ايران با تمام ظرفيت هاي بالاي توليد رتبه سوم را در توليد گردو در جهان دارد که با تقويت زيرساخت ها مي توان اين رتبه را ارتقاء داد.

داود يارمحمدي کارشناس کشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: با توجه به شرايط متنوع توليد محصول در ايران، گردو يکي از محصولاتي است که داراي ظرفيت صادراتي است اما هنوز در حاشيه قرار دارد.

وي گفت: يکي از بزرگترين باغات گردوي جهان که به تأييد سازمان فائو هم رسيده به وسعت 750 هکتار در شهميرزاد از توابع استان سمنان قرار دارد.

يارمحمدي به رتبه توليد گردو ايران در جهان اشاره کرد و گفت: در ميان کشورهاي دنيا، ايران بعد از چين و آمريکا با توليد سالانه 150 هزار تن گردو در سال در رتبه سوم قرار دارد.

اين کارشناس مرکز ايران را بهترين مکان براي توليد گردو در کشور دانست و گفت: از ميان تمام نقاط ايران، مرکز ايران مانند استان هاي کرمان، سمنان و فارس مستعد کاشت گردو هستند و انواع گردو را مي توان در آن به عمل آورد اما بيشترين نوع توليد گردو از نوع گردوي معمولي است.

يارمحمدي به رتبه توليد گردوي استان ها اشاره کرد و گفت: از ميان استان هاي کشور، همدان و به ويژه شهر تويسرکان بهترين کيفيت توليد گردو را دارد و بعد از آن استان هاي فارس، آذربايجان شرقي، تهران و کرمان رتبه هاي بعدي را دارند و استان ها 72 درصد توليد گردو را در کشور به خودشان اختصاص داده اند.

وي در پايان گفت: با توجه به اينکه از گردو استفاده هاي جانبي فراواني براي مثال در توليد مواد آرايشي و بهداشتي مي شود لازم است تا علاوه بر فصل برداشت بعد از آن هم فکري به حال بسته بندي اين محصول بعد از توليد کرد./س
برچسب ها: گردو ، ایران ، ظرفیت ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار