لوله هم برای کمک به ترکیه اعلام آمادگی کرده بود، بار دیگر به صورت رسمی آمادگی خود را برای کمک به ترمیم این خط اعلام کرد که این بار شرکت گاز بوتاش ترکیه نیز با استقبال از این مساله، درخواست تجهیزات مورد نیاز برای ترمیم هرچه سریع‌تر خط لوله را مطرح کرده‌است.

اکنون هیچ مشکلی در انتقال گاز طبیعی کشورهای ایران به ترکیه وجود ندارد و واردات گاز به این کشور از جریان یافته است.  

باید یادآور شد گاز شهرهای ازمیر، انکار، آنتالیا و ترکیه از طریق واردات گاز ایران تامین می کند.
اکبرپور رئیس ایستگاه اندازه گیری صادرات مرز بازرگان گفت: طبق توافقات انجام شده قرار است بازرگان دروازه صادرات گاز ایران باشد. به بیان ساده تر، با بررسی های بعمل آمده و سیاست شرکت ملی گاز ایران تصمیم بر آن شد که بازرگان به هاب انرژی کشور تبدیل شود که این امر نشان دهنده این است که گاز ایران علاوه برگرمابخشی به ترکیه گرما بخش کشورهای همسایه نیز باشد.  
 
بر اساس آمارهای شرکت بوتاش ترکیه این کشور در سال 2011 میلادی 39.7 میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد کرده است./ر
برچسب ها: انتقال ، ازسرگیری ، گاز ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار