شرکت ایران خودرو به جای اینکه در ساخت خودروی رانا از خلاقیت بهره ببرد تصمیم به اتخاذ مدل چینی به صورت ناقص گرفته و در ساخت بدنه این خودرو، مخصوصا قسمت درها عقب و جلو از 206 کپی برداری کرده است.

 
به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران توسعه به سبک چینی روزگاری بحث اول اقتصاد کشور بود. پس از کش وقوس های فراوان اما این ایده به کلی از مباحث و نظریه های اقتصادی کشور کنار رفت. ولی نشانه های این مدل توسعه و تلاش برای پیشرفت را همچنان می توان در برخی حوزه ها، البته به شکلی ناقص و گزینشی مشاهده کرد. صنعت خودرو یکی از حوزه هایی است که این روزها خودروسازان به سمت چینی سازی آن پیش می روند.

حرف چنین نیست که بگوییم چون برخی قطعات خودروها اکنون از چین وارد می شود پس صنعت خودروی کشور چینی است. بلکه بحث فراتر از این هاست. زیرا اکنون مشی و منش خودروسازان چینی تر از واردات برخی قطعات به نظر می آید.  یکی از ترفندهای همیشگی خودروسازان چینی این است که طرح و مدل یک خودرو را می گیرند و از اول تا آخر آن را از نو می سازند. چندی پیش بود که یکی از خودروسازهای چینی از خودرویی به اسم «بید» رونمایی کرد که کپی برابر اصل بنز باراباس بود. حتی آرم این خودرو هم از روی شرکت خودروسازی بی.ام.و کپی برداری شده بود.

خودروسازان ایران هم با دیدن چنین خودروهایی گویا تصمیم گرفته اند که مشی چین در خودروسازی را به صورت ناقص عملی کنند. برای روشن تر شدن موضوع خوب است که پای رانا این خودروی جدید بازار کشور را به بحث باز کنیم.برای این کار بهتر است در ابتدا نگاهی به خودروی رانا بیاندازیم و آنرا تحلیل کنیم. اگر شما بدنه خودروی رانا را از کنار نگاه کنید و کاپوت و صندوق عقب آنرا نادیده بگیرید متوجه نکته جالبی می شوید. آن هم اینکه نمی توان تشخیص داد این خودرو پژو 206 است یا «رانای» ایرانی!
دلیل امر این است که شرکت ایران خودرو به جای اینکه در ساخت خودروی رانا از خلاقیت بهره ببرد تصمیم به اتخاذ مدل چینی به صورت ناقص گرفته و در ساخت بدنه این خودرو، مخصوصا قسمت درها عقب و جلو از 206 کپی برداری کرده است.



البته به نظر می آید که چراغ ها و ساختار کلی این خودرو 22 میلیون تومانی هم از دیگر خودروها کپی برداری شده باشد اما چیزی که در نگاه اول مشخص است این است که بدنه این خودرو نمونه ای از بدنه 206 است.
در عکس زیر شباهت بی نظیر بدنه رانا به خوبی مشخص است. در این عکس ما برای درک راحت تر موضوع کاپوت و صندوق عقب رانا را از صحنه حذف کرده ایم.برای متقاضی این خودرو که باید برای خرید آن 22 میلیون پول هزینه کند این امر قطعا ناامید کننده به نظر می آید. زیرا تبلیغات سازنده این خودرو پیش از این خبر از خودرویی زیبا با ظاهری کاملا جدید می داد. حال که این خودرو به بازار آمده اما با خودرویی رو به رو شده ایم که فرم آن با کمی مسامحه همان فرم و ساختار 206 از نوع صندوق دار است.

سمند هم کپی برداری است
نکته اینجاست که فقط رانای تازه به بازار آمده نمونه ای از کپی برداری های خودروسازان ایران نیست. این مدل نیمه چینی پیش از این هم در خودروی سمند دیده شده بود. اگر از رو به رو به سمند نگاه کنیم و آنرا مقابل خودروی «گل» بگذاریم متوجه شباهت دقیق طراحی این دو خودرو به یکدیگر می شویم. این موضوع به خوبی نشان می دهد که خودروسازان ایران تا چه اندازه برای متنوع کردن بازار خودروی کشور به «توسعه سبک چینی» روی آورده اند.
توسعه ای که به قول خود چینی ها هیچ پیشرفتی به جز حرفه ای شدن در امر کپی کاری در پی ندارد و موجب پایان یافتن خلاقیت در هر صنعتی می شود.
برچسب ها: چینی ، ایرانی ، کپی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار