پرفشاري خون، شايع ترين مشكل كشورهاي در حال توسعه است كه در صورت عدم درمان، نارسايي قلبي و نارسايي مزمن كليه را به همراه دارد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، نرگس جريده، كارشناس تغذيه شبکه بهداشت و درمان شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه افزود: اگرچه درمان خاصي براي پرفشاري خون وجود ندارد، اما با پيشگيري و كنترل، عوارض جانبی این بیماری کاهش می یابد.

نرگس جريده با تاكيد بر لزوم اصلاح نحوه زندگي بیماران مبتلا به پرفشاری خون، اظهار کرد: استفاده از يك رژيم غذايي صحيح در کنار کاهش وزن، دريافت اندک نمك، فعاليت بدني و پرهیز از مصرف دخانیات، عمده ترین راه های کنترل این بیماری هستند.

وی ادامه داد: شش تا هشت واحد نان و غلات كامل، چهار تا پنج واحد سبزي و ميوه، دو تا سه واحد لبنيات كم چرب يا بدون چربي، كمتر از 6 اونس گوشت كم چرب، مصرف چهار تا پنج مرتبه حبوبات و مغزهای روغنی، دو تا سه واحد چربي و روغن و پنج بار مصرف اندک شيريني در هفته، رژيم غذايي مناسبی براي جلوگيري و كنترل فشارخون بالا است.   

اين كارشناس تغذيه اضافه کرد: در برررسي هاي انجام شده کاهش 5 درصد از وزن بدن، پيروي از يك رژيم كم چرب، كاهش سديم در رژيم غذايي به میزان كمتر از دو هزار و 400 میلی گرم در روز، هم چنین افزايش فعاليت بدني به ميزان 30 دقيقه و سه بار درهفته، شيوع پرفشاري خون را به میزان قابل توجهی كاهش داده است. /ح
برچسب ها: کلیه ، نارسایی ، فشارخون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار