نماينده کارگري سوريه با بيان اينکه سنديکاهاي کارگري بايد براي مقابله با فشارها و تجاوزات امپرياليسم‌ها متحد شوند، گفت: درود مي‌فرستيم به ايران که با اتکا به منابع خود توانست برنامه‌هاي مربوط به انرژي را پيش ببرد ايران حق دارد منابع انرژي و جديد را در دست داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران در همايش «شيوه‌هاي تخاصمي امپرياليسم‌ها در زمينه انرژي به زيان کارگران و مردم» که صبح امروز برگزار شد،‌ نماينده کارگري سوريه، پاکستان و ايران سخنراني کردند.

ابتدا اديب نيرو نماينده کارگري سوريه دليل کشمکش‌هاي منطقه را ذخاير نفت عنوان کرد و بيان داشت: طمع به احتکار سرمايه‌هاي نفتي توسط سردمداران و حاکمان استکبار همواره موجب جنگ‌ها و نزاع‌ها مي‌شود.

وي در رابطه با مقابله با احتکار ثروت و منابع و دستيابي به تکنولوژي پيشرفته اظهار داشت: براي مقابله با سياست‌هاي غرب، بايد در جهت خودکفايي و تسلط بر اقتصاد که لازمه آن پيشرفت علمي است،‌ تلاش کنيم و به خودمان متکي باشيم.

اديب نيرو کشمش‌ها را به ضرر کارگران و به نفع حکام دانست و افزود: حاکمان سودجو از طريق ذخاير نفتي پول‌هاي زيادي را به جيب زدند لذا از همين رو بحث انرژي و منافع آن بسيار با  اهميت است.

وي با بيان اينکه يکي از ژنرال‌هاي جنگ در خاورميانه تصريح کرده که آمريکا براي دستيابي به ذخاير هنگفت خليج فارس آزادي عمل بسياري را براي خود قائل شده است، گفت: دستيابي به منابع عظيم منطقه خليج فارس مهمترين عامل براي جنگ افروزي آمريکايي ها در اين منطقه است.

نماينده کارگري سوريه اذعان داشت: دکتر مصدق در دهه 50 عليه استکبار قيام کرد و دست آنها را نسبت به منابع طبيعي کوتاه کرد که آمريکا اين مسئله را برنتافت و او را ساقط کرد و لذا جنگ عراق و افغانستان هم در جهت تسلط بر نفت و لوله‌هاي نفتي شکل گرفت.

اديب نيرو تاکيد کرد: خاورميانه جديد برپايه تسلط بر نفت و منابع شکل مي‌گيرد بنابراين ما بايد بدانيم انرژي چيست و بايد همگان تلاش کنيم تا به انرژي تميز و جايگزين دست يابيم.

وي با قدرداني از عملکرد ايران بيان داشت: درود مي‌فرستيم به ايران که با اتکا به منابع خود توانست برنامه‌هاي مربوط به انرژي را پيش ببرد ايران حق دارد منابع انرژي و جديد را در دست داشته باشد.

نيرو در راستاي اعمال امپرياليسي آمريکا تصريح کرد: شاهد هستيم که آمريکا راکتورهاي اتمي عراق را نابود کرد و با فشارهايي که به قذافي آورد وي را مجبور کرد تا برنامه هسته‌اي را مختل کند.

نيرو با تاکيد بر پيشرفت علمي در کشورهاي منطقه خاورميانه بيان داشت: بايد کشورهاي عربي و منطقه اهميت زيادي را براي پيشرفت علمي قائل باشند و اين در صورتي است که آمريکا سالانه بودجه هنگفتي را براي پيشرفت علمي و نظامي خود هزينه مي‌کند.

نماينده اتحاديه کارگري سوريه عنوان کرد: سنديکاهاي کارگري بايد براي مقابله با فشارها و تجاوزات امپرياليسم‌ها متحد شوند و بايد اختلاف‌هاي مذهبي و قوميتي را کنار گذاشته و در جهت پيشرفت و توسعه کارگران و همه جوامع بشري تلاش کنيم.

در ادامه نماينده کارگري پاکستان با بيان اينکه مسئله انرژي بيکاري در سراسر جهان مطرح است عنوان داشت: امروز ذخاير و منابع طبيعي براي تامين سلاح به کار مي‌رود و تمام اين تجهيزاتي که در نزاع‌هاي کشورها از بين مي‌رود حق مردم است.

وي با اشاره به اينکه وضعيت منبع برق در پاکستان روبه کاهش است گفت: امروز براي وضعيت اقتصادي بايد به همفکري بپردازيم و در جهت توسعه صنعتي، شغلي و ارتقاي توانمندي‌ها با هم همکاري کنيم.

وي تاکيد کرد: بايد کارگران در اين راستا آموزش ببينند تا فدراسيون کارگري پاکستان تحريم‌هاي آمريکا را محکوم مي‌کنند و اعلام مي‌داريم که با برادران ايراني خود متحد هستيم.

همچنين در پايان نشست نماينده کارگري اتحاديه آب و برق ايران تصريح کرد: صنعت آب و برق ايران به خاطر مدرن سازي و خصوصي سازي باعث مشکلات شد اما اين اتحاديه در قبال اين مشکلات مبارزه کرد.

وي خاطر نشان کرد: درمبارزه با استکبار مشکلات زيادي داشتيم اما از آن دست بر نداشته‌ايم و به همين دليل وضع صنعت برق ما روز به روز در حال بهبودي است.

اين فعال کارگري تاکيد کرد: با تمام مشکلات و نداشتن سنديکاري اروپايي و اهرمي به نام اعتصاب با تمامي مشکلات به پشتيباني خانه کارگر مشکلات را حل کرديم.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار