با اجراي برنامه ديابت در برخي از شهرها و روستاها ، تاکنون مشخصات 500 هزار بيمار ديابتي که به بخش دولتي نظام سلامت مراجعه کرده بودند ثبت شده است .

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛سيد محمد علوي نيا رئيس اداره غدد و متابوليک مرکز مديريت بيماري هاي غيرواگير وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي در نشستي با خبرنگاران افزود:اين طرح از سال 84 تا کنون در روستاها و از سال 89 تا کنون در محدوده دانشگاه هاي علوم پزشکي تهران ، شهيد بهشتي ، کرج ، تبريز ، اصفهان ، شيراز و مشهد اجرا شده است و نه دانشگاه علوم پزشکي ديگر نيز از چند ماه قبل طرح را آغاز کرده اند .
وي گفت : درصد ابتلا به ديابت در نقاط مختلف کشور از رقم 1و 3 دهم تا 14 و پنج دهم درصد متغيير و ميانگين اين رقم در کشور 7 و 7 دهم درصد است .
رئيس اداره غدد و متابوليک مرکز مديريت بيماري هاي غيرواگير وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي همچنين گفت : از ابتداي تابستان دوره هاي آموزشي ديابت ويژه مربيان داخل و خارج سازمان برگزار کرده ايم و هر گروه آموزش ديده مربي گروه هاي ديگر خواهد بود تا اين آموزش ها به مردم برسد .
علوي نيا افزود : هم اکنون در هر بيمارستان يک کارشناس ديابت داريم اما اين تعداد کافي نيست .
وي همچنين گفت : غربالگري ديابت در گروه هاي خطر در روستاها فعال و با مراجعه نيروهاي بهداشتي به در خانه ها و يا دعوت افراد به مراکز درماني انجام مي شود اما اين کار در شهرها همچون ديگر طرح هاي بهداشتي ،‌غير فعال اجرا مي شود يعني افرادي که در خطر قرار دارند بايد خود براي غربالگري و درمان به مراکز درماني مراجعه کنند .
رئيس اداره غدد و متابوليک مرکز مديريت بيماري هاي غيرواگير وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي با اشاره به اينکه آمار دقيقي از مبتلايان به ديابت نداريم ، افزود : نرم افزاري ويژه براي ديابت نوشته شده است و هم اکنون براي ثبت مشخصات بيماران ديابتي در محدوده 16 دانشگاه علوم پزشکي ، آزمايش مي شود .
علوي نيا گفت : اين کار تاکنون نتايج خوبي داشته است و اميدواريم با توسعه اين طرح در کشور ، بتوانيم آمار به نسبت دقيقي از بيماران ديابتي در کشور داشته باشيم .
14 نوامبر روز جهاني ديابت نام گذاري شده است ، اين روز در ايران هر سال مصادف با 23 آبان بود اما امسال در تقويم شمسي ، سال کبيسه است و اين روز مصادف با 24 آبان خواهد بود .
برچسب ها: دیابت ، غدد ، ر وستاها ، بهداشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار