عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري گفت: از مهم‌ترين بسترسازي‌ها در زمينه خروج از بحران کاهش جمعيت، ارائه تسهيلات بيشتر به بانوان شاغل است.

حجت‌الاسلام حسين جلالي در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، با ابراز نگراني از روند رو به کاهش رشد جمعيت در ايران اظهار داشت: از اوايل دهه 70 که بحث سياست کنترل جمعيت مطرح شد، بيش از دو دهه مي‌گذرد و مسئولين نظام همواره در جهت تنظيم خانواده و شعار "فرزند کمتر، زندگي بهتر" تبليغ کردند.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري در ادامه با اشاره به سياست‌هاي تنبيهي براي خانواده‌هاي داراي بيشتر از سه فرزند گفت: در آن زمان به اين خانواده‌ها کوپن نمي‌دادند و يا بيمه شامل آنها نمي‌شد و به اين ترتيب اين شيوه زندگي تبديل به يک سبک شد تا آنجا که وقتي زني ناخواسته باردار مي‌شد دچار اضطراب شديدي مي‌شد و همانطور که از آمارها مشخص است درصد زيادي از بزهکاران، مشمول فرزندان ناخواسته‌ هستند، چراکه خانواده‌ها آنها را به شيوه‌هاي مختلف از خود مي‌رانند.

وي با بيان اين مطلب که رشد جمعيت در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين و کشورهاي انگليس و آمريکا از ايران بيشتر است، افزود: نرخ رشد جمعيت در ايران 6/1 است که بسيار خطرناک است چرا که نرخ جمعيت جانشين براي ايران 1/2 و اين يعني ما با بحران کاهش جمعيت روبرو هستيم.

جلالي در ادامه ضمن تأکيد بر اين نکته که بايد تدابيري انديشيد تا با سرعت بيشتري خسارات ناشي از کاهش رشد جمعيت جبران شود، بيان کرد: کاهش جمعيت در کشور موجب مي‌شود در سال‌هاي آينده با پيري جمعيت و کاهش جمعيت جوان و در نتيجه کاهش پويايي، نشاط، ابتکار و استعداد مواجه شويم.

وي با بيان اين‌که افزايش جمعيت کمّي با افزايش جمعيت کيفي منافاتي ندارد، گفت: افزايش جمعيت که کمي است با افزايش جمعيت کيفي که همان آموزش و پرورش است، منافاتي با يکديگر ندارند و بايد زمينه افزايش هر دو را بالا برد.

مسئول دفتر آيت‌الله مصباح يزدي در ادامه با بيان راهکارهايي گفت: هم‌اکنون سياست‌هاي پاداشي براي تولد هر کودک وجود دارد، اما کاملاً اجرايي نمي‌شود و در سطح يک قانون مانده است و از طرفي اين پاداش‌ها بسيار ضعيف هستند و بايد به نحو قوي‌تري به آنها پرداخت،‌ همچنين بايد سخت‌گيري‌هاي موجود در زمينه پرداخت اين پاداش‌ها برچيده شود.

وي ضمن بيان اين مطلب که رسانه‌ها،‌ حوزه‌ها و دانشگاه‌ها بايد اين مباحث را گسترش دهند،‌ تأکيد کرد: دولت نيز بايد به صورت‌ نقدتري پاداش دهد،‌ ضمن اين‌که مجلس هم بايد طرح‌ها و لوايح لازم را به تصويب برساند تا مانع گسترش بحران شود.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري در پايان به بسترسازي‌هاي لازم در اين زمينه اشاره و خاطرنشان کرد: از مهم‌ترين اين بسترسازي‌ها ارائه تسهيلات بيشتر به بانوان شاغل است به اين معني که مزاياي شغلي آنان بايد بيشتر شود، ضمن اين‌که ساعت کاري محدودتري نسبت به مردان داشته باشند و از طرفي بايد روي بحث اشتغال و مسکن جوانان نيز سرمايه‌گذاري ويژه‌اي صورت گيرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: جلالی ، جمعیت ، رشد ، امریکا ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار