نیویرک تایمز:اگر مطالب و موضوعات مطروحه در این مستند حقیقت داشته باشند، اتفاقات زیادی پیش خواهد آمد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، مقام معظم رهبری چندی پیش در سخنان خود در جمع مردم بجنورد در حالی که بازی های رسانه ای غربی ها اوج فضای تهدیدها در خصوص جنگ را اعلام میکرد فرمودند:یاوه‌گوئى‌هاى مسئولان رژیم صهیونیستى که اینقدر اهمیت ندارد که انسان بخواهد به اینها پاسخ دهد. یک مقدار آنها میگویند، یک مقدار بعضى از غربى‌ها میگویند. عمدتاً، آمریکائى‌ها و دنباله‌روهاى آنهایند؛ اروپائى‌ها خیلى انگیزه‌اى ندارند. همراهى اروپائى‌ها با آمریکا در این قضیه، یک همراهى عاقلانه و خردمندانه‌اى نیست؛ دارند خودشان را مثل پیشمرگ آمریکا، قربانی آمریکا میکنند؛ حماقت میکنند.
در این راستا خبر انتشار مستندی که توسط یکی از خبرنگاران اسرائیلی تهیه شده است در رسانه هایی چون واشنگنتن پست و نیویورک تایمز منتشر شد، که از زمان بوش تا اوباما روند بحث های جنگ طلبی علیه ایران را نشان میدهد.

به جرأت می توان گفت این حرکت عمق و صدق کلام رهبری را در رصد فعالیت غربی ها علیه ایران در راستای جنگ طلبی را نشان می دهد.
اقدام سال 2010 علیه ایران عقیم ماند!
نیویورک تایمز نوشت:یکی از شبکه‌های خبری اسرائیل در روز یکشنبه خبری مبنی بر دستور مشترک نتانیاهو و ایهود باراک به ارتش اسرائیل برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در سال 2010 منتشر کرد. این دو از ارتش خواسته بودند تا برای یک حمله قریب‌الوقوع آماده شود. اما این تصمیم آنها با دو چالش جدی مواجه بود؛ یکی این که آیا ارتش قدرت کافی برای این کار را دارد، و دوم این که آیا این دو نفر اختیار لازم برای صدور چنین حکمی را دارا هستند.
این گزارش توسط ژورنالیست معروف اسرائیل، ایلانا دایان، تهیه شده است و به صورت یک مستند چند بخشی یک ساعته پیرامون این قضیه از روز دوشنبه آماده پخش می‌باشد. خانم دایان در بخش خبر شبانگاهی این شبکه گفت که نتانیاهو در آن زمان جلسه‌ای با وزرای ارشد کابینه برگزار کرده بود. در آن جلسه نتانیاهو به گابی اشکنازی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که به زودی یک عملیات نظامی رخ خواهد داد.
اشکنازی و میرداگان، که در آن زمان ریاست سرویس اطلاعاتی موساد را عهده‌دار بود، بعدها اذعان داشتند که این تصمیم به عبارتی «سرقت جنگی» تلقی می‌شود؛ زیرا چنین دستوری باید از حمایت تمام اعضای کابینه برخوردار باشد.
این تصمیم فقط در میان چند تن از اعضای کابینه مطرح شده بود که بعدها به اعضای گروه هفت شناخته شدند. اشکنازی، که هم‌اکنون در دوران بازنشستگی به سر می‌برد، و داگان، که چندی بعد از آن جلسه از سمت خود کناره‌گیری کرد، به منتقدان این حمله یک جانبه و رویکرد جنگ‌طلبانه نتانیاهو و باراک تبدیل شدند.
دایان در این گزارش آورده است که این مساله شکاف نسبتاً عمیقی در میان رهبران عالی‌رتبه اسرائیل ایجاد کرد. اشکنازی در مورد این عملیات آماده‌ باش نیروها گفته بود: «این تصمیم درست نیست، مگر این که مطمئن باشیم که ما تصمیم‌گیرنده نهایی خواهیم بود. مادامی که شما به دمیدن در یک ساز موسیقی ادامه بدهید، آن هم به نواختن ادامه خواهد داد.»
اما باراک در مصاحبه با دایان گفت: «آماده باش نیروهای دفاعی و سامانه‌های عملیاتی اسرائیل برای چند ساعت و یا چند روز، به این معنا نیست که قرار است دست به عمل خاصی بزنیم.»‌
باراک در یک کلیپ کوتاه که روز یکشنبه به نمایش گذاشته شد، گفت: «بالاخره،‌بعد از کش و قوس‌های زیادی به این پاسخ رسیدیم که در حال حاضر توانایی چنین اقدامی وجود ندارد.»
