عضو هیئت رئیسه مجمع مشورتی بانوان کشور گفت: بسیاری از برنامه‎ریزی‎های دولتی نشان می‎دهد که بین فراغت و کیفیت زندگی استنباط درستی وجود ندارد.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، فائزه عبداللهی در جلسه رسمی و علنی شورای شهر گرگان با اظهار تاسف از اینکه دولت‎ها در برنامه‎ریزی خود برای هزینه‎های عمومی به این مهم کمتر توجه کرده‌اند اظهار داشت: پر کردن اوقات فراغت به شکلی که پاسخگوی نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی شهروندان باشد در عصر حاضر روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی و بسترسازی مناسب برای اوقات فراغت شهروندان، خواستار تدوین سند چشم‌انداز اوقات فراغت در شهرداری گرگان شد.

این عضو شورای شهر گرگان با تاکید بر اینکه تولید وسایل و ابزارهای اوقات فراغت در اقتصاد کشور نیز جایگاه مهمی دارد افزود: پرداختن درست به اوقات فراغت توانایی‌های بالقوه افراد را مجال بروز و ظهور می‌دهد و به تقویت روحیه افراد و بالا بردن احساس تعلق اجتماعی کمک می‌کند.

عضو هیئت رئیسه مجمع مشورتی بانوان کشور ادامه داد: از این طریق افراد به توانایی‌ها و استعدادهای درونی خود پی برده و در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت بیشتری می‌کنند و از نقش‌آفرینی خود در امور لذت می‌برند و در نهایت هویت‌جمعی را تقویت می‌کنند.

عبداللهی با بیان اینکه به نظر می‌رسد تدبیر و تدوین سند چشم‌انداز برای برنامه‌ریزی بنیادین و کاربردی اوقات فراغت شهروندان ضروری است تصریح کرد: مسائل مربوط به فراغت از پیچیدگی‌های فراوانی برخوردار است و شاید عدم برنامه‌ریزی بنیادین جای خود را به اضطراب از بابت انواع فراغت به خصوص آن صورت‌هایی از فراغت که انحراف به شمار می‌آیند، بدهد که استفاده تفریحی از موادمخدر و نسخه‌برداری غیرقانونی از آثار سینمایی، موسیقی و نرم‌افزارها از این دست هستند.

وی خاطرنشان کرد: داشتن حق فراغت با نگرانی‌های تازه‌ای از جمله موقتی بودن اشتغال، حقوق بگیری و پیامدهای آن برای سلامت، نابرابری‌ها و تضاد طبقاتی گره خورده اما به هر حال تامین فراغت برای کیفیت زندگی همان قدر اهمیت دارد که سلامت مهم تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده 27 اعلامیه حقوق بشر همه جوامع از حق استراحت و فراغت برخوردار هستند گفت: تامین فراغت برای کیفیت زندگی همان قدر اهمیت دارد که تامین بهداشت و آموزش اهمیت دارد و بر این اساس دولت‎ها باید انواع فراغت قابل دسترس و فرصت‎های تفریحی با کیفیت برای شهروندان خود فراهم کنند و ابزار دستیابی به مهارت‎ها و درک لازم برای بهینه کردن فراغت را مهیا سازند.

این عضو شورای شهر گرگان ادامه داد: افراد می‎توانند از فرصت‎های فراغت برای شکوفایی خود، بسط مناسبت‎ها و ارتقا همبستگی اجتماعی، توسعه اجتماعات و هویت فرهنگی و نیز ترویج درک و همکاری میان اشخاص و ارتقا کیفیت زندگی بهره ببرند.

عبداللهی با تاکید بر اینکه همه مردم برای پرداختن به فعالیت‎های فراغتی که با هنجارها و ارزش‎های اجتماعی هماهنگ است، حق اساسی دارند افزود: دولت‎ها موظف هستند این حق را برای شهروندان خود به رسمیت بشناسند و از آن حمایت کنند که در این راستا دولت‎ها باید کارشناسان حرفه‎ای آموزش دهند، به افراد در کسب مهارت‎های شخصی، کشف و توسعه استعدادهای خود کمک کنند و از این رهگذر دامنه فرصت‎های فراغت و تفریح شهروندان را گسترش دهند.

وی در این خصوص یادآور شد: شهروندان نیز باید به هر طریق به اطلاعات مربوط به فراغت، ماهیت و فرصت‎های آن دسترسی داشته باشند و از آن برای ارتقای دانش خود، مشارکت در تصمیم‎گیری‎های محلی و تدوین سیاست‎های محلی استفاده کنند و موسسه‎های آموزشی نیز باید همه تلاش خود را برای آموزش اهمیت و ماهیت فراغت و نحوه پیاده کردن آن در زندگی شخص بکار بگیرند.  

عبداللهی با تاکید بر اینکه داشتن شهروند فعال مبتنی بر الگوی توانمند شده‎ای از فرد است که از حقوق و مسئولیت‎های مدنی خود آگاه است و آن را به کار می‎بندد اظهار داشت: این الگو به دو سطح استوار است نخست وجود یک جامعه مدنی که شهروندان را از گزینه‎های سبک زندگی و انتخاب‎های سیاسی آگاه سازد و دوم تشریک مساعی میان شهروندان، سازمان‎های داوطلب، بازرسان ویژه دولت به منظور مشارکت فعال در حقوق و مسئولیت‎ها است./ج1

برچسب ها: گرگان ، دولت ، رهگذر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.