جوجه "رن" براي دريافت غذا از دهان مادر بايد آواز خاصي را به عنوان کلمه رمز تقليد کند.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران، جوجه پرنده اي به نام رن، آواي خاصي را از زماني که درون تخم قرار دارد به عنوان کلمه رمز فرا مي گيرد تا پس از تولد با خواندن آن بتواند از مادر خود غذا دريافت کند.

براساس آخرين يافته ها، اين امر به صورت يک قانون در ميان اين پرندگان وجود داشته و جوجه ها ملزم به انجام آن هستند.

اين آواي خاص از سوي متخصصان به عنوان "کلمه رمز آموخته شده" نامگذاري شده است.

اين کلمه رمز به طور اتفاقي و پس از روزها بررسي پرنده مادر شناخته شد.پرنده مادر چند روز قبل از خروج جوجه ها از تخم، به صورت مرتب آوازي را در مجاورت تخم ها مي خوانند.

دانشمندان سپس دريافتند که آواي سر داده شده براي دريافت غذا در هر لانه متفاوت بوده و جوجه ها آواز هاي متفاوتي مي خوانند؛ همچنين آواز جوجه ها در هر لانه،‌همان آوازي است که مادر قبل از تولد به صورت مداوم مي خواند.

متخصصان براي اثبات اين موضوع تخم هاي 2 لانه را با هم جا به جا کردند و پس از بررسي مشخص شد، جوجه ها پس از تولد و براي دريافت غذا، آواز مادرخوانده خود را مي خوانند و آواز مادر خود را نمي شناسند؛ چراکه در لانه ديگري خوانده مي شده است.

همچنين براي اثبات اين موضوع که آوازها براي درافت غذا سر داده مي شود، دانشمندان با قرار دادن صداهاي پس زمينه در پشت لانه مانع از شنيدن صداي جوجه ها توسط پرنده مادر شدند و پرنده مادر نيز به دليل نشنيدن صداي جوجه ها، هيچ غذايي به آنها نداد.

متخصصان معتقدند به وجود آمدن اين "آواي رمزي" براي جلوگيري از تهاجم پرندگان ديگر مخصوصأ فاخته ها به لانه و دزديده شدن غذا صورت گرفته است.

"رن" يک پرنده گنجشکي از خانواده مالوريدا Maluridae است که در جنوب شرقي استراليا زندگي مي کند./ع ل



برچسب ها: پرنده ، رن ، جوجه ، کلمه رمز ، آواز ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار