افزایش 40 درصدی قیمت قیر، عرضه این محصول نفتی را در بازار با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، فریبرز واحدی مدیرکل راه و ترابری استان تهران ضمن بازديد از نوزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها، گفت: نبود قیر در بازار، صنعت راهسازی را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: به دنبال رشد قیمت مصالح ساختمانی، ماده اولیه تولید آسفالت نیز طی ماههای اخیر با افزایش قیمت مواجه شد؛ اما هم اکنون گرانی و کمبود قیر به قدری مشهود شده که نتیجه آن تأخیر در اجرای پروژه های بزرگ راهسازی عمرانی پایتخت است.

مدیرکل راه و ترابری استان تهران همچنین در ادامه توضیح داد: پیمانکاران راهسازی به دلیل نبود نقدینگی امکان خرید قیر ندارند و در طرف مقابل کارخانه های تولید قیر نیز برای فروش محصولاتشان شرط پرداخت نقدی را جلوی پای پیمانکاران گذاشته اند و این دو اتفاق متضاد باعث کند شدن شدید سرعت اجرای پروژه ها شده است.

واحدی افزود: به صورت میانگین مصرف سالانه آسفالت در استان تهران 700 هزار تن است که برای تولید آن حداقل 40 تا 50 هزار تن قیر لازم است و این در حالی است که قیمت قیر در هر تن در آبان ماه سال گذشته 570 هزار تومان بود ولی با 40 درصد افزایش در حال حاضر به بیش از 770 هزار تومان رسیده است.

واحدی علاوه بر این از سوء استفادهای دلالان و واسطه ها در اثر افزایش ناگهانی قیمت قیر و محدود شدن عرضه آن خبر داد و گفت: اخیراً به خاطر گرانی قیر، یکسری واحدهای تولیدی متفرقه اقدام به تولید قیرهای بی کیفیت و فاقد استاندارد کرده اند و آن را تنی 150 هزار تومان می فروشند که مصرف چنین قیرهایی برای پروژه های عمرانی به نحو جبران ناپذیری خسارت آفرین خواهد بود.

در پایان واحدی پیشنهاد کرد: دولت با راهکارهای جدید مجوز تأسیس پالایشگاهها وکارخانه های تولید قیر را صادر کرده و تسهیلاتی برای بخش خصوصی فراهم کند تا بخش خصوصی رغبت و توانایی سرمایه گذاری در صنعت قیر را داشته باشد، تا در نهایت با افزایش کیفیت آسفالت دغدغه خاطر مسئولان فنی و عمرانی صنعت راه  بر طرف شده و ارز آوری برای کشور بدین طریق فراهم شود./س

برچسب ها: قیر ، آسفالت ، پروژه ، راه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار