درخواست دريافت غرامت را نمي توان خواسته اي جديد از سوي مردم يونان به حساب آورد، اما با توجه به شدت يافتن بحران بدهي هاي اين كشور و افزايش حس ضدآلماني در ميان مردم يونان، بايد آن را به عنوان واکنشی از نارضايتي ها در يونان در نظر گرفت.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، ارتش نازي هاي آلمان در سال 1941 ميلادي و در ميان جنگ جهاني دوم از مرز بلغارستان وارد يونان شد و اين كشور را به مدت چهار سال تحت اشغال خود درآورد. در جريان اين اشغال، صدها روستا در يونان با خاك يكسان شد و تعداد زیادی نيز در قتل عامي دسته جمعي كشته شدند.

در آن زمان، ظرفيت توليدي و زيرساختهاي كشور نيز به كلي ويران شد به نحوي كه در نخستين زمستان پس از اشغال يونان، 100 هزار نفر از مردم اين كشور از گرسنگي جان باختند. همچنین شمار زيادي از مردم يونان در مقابل اين اقدام نازي ها مقاومت را آغاز كردند و همين مسئله به اعدام صدها نفر از مبارزان مقاومت يونان توسط نيروهاي نازي منجر شد. آنها به توطئه و اقدام عليه رژيم نازي ها متهم شده بودند.

اما بازماندگان آن دوران در تمام سالهايي كه از اين اشغال ويرانگر گذشته است، به مبارزه اي مداوم پرداخته و از مقامات آلماني خواسته اند تا بخاطر غارت و تاراج نظام مند يونان در آن سالها، به اين كشور غرامت بپردازند.

درخواست دريافت غرامت را نمي توان خواسته اي جديد از سوي مردم يونان به حساب آورد، اما با توجه به شدت يافتن بحران بدهي هاي اين كشور و افزايش حس ضدآلماني در ميان مردم يونان، بايد آن را به عنوان پ‍‍ژواكي از بانگ نارضايتي ها در يونان در نظر گرفت. در حال حاضر، وزارت دارايي اين كشور، هيئتي را مسئول بررسي دوباره مسائل مربوط به اين واقعه كرده است.

در سال 1961 مقامات آلماني مبلغ 115 ميليون مارك به قربانيان جنايات نازي ها در يونان پرداخت كردند. وزارت خارجه آلمان اين اقدام مقامات كشورش را «تلاشي قابل توجه» در زمينه پرداخت غرامت جنگي توصيف كرد كه در قالب توافقات دوجانبه متعددي در طول چند دهه اخير انجام شده است و به همين علت ، طرح دوباره مسئله غرامت جنگي از سوي يوناني ها را بي معنا خوانده است.

اما بسیاری همچنان بر اين باورند كه دولت آلمان همچنان به يونان بدهكار است. آنها با در نظر گرفتن وامي كه در آن زمان دولت يونان وادار به اعطاي آن به آلمان شده بود، مبلغ آن را حدود 9 ميليارد دلار برآورد كرده است.

اكنون هيئت يوناني مسئول بررسي مجدد پرونده غرامتهاي جنگي بايد ارزيابي دقيقي صورت دهد و اعلام كند كه آيا نيازي به طرح دوباره مسئله غرامتها كه در نظر آلمان ها خاتمه يافته است، وجود دارد يا خير.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار