از آنجا که تندرستی یکی از ارزشمندترین نعمت‌هایی است که پروردگار در اختیار آدمی نهاده، اولین و مهم‌ترین وظیفه ما در برابر خداوند خویش، کوشش در جهت حفظ سلامت است که قوانین اسلامی هم بر آن تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس تاکید به موارد مربوط به حفظ سلامت جسمی -که منجر به سلامت روان هم می‌شوند- آنقدر در اسلام فراوان است که بعضی مردم دنیا، مسلمانان را با این قوانین می‌شناسند. مثلاً اینکه در هرکجای دنیا تا بگویی مسلمان هستی، می‌دانند به این معناست که گوشت خوک نمی‌خوری، از مشروبات الکلی استفاده نمی‌کنی و گوشت مصرفی‌ات باید به شیوه خاصی که حلال نام دارد تهیه شده باشد.

در کنار این مقوله‌های کلی، طب سنتی اسلامی برنامه غذایی ماه رمضان را بهترین برنامه برای حفظ سلامت بدن به شمار آورده و به همین دلیل ساده از مسلمان می‌خواهد یک ماه در سال هم که شده با پیروی از این برنامه غذایی به تزکیه اندام داخلی خود کمک کند. اما اگر این تزکیه به طور مداوم در برنامه زندگی مسلمان قرار گیرد، او را بیش از همیشه به تندرستی نزدیک خواهد کرد. حالا اصول این برنامه غذایی کدام است؟ من بخشی کلی از آن را به طور خلاصه و ساده شده در زیر آورده‌ام که :امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد

اول- محدود کردن وعده‌های غذایی به دو نوبت: اسلام تاکید دارد با مصرف دو وعده غذایی در فواصل زمانی مناسب، نه تنها اندام داخلی مربوط به دستگاه گوارش فرصت کافی برای هضم آن خواهند داشت، که بدن قادر خواهد بود از انرژی به دست آمده به شکلی مفیدتر و در بازه زمانی گسترده‌تر بهره برد.
دوم- پرهیز از مصرف تنقلات زیان‌بار: گرچه مصرف میان وعده‌های مغذی چون میوه و سبزیجات همواره مورد تایید بوده، اما مصرف تنقلاتی که سرشار از مواد شیمیایی هستند، به شیوه انبوه تهیه شده و مواد نگهدارنده زیادی در آنها به کار می‌رود، هرگز نمی‌تواند مورد تایید قرار گیرد. دلیل آن هم ساده است. اسلام پیروان خود را به پرهیز از مصرف غذاهایی می‌خواند که تن‌درستی او را مورد تهدید قرار می‌دهند و در عوض، آن‌ها را برای مصرف هرچه بیشتر مواد طبیعی مورد نیاز بدن تشویق می‌کند.
سوم- گنجاندن انواع ویتامین و پروتئین مورد نیاز روزانه بدن در برنامه غذایی: استفاده مناسب از شیرینی‌های طبیعی-خرما-، روغن‌های گیاهی و حیوانی طبیعی، استفاده کافی از سبزیجات و...
چهارم- مصرف به اندازه مایعات: نوشیدن حداقل ۸ لیوان مایعات از آب و چای گرفته تا آبمیوه و شیر وقهوه و دیگر نوشیدنی‌هایی که می‌توانند نیاز بدن به مایعات را مرتفع کنند.
در واقع با برداشتن چهار گام ساده اما اساسی، می‌توان پای تهدید بیماری‌های زاده زندگی در دنیای مدرن را از آستان سلامت جسم خود کوتاه کرد./س


برچسب ها: عقل ، سالم ، بدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.