با پایان یافتن عملیات مرمت خانه صدق آمیز این بنای با ارزش تاریخی پذیرای گردشگران است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس خانه تاریخی صدق آمیز در بافت قدیمی شهر شیراز با بیش از 300 میلیون ریال اعتبار مرمت شد.
مدیر داخلی بافت تاریخی شیراز گفت:عملیات مرمت این اثر تاریخی سال جاری از فروردین ماه شروع شد که پس از چهارماه به پایان رسید.
سیامک بصیری با اشاره به اینکه تامین اعتبارمرمت این اثر از محل طرح منازل مشارکتی انجام گرفته است، گفت: سبک سازی بام و احیای پوشش سقف بام و خرپشته این خانه از جمله اقدامات مرمتی انجام گرفته در این بنای تاریخی است.
بصیری افزود: در محل های مورد نظر تعمیرات آجرکاری و بندکشی و همچنین مرمت شیرسرهای چوبی حیاط نیز انجام گرفته است.
وی بااشاره به این که این بنای تاریخی پارسال با تلاش هاشم صدق آمیز مالک منزل ونیز حمایت های اداره کل میراث فرهنگی استان به عنوان نخستین موزه فرش در استان فارس گشایش یافت گفت : میراث فرهنگی با حمایت از ایگونه طرح ها علاوه بر حفظ آثار تاریخی باایجاد فضاهای جدید گردشگری در راستای رونق وتوسعه گردشگری کام بر می دارد ودر مرمت بناهای تاریخی تحت تملک اشخاص نیز مشارکت مالی دارد.
خانه میرزا کریم فراش(خانه صدق آمیز) واقع در در بافت قدیم شهر شیراز ، خیابان لطفعلی خان زند ، کوچه باغ نارنجستان ، کوچه ساعت به پلاک 190 از بناهای دوره قاجاریه محسوب می شود.
این خانه در مجاورت مجموعه قوامی متعلق به پیشکار قاجار، میرزا کریم خان فراش بوده واز زیر زمین آن به عنوان اسلحه خانه استفاده می شد.
پلان این خانه سه طرف ساخت در دو طبقه با یک زیرزمین است تزیینات به کار رفته در این خانه قدیمی درک ارسی و رفهایی به سبک دوره زندیه با تزئینات ساده مقرنس ، گچبری سقف به صورت ترنج مرکزی و طراحی گل و مرغ ، شیشه های رنگی ،پلکانهای سنگی مشبک ، آجرکاری به صورت خفته- راسته وشیر سرهای چوبی است./س

برچسب ها: بازگشایی ، خانه ، صدق آمیز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.