مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:یکی از به یاد ماندنی ترین بخش های سریال امام علی (ع) بدون شک موسیقی آغازین است که گوش سپردن به آن هنوز هم بعد از گذشت سالها، تازه و هیجان انگیز است. این موسیقی اثر ماندگار فرهاد فخرالدینی است.
ماجراي ساخت آهنگ اين سريال توسط استاد فخرالديني به اين قضيه برميگردد كه او در دهه 40 با راهنماييهاي دكتر مهدي بركشلي، پژوهشهايي در زمينه پردهبندي تنبور خراسان به روايت ابونصر فارابي انجام داد.
بعد از آن متون كهن ديگري را درباره موسيقي بررسي كرد. در ميان آن آثار شيوه آوانگاري عبدالقادر مراغهاي در دو كتاب مقاصد الالحان و جامع الالحان نظر او را جلب كرد. عبدالقادر اين كتابها را با حروف ابجد ثبت كرده بود.
با توجه به گذشت قرنها و منسوخ شدن اين شيوه آوانگاري رسيدن به آهنگ اصلي تحقيق و پژوهش بسياري را ميطلبید.
استاد فخرالدینی درباره رمزگشایی از یکی از سرودههای عبدالقادر مراغهای ميگويد: عبدالقادر آهنگی دارد در دو کتاب مقاصدالالحان و جامعالالحان که با حروف ابجد نوشته شده و تاکنون شمار زیادی از پژوهشگران خارجی و خودی روی آن کار کردهاند؛ ولی هیچ کدامشان موفق نشدهاند که شعر و آهنگ این قطعه را با هم تطبیق بدهند، توفیق کشف این کار به من رسید که نزدیک ۳۰ سال روی آن کار کردهام.
اين آهنگ توسط استاد فخرالديني به عنوان موسيقي تيتراژ سريال امام علي(ع) با دو زبان فارسي و عربي به اجرا در آمد.
تصنيف اين اثر را صديق تعريف خواننده مشهور و تواناي ايران اجرا كرد كه بسيار مورد استقبال قرار گرفت. اثري كه بايد يكي از زيباترين موسيقيهاي فيلم ايران ناميد و قابليت اين را دارد كه بارها شنيده شود و هربار هم مخاطب را در حال و هوايي غريب قرار دهد.
شعري كه بيتهاي فارسياش ترجمه همان بيتهاي عربي سروده عبدالقادر مراغهاي است.
كل صبح و كل اشراق ايا
تبك عيني به دمع مشتاق ايا
د لسعت حيه الهوا كبدي
فلا طبيب لها و لا راقي
اِن الحبيب الذي شَفَقتُ به
وَ عنده نور رقيتي و ترياقي
زد مار هوا بر جگر غمناكم
سودي نكند فسونگر چالاكم
آن يار كه عاشق جمالش شدهام
هم نزد وي ست رقيه و ترياقم
خسته نباشین
کیفیت بهتری از این موسیقی شیرین نداشتید؟
باعرض سلام وخداقوت خدمت شماعزیزان زحمت کش.
دست مریزاد
دمتون گرم.