متخصصان کشور موفق به حذف آلاینده‌های آلی و میکروبی بخصوص در پساب های شیمیایی مثل نفت و گاز با استفاده از روش نانوفتوکانالیستی دست یافتند.

دکتر مهرزاد فعلی زاده، متخصص آب و انرژی در گفتگو با خبرنگار دانش باشگاه خبرنگاران گفت: در این روش آلاینده‌های خطرناک پساب‌های شیمیایی مثل نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع داروسازی، صنایع کود و سم کشاورزی به طور صددرصد حذف می‌شوند و دارای مزایای زیادی از جمله تخریب کامل آلاینده بدون تولید ماده ثانویه آلوده کننده، عدم احساس سمی‌بودن محلول، امکان استفاده از انرژی پاک و پایدار خورشیدی و امکان بومی‌سازی آن در کشور می‌توان اشاره کرد.

وی افزود: روش‌های نوین فتوکاتالیستی در جهت حذف آلاینده‌ها که حذف باکتری شاخصی به نام اشوشیاکولی بود مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و از جمله پارامتراژهای 2 فتوکاتالیست دی‌اکسید تیتانیوم و اکسید‌ روی برای این فرایند مورد بررسی و بهینه سازی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه آزمایشات انجام شده در این روش صد درصد موجب حذف آلاینده‌ها شده تصریح کرد: این روش حذف آلاینده‌ها در گذشته مورد استفاده قرار نمی‌گرفت و با دستیابی به این روش تحولی در حذف آلاینده‌های شیمیایی ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های عملیاتی این روش خیلی پائین است به علت اینکه انرژی مورد نیاز این روش از انرژی خورشیدی تأمین می‌شود.

استانداردهای محیط‌زیست کشور هنوز واقعی نیست

دکتر فعلی زاده در ادامه گفت: حوزه HSE به خاطر در برگیری حوزه‌های ایمنی و محیط‌ زیست اهمیت بسزایی در صنعت دارد که متأسفانه در کشور ما اهمیت چندانی ندارد و در حوزه محیط زیست هم در محیط، آب، هوا و خاک صنایع ما اثرات غیرقابل جبرانی را به محیط زیست وارد می‌کنند و در زمینه ایمنی هم سالانه افراد زیادی به علت عدم رعایت مسائل ایمنی جان خود را از دست می‌دهند.

وی به روش‌های کمک به حوزه HSE کشور اشاره کرده و یادآور شد: باید به مدیران حوزه HSE اهمیت داده شود و به شرکت هایی که در سطح کشور در این حوزه کار می‌کنند در زمینه اجرایی کمک داده شود و از لحاظ علمی وقتی نیز این حوزه‌ها را تقویت کرد.

وی خاطرنشان کرد: استاندارادهای کشور در حوزه HSE واقعی نیست و استانداردهای موجود هم رعایت نمی‌شود و سازمان‌های مجری این حوزه آنقدر قدرتمند نیستند که بتوانند جلوی تخلفات در این حوزه را بگیرند./ح
برچسب ها: آلاینده ، میکروب ، پساب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار