با افتتاح شبکه ملی سلامت؛

ماموريت هاي اورژانس پيش بيمارستاني الكترونيكي مي شود/مازندران و آذربايجان پيشرو در اتصال به شبكه ملي سلامت

با افتتاح شبکه ملی سلامت کلیه مأموریت های اورژانس پیش بیمارستانی الکترونیکی شده و تا پایان سال 15 هزار مرکز بهداشتی درمانی به این شبکه متصل می شوند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران در برنامه گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته پخش شده در خصوص راه اندازی شبکه ملی سلامت افزود: فناوری اطلاعات در 20 سال گذشته به سمت شبکه محوری پیش رفته است و امروز در کشورهای توسعه یافته یکی از عوامل ارتقاء و بهبود سلامت مربوط به شبکه است و هر روز نیز با افتتاح یک شبکه جدید بخش سلامت نیز از مهمترین بخش هایی است که در شبکه  ملی سلامت مورد توجه قرار گرفته است و این تنها به کشور ما اختصاص ندارد بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا، شبکه سلامت را به دلیل اهمیت و اطلاعات آن از مهمترین شبکه ها می دانند.

وی گفت: در دولت دهم تمهیدات ویژه ای برای نقاط محروم دیده شده امروز بخش های عمده ای از کشورمان و حتی روستاهای دور افتاده به ارتباطات پرخطر مجهز شدند و یکی از کشورهای مطرح در حوزه ICT روستایی هستیم و امکان پهنای باند وجود دارد و هدف این است که توسعه پهنای باند را در روستاها از طریق شبکه داشته باشیم.

حکیم جوادی تصریح کرد: خوشبختانه یکی از ویژگی های وزارت بهداشت این است که همکاران خوبی هم در فناوری اطلاعات دارند و هم پزشک هستند و این باعث شده که کار به لحاظ تخصصی راحت تر انجام گیرد البته معماری شبکه با وزارت ارتباطات است و شاخص های مهمی را در نظر گرفتیم و از جمله این شاخص ها، یکپارچگی شبکه و دیگری بحث اهمیت است.

وی با اشاره به یکی از پروژه هایی که وزارت ارتباطات ملزم به پیاده سازی آن است گفت: پیاده سازی سامانه مدیریت است اطلاعات است تا از امنیت کامل برخوردار باشند ما در برنامه پنجم شبکه های مختلفی را طراحی کردیم که از جمله آنها می توان به شبکه مدارس، شبکه علمی کشور و شبکه امور مالیاتی و هفته آینده نیز شبکه گمرکی کشور را افتتاح خواهیم کرد.

وی افزود: یکی از نیازهای بخش سلامت این است که هویت افراد را از نظر سلامتی مورد بررسی قرار دهد ما باید در شبکه ملی اطلاعات تعاملات را انجام دهیم چرا که بخش های مختلف نیاز به اطلاعات یکدیگر دارند و این باعث می شود سرعت و بهره وری کار افزایش یابد، امروزه بسیاری از خدماتی که سازمان های دولتی انجام می دهند به اسناد و مدارک نیاز دارند و یکی از ویژگی های شبکه ملی اطلاعات، کاهش اسناد و مدارک و پایین آوردن هزینه و جلوگیری از اتلاف وقت است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: امروز دنیا به سمت تحرک پیش می رود و ما جز کشورهایی هستیم که در آینده نزدیک هم تجهیزات هوشمند برای خود متصل به شبکه می شوند و با تجهیزات متحرک در پزشکی بسیاری از مشکلات حل می شود.

*بیش از 4700مرکز بهداشتی درمانی به شبکه سلامت متصل شده
ریاضی، مدیر دفتر فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در ادامه افزود: شبکه ملی سلامت(شمس) یک زیرساخت ارتباطی بین تمام مراکز تشخیصی درمانی سراسر کشور است و تاکنون بیش از 4700مرکز بهداشتی درمانی به این شبکه متصل شدند. درحال حاضر 50 هزار مرکز بهداشتی درمانی در کشور داریم که 30 هزارآنها دولتی و 20 هزار مرکز خصوصی است و متناسب با نیازمان شبکه ملی سلامت را راه اندازی کردیم طی 15 سال گذشته که بحث ارتباطات مطرح شده تعداد 2100مرکز بهداشتی زیرساخت اینترنتی با پهنای باند 128 مگابایت داشتند و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم 15 هزار مرکز بهداشتی درمانی را به این شبکه متصل کنیم البته امنیت نیز بحث مهمی است که در این پروژه بسیار بالاست.

