مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: با انجام اقدامات مرمتی در مسجد جامع گرگان، مناره تاریخی دوران سلجوقیان مسجد جامع گرگان از محاصره خاک و دیوارهای چسبیده به آن آزاد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان، قربان عباسی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: با آزادسازی صورت گرفته، در اطراف مناره دوران سلجوقی مسجد جامع گرگان، این اثر تاریخی از محاصره خاک و دیوارهای چسبیده به آن رها شد.

وی افزود: اقدامات مرمتی مسجد جامع گرگان شامل؛ مناره، ورودی در اصلی، پوشش سقف و اندود زیر ایوان از (اول خرداد) سال جاری آغاز شده و در حال انجام است.

عباسی با اشاره به اینکه حمایت مفید برای آزادسازی مناره از محاصره خاک و دیوار 45 روز به طول انجامید، تصریح کرد: 15 روز دیگر برای آزادسازی اطراف مناره زمان نیاز است.

وی تبدیل پوشش سقف ایرانیت مسجد به سفال و حالت اولیه، سبک قدیم و اصیل و سنتی خود را از اقدامات مرمت مسجد جامع گرگان بیان کرد و ادامه داد: عملیات پوشش سقف ضلع جنوبی مسجد به اتمام رسیده و در ضلع شمالی سعی در برگرداندن به سفال است.

عباسی افزود: در اقدامات بعدی نیز، درب مسجد از حالت فلزی به در چوبی تبدیل می شود.

وی در خصوص اقدامات بعد از آزادسازی مناره تاریخی مسجد جامع از محاصره خاک و دیوار، گفت: بندکشی، پوشش سقف، بازسازی و آزادسازی قسمت شرقی مناره و نورپردازی از اقدامات در دست اجرا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با اشاره به اعتبارات بازسازی و مرمت مسجد جامع گرگان، با بیان اینکه برای مرمت و بازسازی مسجد جامع گرگان یک میلیارد و 500 میلیون تومان نیاز است، افزود: در حال حاضر 300 میلیون تومان اعتبار ملی برای مرمت مسجد جامع تخصیص یافته است.

وی بازسازی تاسیسات و زیرساخت تاسیسات و آزادسازی الحاقات پشت مسجد، کف سازی و تبدیل آن به سنگ فرش سنتی و جکع آوری گچ های چسبیده به مناره و بندکشی بدنه های

آجری و ساخت آن و نصب درب چوبی در ورودی درب اصلی را از دیگر برنامه ها و اقدامات پیش بینی شده و قابل اجرای پروژه مرمتی مسجد جامع برشمرد.

عباسی از حمایت علمای بزرگ همچون آیت الله علوی گرگانی، آیت الله میبدی و آیت الله نورمفیدی در بازسازی و مرمت مسجد جامع خبر داد و خاطرنشان کرد: این بزرگان تاکید زیاد در استفاده از نظر کارشناسان خبره در بازسازی داشته اند.

وی از شهرداری گرگان خواست: در ساخت و ساز اطراف مسجد جامع گرگان که سمبل و نماد تاریخی شهر گرگان است به طور دقیق و اصولی برخورد کنند تا ساخت و سازهای غیرکارشناسی موجب پنهان شدن پوشش مسجد از دید بینندگان و بازدیدکنندگان نشود./س

برچسب ها: مسجد جامع ، مناره ، سلجوقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.