دایان در گفت‌ و گوی یکشنبه شب گفت که فرمان سال 2010 با حضور بیش از دو نفر که در آن جلسه حضور داشتند، صادر شد. با وجود این ، وی از افشای نام این افراد خودداری کرد. باراک هم اظهارات دایان را در مصاحبه با وی، تاکید کرده و اذعان داشت که چنین دستوری قابلیت تغییر دارد.
قرار است گزارش کامل این موضوع در شب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پخش گردد. این گزارش می‌تواند اختلاف بین واشنگتن و اورشلیم را بر سر برنامه هسته‌ای ایران، شفاف‌تر سازد.
اوباما در طول سال کوشید تا نتانیاهو و باراک را از اقدام نظامی علیه ایران منصرف کند و از آنها خواست اجازه دهند تا از راه دیپلماسی و تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران با این کشور برخورد شود. اگر چه این کشمکش‌ها فیصله پیدا کرد، نتانیاهو در سخنرانی خود در تاریخ 27 سپتامبر در سازمان ملل اعلام کرد فصل بهار و یا تابستان آینده زمان سرنوشت‌سازی برای ما خواهد بود، نه سال 2012.
اگر مطالب و موضوعات مطروحه در این مستند حقیقت داشته باشند، اتفاقات زیادی پیش خواهد آمد. در تابستان گذشته، تلاش‌های زیادی از سوی آمریکا و اسرائیل صورت گرفت تا توانایی ایران را در غنی‌سازی اورانیوم کاهش دهند. آنها با استفاده از سلاح فضای سایبری این مقابله را آغاز نمودند.
این عملیات که با اسم رمز «بازی‌های المپیک» آغاز شد، دو هدف عمده را دنبال می‌کرد: اول این که سرعت برنامه‌های ایران را کاهش دهند و دوم این که جایگزینی برای اقدام نظامی، آماده کرده باشند. اوباما همواره در خصوص اقدام نظامی ابراز نگرانی کرده و نسبت به آغاز یک جنگ دیگر در منطقه خاورمیانه هشدار داده بود. البته زمانی که یک کرم اینترنتی به نیروگاه نطنز نفوذ کرد در نهایت در تمام جهان منتشر گردید، این تهدید محسوس‌تر شد.
در واشنگتن و در اسرائیل، جلساتی محرمانه و سری میان مقاماتشان برگزار شد و اوباما که اکنون وارث «بازی‌های المپیک» دولت بوش به حساب می‌آمد، زمام امور را محکم در دست گرفت و با تلاش بیشتری به فعالیت‌های خود ادامه داد.
دایان در اظهارات خود گفته است که به خاطر یکسری ملاحظات نمی‌تواند زمان دقیق دستور نتانیاهو و باراک را در سال 2010 اعلام کند. گفتنی است که اگر این تصمیم در اواخر آن سال گرفته شده باشد، می‌توان این طور تصور کرد که برنامه سایبری شانس موفقیت بالایی ندارد و لذا به مواضع جنگی خود رو آورده‌اند تا با یکسری حملات هوایی، مثل حمله به راکتور هسته‌ای سوریه در سال 2007، ایران را نیز آماج حملات خود قرار دهند.
این مستند که با نام «واقعیت» ساخته شده است، انتظار می‌رود که مواضع اسرائیل را در دهه اخیر در قبال ایران را به نمایش درآورد. این مستند از مباحثات جرج بوش تا دوران نتانیاهو و باراک را به تصویر کشیده است و از شبکه دو پخش خواهد شد. در بخشی از این برنامه، یک مصاحبه هفت دقیقه‌ای با نتانیاهو صورت گرفته است که در آن سؤالاتی پیرامون سال 2010 مطرح می‌گردد، اما وی از پاسخ به آنها امتناع می‌ورزد.
مارک رگو، سخنگوی دفتر نتانیاهو، نیز در گفت‌وگوی یکشنبه شب از اظهار نظر در این خصوص طفره رفت. رگو در سخنانش گفته است: « نتانیاهو مصاحبه کامل و جامعی را در دستور کار خود قرار داده است و قصد دارد تا پیرامون آمریکا، ایران و خیلی چیزها صحبت کند. به طور قطع برنامه جالبی خواهد بود، پس بهتر است تا آن زمان و آن گزارش، صبر و حوصله به خرج دهیم.»

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار