مدیر کل زندانهای سیستان و بلوچستان در جلسه شورای قضایی استان از تعامل موجود میان دستگاه قضایی در زندانهای استان تقدیر نمود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، در این جلسه که با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمیدی رئیس کل دادگستری ، مدیران کل ادارات قضایی ، روسای دادگستری و دادستانهای شهرستانهای استان برگزار شد .

بابایی با اشاره به مشکلات موجود از جمله کمبود فضای فیزیکی ، تراکم جمعیت کیفری ، آمار ورودی از خارج استان ، مدیریت و همکاری خوب مراجع قضایی به ویژه دادستانهای استان را بالاخص در جریان عفو اخیر مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان ، شایسته تقدیر ویژه دانست .

مدیر کل زندانهای استان با اعلام این خبر که با برخورداری 54 درصد زندانیان از عفو ماه مبارک رمضان استان سیستان و بلوچستان رتبه اول کشوری را در این زمینه کسب نموده از کسب رتبه اول کشوری اعزام به مرخصی زندانیان در استان نیز خبر داد و افزود: بسیاری از زندانیان مشمول عفو دارای حبس های طولانی مدت بودند و در این میان شهرستان زابل با 36 درصد و زاهدان با 19 درصد اعزام زنداینان محکوم به مرخصی بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر شهرهای استان داشته اند .

عضو شورای قضایی استان با ارائه آماری از تعداد زندانیان ورودی استان در هفت ماهه نخست سال جاری بیشترین رقم را مربوط به شهر زاهدان مرکز استان اعلام نمود و اظهار داشت: هزینه زندانیان ورودی برای زندان روزانه مبلغ قابل توجهی بوده و این هزینه شامل خدمات اولیه پذیرش از جمله اسکرین ، واکسیناسیون ، انگشت نگاری ، تشکیل پرونده قضایی ، هزینه های پزشکی و ... است که این آمار ورودی به زندانها به همراه هزینه جاری زندانیان موجود هزینه سنگینی را بیت المال تحمیل می نماید و به نظر می رسد با اتخاذ تدابیری می توان از ورود بسیاری از زندانیان با هدف کاهش آسیب های اجتماعی و هزینه های مالی جلوگیری نمود .

رئیس ستاد پیشگیری و کاهش آسیب رفتارهای پر خطر زندانهای استان تاکید کرد: بسیاری از زندانیان ورودی به زندانها را در فصول سرد سال افراد بی سر پناه و کارتن خواب شامل می شود که این دسته از زندانیان ورود به زندان با توجه به فراهم بودن شرایط زندگی در زندان را به آزادی ترجیح می دهند که این خود یک آسیب بزرگ و تامل بر انگیز است .

رئیس ستاد کاهش جمعیت کیفری زندانهای استان با اشاره به ظرفیت موجود و تراکم بالای جمعیت کیفری در زندان ها اظهار داشت: هم اکنون درصد عمده از قرارها مربوط به قرار کفالت بوده که می توان با کمی تامل ، صبر و تامل و امعان نظر در تعلیق تعقیب یا تعلیق مجازات از منتهی شدن بسیاری از پرونده ها به زندان جلوگیری نمود .

بابایی با بر شمردن برخی آسیب های ورود به زندان از جمله به خطر افتادن سلامت اجتماعی فرد زندانی و خانواده اش ، استفاده از ظرفیت های موجود باز دارنده حبس از جمله شوراهای حل اختلاف ، توانایی معاونت پیشگیری از جرم دادگستری ، آموزش های اجتماعی قضایی به عموم مردم را ضروری ارزیابی نمود و افزود با بکارگیری تمهیداتی می توان آمار ورودی به زندان ها را کاهش داد .

مدیر کل زندانهای استان در قسمت دیگری از سخنانش با ارائه آماری از وضعیت جمعیت کیفری کشور و مقایسه آن با آمار و نرم جهانی بازنگری در برخی از مجازاتهای حبس را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: بدون تغییر قانون می توان از مجازاتهای جایگزین حبس استفاده نمود و در این راه اجرای قانون ماده 2 در برخی نقاط استان که مغفول مانده است می تواند مورد نظر قرار گیرد .

رئیس ستاد اقامه نماز امر به معروف و نهی از منکر زندانهای استان برنامه های اصلاحی و تربیتی زندانهای کشور را بر گرفته از تعالیم ناب اسلامی و سیره متعالی علوی برشمرد و تاکید و پیگیری مسئولان ارشد قوه قضائیه از جمله ریاست معزز قوه حضرت آیت ا...آملی لاریجانی و ریاست سازمان زندانها در این خصوص نشان دهنده اهمیت موضوع دانست .

وی با اشاره به حدیثی از معصوم (علیه السلام) که فرمودند: اگر کسی امری از امور مسلمین را پذیرا شد و اهتمام کمتر از اهل خانه خود را برای این امر می گذارد بوی بهشت به مشام او نمی رسدتوجه به مسئولان قضایی به امور زندانیان و خانواده هایشان را پیروی از سیره علوی و تعالیم اسلامی دانست .

این مقام قضایی استان استفاده از ظرفیت ستاد دیه به جهت آزاد سازی زندانیان با جرائم مالی، انجمن های حمایت با رویکرد انجام برنامه های حمایتی از شخص زندانی و خانواده اش ، فعالیتهای حرفه آموزی و اشتغال و برنامه های حمایتی پس از خروج را ضامن کاهش تکرار جرم و در نتیجه عدم مراجعت به زندان و کاهش جمعیت کیفری برشمرد و ملاک موفقیت و خروجی برنامه های اصلاحی و تربیتی را کاهش آمار عود به زندان دانست .

مدیر کل زندانهای استان در پایان ضمن تاکید بر توجه به دغدغه های مراجع قضایی در خصوص مسائل زندانهای استان از همکاری و تعامل سازنده دستگاه قضایی استان تقدیر نمود.

در این جلسه روسای دادگستری و دادستانهای شهرستان استان نیز در سخنانی به بیان نقطه نظرات خود در خصوص مسائل زندان و زندانیان پرداختند که مدیر کل زندانهای استان به پاسخهای لازم را ارائه نمودند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.