وی گفت: مازندران و آذربایجان از جمله استان های پیشرو در اتصال به شبکه ملی سلامت هستند و همکاری خوبی نیز با دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور داریم.

ریاضی با اشاره به خدمات الکترونیکی که در این شبکه وجود دارد تصریح کرد: مدیریت تخت های بیمارستانی، تخت های ‌ICU، CCU در شبکه به خوبی دیده شده به گونه ای که تخت های بیمارستانی از قبل مشخص می شود که خالی است یا خیر و اگر خالی بود رزرو می شود و طبق برنامه پنجم همه شهروندان باید پرونده الکترونیکی سلامت داشته باشند و این در این طرح دیده شده است.

وی افزود: طبق ماده 33 و 35 برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت باید پرونده الکترونیکی سلامت را با استفاده از این ابزار فراهم کند که با افتتاح این شبکه و رشد و توسعه آن، تا پایان سال نیمی از مراکز بهداشتی درمانی به شبکه ملی سلامت متصل خواهند شد، همچنین عدالت در سلامت را با استفاده از این شبکه خواهیم داشت و حتی مردم بدون مراجعه حضوری از طریق پزشکی از راه دور می توانند، خدمات را دریافت کنند و در جشنواره خدمات الکترونیکی سلامت که بهمن برگزار می شود تعداد زیاد خدمات برای مردم معرض می کنیم.

*الکترونیکی شدن مأموریت اورژانس پیش بیمارستانی

غلامرضا معصومی، رئیس مرکز اورژانس کشور در ادامه افزود: بحث پرونده الکترونیک سلامت را در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی از یک سال و نیم پیش آغاز کردیم و سال آینده الکترونیکی شدن مأمورین اورژانس پیش بیمارستانی را داریم و هدف این است که همکاران در حین رفتن به مأموریت از طریق پرونده الکترونیک سلامت وضعیت بیمار را به خوبی بررسی کرده و بشناسند و آن را به اورژانس منتقل کنند و همچنین از وضعیت تخت بیمارستان ها مطلع شوند و تمامی این اطلاعات در پروند الکترونیک می ماند و این امر می تواند در بحث پزشک خانواده نیز برای فرد مفید باشند.

*مدیریت سلامت و تخصیص بودجه از مزایای شبکه ملی سلامت است

محمدشریعتی، رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده در ادامه افزود: اجرای پزشک خانواده مستلزم داشتن پرونده الکترونیک سلامت است و این پرونده مستلزم داشتن شبکه ای پایدار است بنابراین شبکه شمس برای ما امنیت و بستر پرسرعت را فراهم مي کند و حتی می توانیم در دورترین نقاط روستایی از این پرونده استفاده کنیم.

وی گفت: شمس فقط برای خسارت پیشرفته نیست بلکه دستگاه هايي طراحی کردیم که به عنوان دستگاه سنجش از راه دور در خانه های بهداشت مستقر می شود و می تواند فشار خون، نوار قلب و کلیه المان های سلامتی را اندازه گیری کرده و بر روی سامانه ارسال کند و برای پزشک خانواده فرد بفرستد بنابراین شبکه ملی سلامت یکی از بسترهای اصلی کا ما است و اگر نباشد نمی توان کاری از پیش برد.

وی تصریح کرد: تاکنون 60 هزار پزشک از طریق این شبکه ثبت نام کردند و 24 میلیون و 800هزار پرونده از اطلاعات مردم در این شبکه ثبت شده و تاکنون بیش از 3 میلیون و 600 هزار و 40 نفر در سامانه پزشک خانواده، پزشک خود را انتخاب کردند و شبکه شمس کمک می کند که بتوانیم در مدیریت سلامت منطقه و تخصیص منابع و بودجه بهینه سازی کنیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار