مطبوعات آمریکا به پیروزی مجدد باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری و ابقای وی در سمتش برای یک دوره چهار ساله دیگر، با هیجان واکنش نشان دادند اما به اتفاق بر این مسئله تاکید کردند که اوباما در دوره ریاست جمهوری جدید خود با چالشهای اقتصادی و مالی فراوانی روبرو خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، سرانجام پس از ماهها مبارزه انتخاباتي باراک اوباما از حزب دمکرات و ميت رامني از حزب جمهوري خواه، رئيس جمهور اوباما موفق شد با کسب 303 راي الکترال، رقيب خود را شکست دهد و براي دومين بار رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا شود.
پنجاه و هفتمين انتخابات رياست جمهوري آمريکا، شاهد رقابت تنگاتنگ اوباما و رامني بود، به طوري که اوباما 50 درصد و رامني 49 درصد آراء را از آن خود کردند.
رسانه ها و مطبوعات آمريکايي به انتخاب مجدد اوباما، واکنش هاي متفاوتي نشان دادند، اما بيشتر آنها متفق القول بودند که مهمترين چالش اوباما در عرصه داخلي، بحران اقتصادي و در عرصه خارجي برخورد با فعاليت هسته اي ايران، اختلاف با چين و روسيه و مسئله سوريه است.

خبرگزاري رويترز، براي گزارش خود از پيروزي دوباره اوباما، تيتر "آمريکايي ها دوره دومي را به اوباما واگذار کردند، چالش ها در انتظار است" را انتخاب کرد.
اين خبرگزاري در گزارش خود نوشت؛ اوباما با غلبه بر ترديدهاي عميق راي دهندگان در مورد اداره اقتصاد آمريکا توسط او، براي بر رقيب جمهوري خواه خود رامني پيروز شد و براي بار دوم به کاخ سفيد راه يافت.
رويترز در ادامه گزارش خود، نوشت؛ مشکلاتي که در دوره اول (رياست جمهوري) اوباما وجود داشت، همچنان پابرجا است و اوباما بايد با آنها مقابله کند. او براي حل کسري بودجه يک تريليون دلاري در سال، کاهش بدهي ملي 16 تريليون دلاري، تجديدنظر در برنامه هاي اجتماعي پرهزينه و کنار آمدن با کنگره اي که همان ترکيب سال هاي قبل را حفظ کرد، کار بسيار دشواري در پيش دارد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در گزارش مربوط به پيروزي مجدد اوباما در انتخابات رياست جمهوري آمريکا، به چالش هاي پيش روي اين رئيس جمهور رنگين پوست اشاره کرد.
اين خبرگزاري بازگرداندن ميليون ها آمريکايي بيکار بر سر کار، کاهش کسري بودجه، پايان دادن به طولاني ترين جنگ آمريکا و انسجام بخشيدن به کشور از هم گسيخته آمريکا را از مهمترين چالش هاي اوباما دانست.
آسوشيتدپرس با تاکيد بر مقوله "اقتصاد" نوشت؛ "اقتصاد، دستور کار اصلي رئيس جمهور آمريکا در 4 سال آينده خواهد بود. اين موضوع همه جنبه هاي مهم از جمله ايجاد فرصت هاي شغلي، ماليات و قيمت مسکن را نيز شامل مي شود.
در حوزه سياست خارجه نيز آسوشيتدپرس، کشمکش چند ساله غرب با ايران بر سر فعاليت هسته اي تهران_ مناقشه اسرائيل و فلسطين که اصلا نزديک به صلح نيستند، بيداري اسلامي، جنگ افغانستان که هنوز هم پس از 11 سال ادامه دارد و بحران مالي اروپا را از مهمترين دغدغه هاي رئيس جمهور اوباما دانست.
روزنامه واشنگتن تايمز، براي گزارش خود از پيروزي اوباما، لحني نااميد کننده انتخاب کرد و انتخابات را به سونامي تشبيه کرد.
اين روزنامه نوشت؛ "پيروزي اوباما يعني 4 سال ديگر بدون اميد به تغيير" واشنگتن تايمز با اشاره به اينکه دمکرات ها هيچ دستور کاري براي اداره کشور ندارند، پيروزي آنها در انتخابات مجلس سنا و کنترل دوباره کاخ سفيد را به معناي شروع چهار سال بدون تغيير براي آمريکا توصيف کرد.
وال استريت ژورنال، علت اصلي پيروزي اوباما را چهره اي دانست که او از رامني ترسيم کرد و آن را "پيروزي زشت" توصيف کرد. اين روزنامه نوشت؛ "اوباما در طول مبارزه انتخاباتي، از دوره اول خود مطالب کمي گفت و در مورد برنامه هاي خود براي دوره دوم حتي کمتر صحبت کرد. در عوض، استراتژي او اين بود که رامني را به عنوان فردي "پولدار و پول سالار" نشان دهد. اين راهبرد "با کارايي وحشيانه اي" (تعريفي از يک پيروزي زشت) جواب داد.
کريستين ساينس مانيتور براي تيتر پيروزي اوباما نوشت؛ "پس از انتخاب مجدد، اوباما با ايران و سوريه روبرو مي شود".
اين روزنامه در گزارش خود گفته است؛ باراک اوباما با شکست دادن ميت رامني در خانه، در خارج از کشور رقباي کمي ندارد. دولت هاي ايران، سوريه و احتمالا چين، رقبايي هستند که اوباما با آنها دست و پنجه نرم خواهد کرد.
در ادامه گزارش، آمده است؛ انتخاب دوباره رئيس جمهور دمکرات، تداوم سياست خارجي آمريکا را تضمين مي کند، اما همچنان سوالات را بي جواب باقي مي گذارد.
به نوشته اين روزنامه؛ تحليلگران معتقدند، چرخش باراک اوباما به سوي آسيا (جنوب آسيا) براي بهره مندي از رشد اقتصادي در کشورهايي مانند چين و هند و خروج تدريجي از خاورميانه، ادامه خواهد داشت.
روزنامه نيويورک ديلي نيوز هم باراک اوباما را با رونالد ريگان مقايسه کرده و نوشت؛ "رئيس جمهور اوباما رونالد ريگان جديد است.
اين روزنامه اختلاف آراي اوباما با رامني را ناشي از آراء راي دهندگان جوان، آمريکائيان آفريقايي، مهاجران و زنان دانست و از اين گروه ها به عنوان "اکثريت دائمي" نام برد.
شبکه خبري اسکاي نيوز نيز پس از اعلام پيروزي دوباره مسئله سياست خارجي او را "ايران هسته اي" عنوان کرد و علاوه بر آن مسئله کوتاه مدت سياست خارجي اوباما را "سوريه" دانست که بر سر آن بايد با پوتين به تفاهم برسد. آمريکا بايد تضمين دهد که قصد ندارد چين را دشمن خود سازد.
شبکه خبري سي ان ان، تيتر "اوباما دوباره تاريخ ساز شد" را براي اعلام خبر پيروزي اوباما انتخاب کرد، اما از طرف ديگر نوشت؛ اوباما در دوره دوم با چالش هاي آشنايي مواجه است.
سي ان ان در گزارش خود، پيروزي يک فرد سياهپوست در دوره انتخابات رياست جمهوري آمريکا را "دست مايه" قرار داده و نوشت؛ چهار سال قبل اولين بار بود که يک سياهپوست رئيس جمهور آمريکا مي شد و آن شکست "ديوار نژادي" بود. اوباما با تبديل شدن به اولين رئيس جمهور سياهپوستي که دوبار در انتخابات آمريکا به پيروزي رسيد، دوباره تاريخ ساز شد.
روزنامه نیویورک تایمز با چاپ عکس بزرگی از رئیس جمهور دموکرات آمریکا در مطلبی تحت عنوان "شب اوباما" به بررسی مشکلاتی پرداخت که اوباما در آینده ای نزدیک با آنها روبرو خواهد شد.
رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا در شرایطی دوباره در انتخابات کشورش پیروز شد که در دور اول نتوانست آن طور که مردم انتظار داشتند به وعده های خود از جمله بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و ایجاد تغییرات اساسی در نظام سیاسی واشنگتن جامه عمل بپوشاند.

روزنامه واشنگتن پست نیز در مطلبی تحت عنوان "اوباما پیروز شد اما روزهای سختی در انتظارش است"، تصویر بزرگی از باراک اوباما که چهره ای جدی داشت و نگاهش به دوردست ها خیره شده بود، چاپ کرد.  واشنگتن پست در صفحه اول خود تاکید کرد که باراک اوباما از همین فردا باید خود را برای مبارزه سختی با رقبای جمهوری خواه خود بر سر بودجه آماده کند، این مبارزه "چانه زنی بزرگی" است که سال گذشته نزدیک بود دولت آمریکا به تعطیلی بکشاند.

روزنامه یو اس ای تودی نیز نوشت: اوباما یک بار دیگر بر جمهوری خواهان پیروز شد. این روزنامه با چاپ تصویری خندان از باراک اوباما نوشت روزهای سختی در انتظار رئیس جمهور دموکرات خواهد بود. روزنامه وال استریت ژورنال نیز به همین ترتیب عکسی از اوباما چاپ کرد و آینده ای مبهم و مسیری پر پیچ و خم را برای اوباما پیش بینی کرد.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت برغم شرایط وخیم و دشوار اقتصادی، مخالفتهای سرسختانه جمهوری خواهان با برنامه های اوباما در کنگره و سیلی از تبلیغات منفی برضد کارنامه اوباما در دوره اول ریاست جمهوری اش، مردم آمریکا تصمیم گرفتند تا فرصت دیگری به او بدهند تا بلکه بتواند برنامه ها و طرحهای نیمه کاره اش را به پایان برساند. به نوشته تحلیلگر نیویورک تایمز پیروزی اوباما در انتخابات در واقع مهر تائیدی است که مردم آمریکا به برنامه اصلاحات وی در زمینه بهداشت و درمان زدند. این روزنامه در عین حال در مقاله خود تاکید کرد که باراک اوباما باید امور کشوری را اداره کند که در عرصه سیاسی عملا و عمیقا به دو دسته تقسیم شده است: جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارند و دموکراتها در سنا حرف اول را می زنند.

روزنامه شیکاگو تریبون نیز در مقاله ای درباره پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت شیرینی پیروزی در انتخابات این دوره برای باراک اوباما به اندازه شیرینی پیروزی وی در چهار سال پیش نیست. به نوشته این روزنامه، انتخاب مجدد اوباما نشان دهنده حمایت مردم آمریکا از اصلاحاتی است که وی در زمینه بهداشت و بیمه های درمانی،‌نظام مالی آمریکا و راهبرد آمریکا در افغانستان به اجرا گذاشت. اما این روزنامه به اوباما گوشزد کرد که همچنان 23 میلیون آمریکایی بیکار هستند یا اینکه برای پیدا کردن یک کار بهتر تلاش می کنند. باراک اوباما خود پیش از مبارزات تبلیغاتی انتخابات امسال به این واقعیت اذعان کرده بود که مردم آمریکا از مشکلات خسته شده و در برخی موارد به علت دشواری هایی که در زندگی دارند به ستوه آمده اند بنابراین مشکل است که بتوان شور و اشتیاقی که در سال 2008 در رای دهندگان ایجاد شده بود، بار دیگر در آنها برانگیخت. در شرایطی که نرخ بیکاری در آمریکا به رقم هشدار دهنده ای رسیده و چشم اندازهای اقتصادی این کشور در هاله ای از ابهام فرو رفته است، باراک اوباما برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و باقی ماندن در کاخ سفید، کار دشواری پیش رو داشت اما سرانجام مردم به او اعتماد کردند تا چهار سال دیگر برای عمل به تعهداتش بکوشد.

رقبای جمهوری خواه اوباما در جریان مبارزات تبلیغاتی این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مرتب در سخنرانیها و اظهار نظرهای خود وعده و وعیدها و تعهداتی را که رئیس جمهور کشورشان اوایل فوریه سال دو هزار و نه برای حل بحران مالی آمریکا به هموطنان خود داد اما نتوانست به آنها عمل کند، به وی و طرفدارانش یادآوری کردند. دوم فوریه سال 2009 در شرایطی که نرخ بیکاری در آمریکا 7.6 درصد بود، باراک اوباما تاکید کرد که اگر نتواند ظرف سه سال آینده مشکلات مالی آمریکا را حل کند، ریاست جمهوری اش به همین یک دوره محدود خواهد شد. این مسئله نشان می دهد که اوباما به سنگینی ماموریتی که در دوره دوم بر عهده دارد، به خوبی واقف است. نیویورک تایمز نوشت از زمان روزولت تا کنون، هیچ یک از روسای جمهور آمریکا در شرایطی که نرخ بیکاری در کشور بالاتر از 7.2 درصد بوده است، برای دوره دوم در سمتهای خود ابقا نشده بودند اما این اتفاق برای اوباما افتاد.

روزنامه لس انجلس تایمز این سوال را مطرح کرد که آیا دو جناح دموکرات و جمهوری خواه آمریکا می توانند با یکدیگر کنار بیایند. به نوشته این روزنامه اولین آزمون سختی که اوباما باید در این زمینه پشت سر بگذارد مسئله دیوار بودجه است که دسامبر امسال باید حل و فصل شود.
باراک اوباما در دور اول ریاست جمهوری خود با بسیج کردن نمایندگان دموکرات و جلب حمایت شماری از نمایندگان میانه رو جمهوری خواه موفق شد برخی از طرحها و لوایح مورد نظرش را در کنگره به تصویب برساند اما از زمانی که جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را به دست گرفتند کار او دشوارتر شد. باراک اوباما در جریان مبارزات تبلیغاتی اش پیوسته بر ضرورت همکاری میان دموکراتها و جمهوری خواهان در جهت تامین منافع و مصالح عمومی تاکید کرده است اما در همان دور اول ریاست جمهوری خود نیز انتقادها و حملات شدیدی به رقبای جمهوری خواه خود کرد و آنها را به افراط گرایی و مانع تراشی در تلاشهای دولت برای حل مشکلات کشور متهم کرد. از زمانی که جمهوری خواهان در کنگره موقعیت خود را تقویت کردند و کنترل مجلس نمایندگان را به دست گرفتند پیوسته در مسیر اجرای برنامه ها و طرحهای باراک اوباما کارشکنی کرده اند و اوباما در مقابله با این وضع صدای خود را بلند کرد و مسئولیت بخش عمده ای از مشکلات موجود جامعه آمریکا را به گردن آنها انداخت. اکنون باید دید اوباما برای جلب حمایت جمهوری خواهان به منظور اجرای برنامه های خود چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت.
برچسب ها: مطبوعات ، آمریکا ، پیروزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار