به گزارش خبرنگار
دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حضرت آیتالله جوادی آملی استاد حوزه علمیه قم در پیام تصویری خود به همایش «ژئوپولتیک شیعه» که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در حال برگزاری است با تبریک فرا رسیدن عید ولایت و غدیر به حضرت ولی عصر(عج) و نخبگان و عالمان و حوزویان و دانشگاهیان اظهار داشت: آن چه مورد عنایت ذات اقدس الهی در مشخص کردن خلیفه خود به وسیله رسول الله بوده، این است که خداوند سبحان انسان را به کرامت ستود.
وی افزود: اصل دوم این است که کرامت انسان ذاتی نیست، بلکه به استناد این که خلافت او از خداوند کریم است خلیفةالله نیز از کرامت برخوردار است، لذا خلیفههای راستین همان انسانهای کامل معصوم هستند که در قلمرو فعالیت آنها مردان با ایمان سهمی از خلافت دارند، بنابراین اول انسان کامل خلیفه خداست و مومنان در سایه آن قرار میگیرند؛ لذا اگر کسی اوامر خداوند را انجام دهد خلیفه الهی است و از کرامت برخوردار است و در غیر این صورت خلیفه نیست و کرامت ندارد.
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: وجود مبارک علیبنابیطالب کریم بود، چون خلیفه کریم بود و بدون دستور ذات اقدس الهی نه قیامی داشت و نه قعودی.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اصل سوم در خلافت علی (ع) گفت: وقتي وجود مبارک امیرالمومنین(ع) در غدیر به خلافت منصوب شد، اين سمت مُلکی آن حضرت بود، نه صفت ملکوتی، لذا امامت آن حضرت از نظر ملکی در غدیر نصب شد و در سقیفه غصب شد، اما خلافت واقعی حضرت که علم غیب او و کرامت اوست قابل نصب اعتباری نیست و امامت ملکوتی ایشان سرجایش محفوظ است .
آیت الله جوادی آملی افزود: امیرالمومنین علی (ع) سعی میکرد امت اسلام را به کرامت برساند و در سایه آنها خلافت را تثبیت کند و دیانت را در سایه خلافت حفظ کند بنابراین خلیفهالله باتقواست و انسان متقی کریم است و با توجه به این که علیبنابیطالب (ع) دین آزادی داشت سعی کرد امت اسلامی و امت علوی را از بند شهوت و غضب آزاد کند .
وی با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر برای نصب او به حکومت مصر تصریح کرد: ایشان در این نامه فرمودند که انسان در سایه دین، کریم میشود و به مقام خلیفه الهی دست یافته و در سایه دین از عزت برخوردار میشود .
آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: دین اسلام در زمان علی (ع) به اسارت رفته بود برخی نگذاشته بودند دین در جامعه گسترش یابد و برخی آن را تحریف کرده بودند و درست مانند وضع خاورمیانه کنونی است که برخی دین را مشاجره کرده و به اسارت گرفتهاند یعنی نماز و روزه و اسم اسلام را دارند اما سنت پیامبر(ص) را آن طور که حق است اجرا نمیکنند و گروه دیگر نیز اصلا نمیگذارند دین در جامعه گسترش یابد و از دین به عنوان فسون و افسانه و افیون نام میبرند.
استاد حوزه علمیه قم گفت: استکبار و صهیونیسم مانع از ظهور دین و شیوخ منطقه نیز مانع از برداشت و عمل صحیح به دین هستند لذا احیای غدیر یعنی آزادسازی امت اسلام و بیداری اسلامی را باید در پرتو آزاد سازی دین تعبیر کرد و تفسیر به رای نکرد و دین را وسیله دنیا قرار نداد تا دین آزاد بتواند جامعه بشری را آزاد کند بنابراین دین آزاد است که بنده را آزاد میکند و وجود علی (ع) به عنوان خلیفه رسول الله و ولی منصوب از طرف ذات اقدس الهی است بنابراین دین حق را خودش عمل میکرد و دیگران را به دین مشروع، دین معقول و اگر نه دین منقول هدایت میکرد علی(ع) درباره نبوت وجود پیامبر اکرم(ص) فرمود که پیغمبر به من می گفت یا علی هر که را من می بینم تو می بینی و هر چه را می شنوی بنابراین سعی کرد که در جامعه اسلامی دین به همین معنا احیا شود و فرمود سعی من این است که دین را از ناپاکیها پاک کنم و دین را به صورت آزادانه عمل کنم تا سهمی از کرامت و خلافت ببرد و بتواند بیگانه را از حریم دین بیرون کند.
آیت الله جوادی آملی افزود: اگر کسی بخواهد دین را درست بشناسد بهترین راه شناخت، درون انسان است و خداوند صحنه خلقت را طوری آفرینش کرد که فرشتگان بهره عقول ببرند، اما شیطان خضوع نکرد و مشابه این در عالم صغیر اتفاق افتاد؛ یعنی علی(ع) با این بخش از این که خداوند در درون ما فطرتی داد که در فلاح و صلاح انسان سهم تعیین کنندهای دارد و بعد سایر قوای انسانی در برابر این فطرت الله خضوع میکنند اما آن چه که در برابر فطرت الله میایستد هوای نفس و نفس اماره است مانند ابلیس که در مقابل قوای فطرت الله خضوع نکرد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: علی (ع) فرمودند: «این جان من است که با تقوا آن را تمرین میدهم» آن چه در درون انسان از فطرت الله وجود دارد قوایی است که در خدمت این فطرت است و مانند فرشتگان هستند و آن قوایی که در برابر آن فطرت خدایی میایستند همان پیروان هوای نفس هستند اما علی (ع) همه این قوا را در درون خود تسلیم کرد و خلیفه الله را در کرسی خلافت نشاند و همه قوا در برابر او سجده کردند و آزادانه متدین شدند .
آیت الله جوادی آملی در پایان خاطر نشان کرد: اگر برادران سپاهی و سازمان هنری تبلیغات اسلامی سعی و کوشش دارند که همایشی مربوط به غدیر و شیعه را برگزار کنند باید رفتار و گفتار و نوشتار علی (ع) را الگوی خود قرار دهند و اگر دانشگاهها و دانشکدهها میخواهند در این همایش تفکر علوی را ترویج کنند باید راهنماهای آن حضرت را با بیان خود بگویند که بسیار راهگشاست و مورد استفاده برای پیشرفت جمهوری اسلامی است و خداوند انشاءالله همه کسانی را که با گفتن مقال و نوشتن مقاله در این عرصه کوشش میکنند توفیق دهد و نظام ما، رهبر ما و مراجع ما و ملت ما را در پرتو حضرت ولی عصر(عج) حفظ کند و روح مطهر امام راحل(ره) را در سایه رحمت پیامبران الهی قرار دهد و این نظام را تا ظهور صاحب اصلیاش از هر گزندی محافظت بفرماید.
انتهاي پيام/